Ongelmia ääni-koodekkien kanssa (WIN XP Pro)

Discussion in 'Digivideo-ongelmat ja -keskustelu' started by mnyrhinen, Nov 4, 2008.

1. mnyrhinen

mnyrhinen Guest

Tere,

Asensin uuteen koneeseen (XP Pro SP3) toisto-ohjelmat ja asianmukaiset koodekit jotka olen jo moneen muuhunkin koneeseen asentanut aikaisemminkin. Tässä koneessa kuitenkin tuli vastaan seuraaava ongelma:

- kaikisssa pätkissä riippumatta tiedostomuodosta yms. äänet rätisee ja puheäänet kuuluu vaimeasti, tehosteäänet ja musiikki kuuluu hyvin. Tuntuu että koodekit eivät toimi / tai pitäisi säätää asetuksia..

Olen JO kokeillut seuraavia toimenpiteitä tilanteen korjaamiseksi:
    - Päivittänyt äänipiirin ajurit.
    - Kokeillut eri koodekki paketteja:
    - K-Lite Mega Codecpack full
    - FFDShow + AC3 Filter
    - CCCP (Combined Comminity Codec Pack)
    - Kaikissa koodekeissa sama ongelma..
    - Säätänyt Mixerin puheäänikanavia ja muita - ei vaikutusta
    - säätänyt äänikortin asetuksia - ei vaikutusta
    - kokeiltu erilaisilla toisto-ohjelmilla (VLC, BS Plauer, MP Classic) kaikissa sama ongelma.

Kuva toistuu hyvin ja tekstit myös..

Lukemattomia kertoja tosiaan olen asentanut eri koodekkeja ja soittimia uusiksi, en tietysti päällekkäin vain erikseen puhtaalta pöydältä, eri variaatioita ja vaihtoehtoja käyty läpi jne. mutta vika ei vain tunnu katoavan.

Jännää on myös se, että olen samat koodekit ja soittimet moneen muuhun XP ja Vista koneeseen samoilla perus-asetuksilla asentanut ja niissä ei ole tätä vikaa ilmennyt.. vaikka siis ihan identtisiä kokoonpanoja on tehty..

Jos kellään on tullut samaa vikaa vastaan tai osaa neuvoa mitä voisi olla vikana asetuksissa tai jos tietää jonkun hyvän koodekki-packin niin kiitos jo neuvoista etukäteen! =)

2. beget

beget Regular member

Trophy Points:
    28
    Jos sinulla musiikki toimii hyvin, niin ei vaikuta codecin vialta. Onko sinulla minkälaiset kaiuttimet? Tuli heti mieleen että jos sinulla on esimerkiksi 5.1 järjestelmä ja puhekanavan (eli keskikaiutin) kaiutin olisi viallinen. Testaa kuulokkeilla toimiiko niillä paremmin.

On myös tietysti mahdollista että sinulla on liitännässä vikaa. Kokeile äänikortin asetuksista vaihtaa liitäntöjä keskenään, esim että yhdestä liitännästä tulee takakaiuttimien sijaan keskikaiutin. Katso onko mitään vaikutusta.

3. mnyrhinen

mnyrhinen Guest

Kiitos vinkistä, mutta olen koko aikaa testannut vain kuulokkeiden kanssa.. vika tosiaan omituinen, äänet rätisee ja pätkii myös, kuulostaa samalta kuin olisi jokin viallinen tiedosto tai ääniraita.. tuli muuten mieleen että minulla oli kerran aivan samantyyppinen vika.. silloin auttoi kun asensin ac3-filtterin uusiksi.. nyt sekään ei tuonut apua.

4. beget

beget Regular member

Trophy Points:
    28
    Viimeisenä kokeilunahan voit tehdä sen, että palautat täysin alkuperäiset windowsin asetukset koneelle, eli poistat kaikki asentamasi codecit. Sitten kokeilet soittaa wav tiedostoa windowsin jollain omalla soittimella. Jos tämä ei toimi, vika on kortissa tai kaiuttimissa/kuulokkeissa.

Jo VLC-playerin käyttö kertoo että vika ei taida olla codeceissa, sillä se käyttää täysin omia codeceja, eikä windowsille asennettuja.

Testaa nyt ensin vaikka eri kuulokkeita tai kaiuttimia ja toista porttia äänikortissa. Kokeile mahdollisesti käyttää äänikorttia toisessa koneessa. Tai jos äänet tulee integroidulta, niin kokeile laittaa joku toinen äänikortti koneeseen.

Share This Page