Ostin oem koneen asukselta kun sain sen aika halvalla ollessa viimoinen kappale. Asus M51BC-NR003S AMD FX-8300 12GB 1TB 128GB SSD GTX760 192bit 3GB Win8 Olen pelaillut titanfallia mediumilla, skyrimiä modattuna high asetuksilla ja bf4:jää medium asetuksilla. Esim bf4:nen toimii niin kauan 60fbs nopeudessa kunnes lämpötila nousee 85-92c lämpö asteen. Olen säättänyt näytiksen tuulettimen puhaltamaan 60% teholla, jotta peli ei näyttiksen lämmetessä muuttuisi takkuilevan hitaaksi. Jos näyttikseni pysyisi alle 80c lämpöasteen voisin high asetuksiin laittaa kaikki " karkit" päälle. Tällä hetkellä puhaltimen huutaessa voin pelata noin tunnin hyvällä ruudunpäivityksellä kunnes sitten lämmöstä johtuen fbs romahtelee ja pilaa nautinnolliset pelihetket. Mitä minun kannattaisi tehdä? Itse ajattelin että pitäisiköhän laitattaa jollakin ammattilaisella paremmat jäähyt näyttikseen jolloin varmaan 70-120e riittäisi ? Vaiko Ostanko paremman näyttiksen200-300e hinta haitarista? Pitäsin kyllä näyttikseni suorituskyvystä joka on riittävä full hd pelaamiseen jossei se olisi niin epävakaa lämmetessään
Jos uskallusta löytyy ja vähintään ylimääräistä lämpötahnaa (esim. AS5), niin kortista jäähytin irti (parit ruuvit pois kortin takaa niin lähtee kevyesti nostamalla) ja uudet tahnat alkuperäisten eristeiden tilalle. Lämmöt tippuvat todennäköisesti aika reippaanlaisesti. Saattaa vaatia huonolla tuurilla pienen kuparinpalan vielä tahnan lisäksi jos siellä joku patentoitu tyynyratkaisu on käytössä. Tyynyjä jos löytyy, niin silloin cooleri ei ota siihen grafiikkapiiriin kiinni jolloin piirin pinnan ja jäähyttimen väliin jäävä rako on täytetty jollain silikoonieristeellä. Siinä tapauksessa pelkkä tahna ei auta, vaan se väli pitää täyttää jollain, mielellään esim. kuparilla joka johtaa lämpöä tehokkaammin kuin silikoonit. E: HUOM! Anna kortin jäähtyä kunnolla ennen kuin lähdet tekemään sille mitään. Luonnollisesti se pitää olla ulkona koneesta. Jos cooleri on juuttunut paikoilleen, älä nosta sitä väkisin. Voi lähteä näytönohjaimen komponentit muuten coolerin matkaan kun se sieltä irtoaa.
Mikset anna tuulettimen säätyä lämmön mukaan? Msi afterburnerilla voit tehdä uuden "tuuletusprofiilin". Ja mites on kotelotuuletuksen laita?(näyttis lämpenee jossei saa vaihtoilmaa) Oem koneissa se on juostenkustu 99% tapauksista.
Kyseinen ohjelma on, pitää vaan vielä testata tota sun ehdottamaas paremmilla säädöillä, yhden kerran kokeillut tota säätämistä jonka jälkeen ajattelin ton jatkuvan 60% olevan hyvä. Skyrim toimii hienosti, mutta esim titanfall saa näyttiksen nopeesti lämpenemään 90c lämpöasteeseen, jolloinka fbs alkaa yskimään kunolla. Asuksen kotelo on kyllä mielestäni huonosti suunniteltu, oon miettinyt senkin vaihtoa ja ajattellut jopa avomalleja, mutta ei taida olla fiksua sellaista hankkia kun kotona on 5-vuotias tytär. Taidan rähmäkäpälänä ja kokemattomana suosia ammattilaisen osaamista ja varaan ajan näyttiksen operointiin. Toi asuksen kotelo ehkä menee vaihtoon, täytyy vaan löytää joku hyvä ratkaisu jossa on kunnon ilmanvaihto ja asiallinen estetiikka, sillä pidän konettani olohuoneessa ja vaimoni "esteetikko". Hän varmasti antaa kuulua jos jonkun "ruman" ja ison kotelon vaihdan tilalle
Jos itse lähdet tekemään (mikä ei ole todellakaan kovin vaikeaa), niin tarvittaessa sopivia kuparinpalasia saa Kiinasta edullisesti, jos kärsivällisyys riittää (toimitus kestää 2vk-2kk). Suomesta noita voi joistain erikoiskaupoista löytyä tai mahdollisesti jopa täältä foorumilta joiltain käyttäjiltä http://www.ebay.com/sch/i.html?_sacat=0&_from=R40&_sop=15&_nkw=copper shim&rt=nc&LH_BIN=1&_fcid=70 Jos et tiedä oikeaa kokoa, osta kokoelma erilaisia kuparinpalasia, esim. http://www.ebay.com/itm/350789364790 Tahnat saa esim. jimssiltä http://www.jimms.fi/tuote/AS5-3.5G Olen parit OEM näyttikset ja ihan merkkinäytönohjaimet pelastanut roskakorilta tuolla tahnojen vaihdolla/kuparilla. Toimii myös erittäin hyvin kannettavien jäähdytyksen parantamisessa. Kuparissa on myös se mielenkiintoinen ominaisuus, että se ei kuivu kuten nuo silikoonilätkät ja siten kadota lämmönjohtavuuskykyään vuoden tai parin jälkeen.
Kiitos neuvoista, katsotaan mihin homma lopulta päättyy kortin kanssa. Mietin tovin ja harkitsen sekä katselen video ohjeita, että jospa tohtisin itse hommiin tai sitten kyselen vaan joltain tuttavalta apua. Kaikista viimeisin vaihtoehto uusi näyttis jompaa kumpaa mallia r9 280 tai gtx 770 , mutta toivottavasti saan ohjaimen viileämmäksi sillä itselleni välttäisi ne medium asetukset full hd:eena.