Ongelma XP/Vista kotiverkossa

Discussion in 'WLAN ja lähiverkot' started by hentriz, Dec 5, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. hentriz

    hentriz Guest

    Hei!
    Näitä aiheita on jo useampi, mutta niistä mikään ei näyttänyt olevan samanlainen kuin minun ongelmani.
    Aluksi tietoa vähän, millainen kotiverkkoni on. Kotiverkossa on kaksi XP:llä varustettua konetta, yksi pöytäkone Home Editionilla (nro1) ja yksi läppäri Media Centerillä (nro2). Kolmas kone on Vista Home Premiumilla(nro3).
    Modeemina sekä reittimenä toimii Buffalon WBMR-G125 WLAN-modeemi ja on kiinni kone nro1:ssä. Kytkennät pitäisi olla oikein, sillä verkko toimii melkein täydellisesti (omaan makuun). Sekä läppäri että pöytäkone nro2 ovat WLANin avulla yhteydessä modeemin ja nro1:een. Pöytäkone nro2 omaa Buffalon PCI-väylään kiinnitetyn WLAN-vastaanottimen.
    Konen nro3:n Windows palomuuri on kytketty pois päältä ja kaikissa koneissa on F-Secure sekä palomuurina että virustorjuntana. Niissä pitäisi olla muiden koneiden IP:t sallittuna, mutta mites tuolla F-Securen valikoissa oikein selataan niin syvälle?

    Sitten se ongelma. Aluksi koko homma toimi hyvin, tietoja pystyi avaamaan ja tallentaaman toiselle koneelle jne... Sitten koska ja miksi verkko alkoi reistailemaan. Sitä en tiedä.
    Nyt molemmat XP:t synkkaavat keskenään hyvin eikä ongelmia niiden välillä ole. Netti toimii, verkkotulostus toimii (Canon LBP 2900 kiinni nro1:ssä), tiedostoja pystyy selamaan hyvin ja tallentamaan.

    Ongelma on sitten siinä Vistassa. Vista-kone on siinä mielessä hassu, että osa verkon toiminnoista toimii ja osa ei.
    - Vistassa toimii netti ihan hyvin eikä ongelmia sen suhteen ole.
    - Nro1 pystyy selamaan Vistan jaettuja tiedostoja hyvin, läppäristä en sitten tiedä. (tarkistettavissa)
    - Vistassa "verkko"-näkymässä ei näy muita koneita, paitsi itse Vista-kone. Elikkä läppäri ja nro1 puuttuu. Mutta kuitenkin ne näkyvät siellä nro1 koneessa
    - Tulostus ei toimi

    Hassuinta tässä on se, että Vista toimi alusta alkaen ihan hyvin, jossain vaiheessa sitten lakkasi toimimasta. Hämmennystä herättää myös se, että Vista ilmoittaa koneen olevan verkossa, mutta silti muut koneet eivät näy siellä. Internetkin toimii, eli verkkoyhteys ei voi olla ihan romuna.
    Jostain foorumilta kattelin, että Vistaan pitäisi hommata NETBEUI-protokola. Hankittu on ja asennettu, eipä silti toimi.

    Verkoista ei ole paljoa tietoa ja näyttää siltä että XP ja Vistan saaminen samassa verkossa ei ole kivutonta. Onko kenelläkään neuvoa, jotta Vista-koneelta pääsisi taas tulostamaan, tallentamaan sekä selaamaan muiden kotiverkkokoneiden jaettuja tiedostoja.
    Suurkiitos vastanneille!

    Myöhemmin mieleen tullutta:
    Luonollisesti joka ikisessä kotiverkon koneessa on kyseisen tulostimen uusimmat ajurit. Koneilla on myös yhteinen ja sama työryhmä.

    Voiko ongelmaan vaikuttaa, että Vistalle en ole saanut asennettua ClientManager V:tä. Ladattu on ja koitettu asentaa, mutta kun asennus on suoritettu, herjaa se minulle "Instal failed". Aina kun käynnistän koneen, silloinkin se heittää tuon ponnahdusikkunan.
    Ohjelmaa ei voi poistaa, koska se ei näy Windowsin sovelluslistassa. Olen myös poistanut kansion, missä kyseinen ohjelma pitäisi sijaita mutta ei auta. Olen myös yrittänyt käyttää ohjelmaa yhteensopivuustilassa ja luonollisesti järjestelmänvalvojana.

    Lisätty palomuurista tietoa.
     
    Last edited by a moderator: Dec 16, 2008
Thread Status:
Not open for further replies.

Share This Page