Pohjustusta ongelmaan: XP Pro asennettu pari viikkoa sitten puhtaalle pohjalle, eli formatoinnin kautta. SP2 asennettuna ja viikko sitten Windowsin käynnistyminen tyssäsi siihen latautumisruutuun, jossa kulkee se sininen palkki (kone ei käynnistynyt uudelleen, vaan palkki vaan jämähti paikoilleen). Tuolloin ongelmaksi paljastui Daemonin ohjaustiedosto sptd.sys, jonka lataamisessa Windowsilla oli ongelmia ja se jumiutti käynnistämisen. Poistin ko. tiedoston safe modessa ja Windows käynnistyi taas kunnolla. Itse ongelma: Nyt viikon Windows pelasi aivan normaalisti, kunnes päätin asentaa parisenkymmentä Windowsin security updatea sun muuta hotfixiä, joita Windowsin päivitysohjelma oli ehdotellut asentamaan jo SP2:n asentamisesta asti. Päivitykset asentuivat normaalisti, mutta käynnistettäessä Windowsia uudelleen tapahtui sama mitä aikaisemmin, eli käynnistäminen jumiutui latautumisruutuun. Help, anyone? - Olen antanut Windowsin latautua 20-30min, eikä mitään ole tapahtunut, joten hitaasta käynnistymisestä ei pitäis olla kyse. - Safe mode toimii - Tällä kerralla ei kyse enää sptd.sys -tiedostosta, sillä se on pysynyt poistettuna - System Restore ei tuntunut auttavan mitään, vaikka se näköjään poisti updatet, sillä niitä ei näy lisää/poista sovellus -listalla - Bootlog (Ntbtlog.txt) ei tunnu tälläkään kertaa kertovan mitään oleellista, sillä se ei tarkkaan kerro, minkä tiedoston kohdalla ongelma on...tai sitten en vain osaa tulkita logia oikein P.S. Kummallakin kerralla ennen käynnistysongelmia, olen asennellut Acrobat Readeria, mutta epäilen suuresti, että tällä olisi vaikutusta.
Ongelmasi on varmaankin softajuttu,voi se olla muutakin; muistit,kovo tms.Katso tapahtumienvalvonnasta olisko siellä lisäinfoa(jos saat koneen vinukkaan asti). Asennushomma kannattaa tehdä järjestyksessä: Winukka,palomuuri(tämän jälkeen vasta nettiin),päivitykset ja sen jälkeen muita softia virustorjunta yms. Ja kannattaa bootata kone asennusten välissä vaikka asennus sitä ei vaatisikaan.
On todellakin looginen järjestys asentaa päivitykset ennen softia, mikä pitää muistaa sitten vastaisuudessa. Palomuurin olen kyllä aina asentanut ennen koneen liittämistä verkkoon. Vaikka tässä jo reilusti toistakymmentä vuotta olen koneitten kanssa toiminut, niin tuo Tapahtumienvalvonta (Event Log) on jäänyt niin hämärän peittoon, että suoraan sanottuna ei ole mitään hajua, mitä sieltä tulisi etsiä tällaisessa tilanteessa. Lupaavimmilta kuulostaisivat ACEEventlog-, Application- ja System -kohta...
Siellä on sovellus(application) ja järjestelmä(system) -kohdat, joista voi tarkastella onko punaisia pallukoita tai keltaisia kolmioita. oikealla hiirunapilla saa ko. kohdista lisäinfoa. Löytynee helpostikin ne bugittavat jutut...tai sitten ei...
No joo, ongelma ratkesi tällä kertaa siten, että asensin SP2:n uusiksi, koska en viittinyt enää jatkaa pikkuhinkkausta monien eri pikkutiedostojen kanssa, joka olisi voinut aiheuttaa vielä pahemmat ongelmat jatkoa ajatellen. Kiitos kuitenkin avusta ja tulipa tuo tapahtumienvalvontakin nyt tutummaksi!