Laitan tämän viestiketjun tänne koska koen olevani aika paljolti aloittelija enkä hifistiammattilainen. Minulla on Samsung LE32R86BC LCD HDTV, Philips HTS3357 kotiteatteri ja Belkinin HDMI 1.3 yhteensopiva HDMI-kaapeli. Ennen käytin vain Scartia yhdistämään tv:n ja Philipsin ja silloin pystyin normaalisti katsomaan tv:n ohjelmia käyttäen noita Philipsin 5.1 kaiuttimia. Nyt hdmi-kaapelia käytettäessä ei kuulu enää mitään kaiuttimista ja joudun käyttämään tv:n omia kaiuttimia vain. DVD:itä katsoessa äänet toimivat 5.1 systeemissä normaalisti. Lisäksi HDMI-kaapeli ei näytä toimivan Scartin tavoin siten että vaihtaa heti "dvd-kanavan" päälle kun painan dvd-soittimen päälle. Miksi näin? Osaisiko joku auttaa minua laitteisto-ongelmieni kanssa?
Samsungin sivuilla supportissa oli mainintaa jostain HDMI-ääniongelmista ja sanottiin että "HDMI-liitännät tulisi päivittää huollossa softapäivityksellä" tms. ja että sen voisi mahdollisesti tehdä myös itse jos liittää tietokoneensa suoraan telkkariin. Miten ihmeessä niin voi olla? Voisiko tuo olla sitten ratkaisu, ei vaan kyllä kiinnosta lähettää uutta juuri ostettua televisiota huoltoon tuollaisen asian takia mikä pitäisi toimia heti ostettaessa?
Taisin löytää ongelmaani ratkaisun, tarvitaan erillinen piuha äänelle kenties vielä. Jos optista valokaapelia käyttää niin siinä tapauksessa tarvitsee converterin ja myös coaxial kaapelin. Paljon on kaapeleita mutta nämä tarvitaan koska tässä Philipsissä on vain coaxial digital in plugi. Lisäksi olen kysynyt erinäisistä asioista/ongelmista/vioista sekä Samsungin että Philipsin kanssa. Philips ainakin suorastaan kannattaa päivittää Philipsin sivuilta löytyvällä firmwarepäivityksellä, helppo tehdä itse, tarvitaan vain poltto-ohjelma ja tyhjä cd-r levy. Ainakin kaitsarien ärsyttävä suhinaongelma poistui samantien.