Ongelmia äänien kanssa.

Discussion in 'PC:n rautaan liittyvä keskustelu' started by Dirgehammer, May 22, 2013.

1. Dirgehammer

Dirgehammer Member

Trophy Points:
    11
    Mulla on nyt viimesen viikon aikana ollu tietokoneen äänien kanssa suuria ongelmia. Ongelmat alko siitä, kun mun vanhat kajarit (Labtec pulse 285) lakkasi toimimasta. Aluks ääni lakkas toimimasta vaan oikeen puolimmaisesta kajarista, minkä jälkeen ei menny kauaakaan, kun ääntä ei enää tullu ollenkaan. Kävin sitte ostamassa uuden setin (Creative Inspire T3300 Speakers, 2.1 Channels, 27W RMS), mikä aluksi toimi täydellisesti noin kahden päivän ajan, minkä jälkeen ääni alkoi pätkiä yllättäen rajusti kummassaki kajarissa ja hetken päästä ääntä ei tullut enää ollenkaa. Kokeilin sitte näitä mun uusia Creativen kajareita veljen koneessa, ja hyvin toimi. Aattelin sit epätoivosena kokeilla liittää sen uuden Creativen vahvarin noitten vanhojen Lebtecin kajareitten kanssa... Ei toiminu, mutta toisin päin yllättäen toimi! Eli siis Lebtecin vanha vahvari ja Creativen uuden kajarit. Luulin jo ongelman ratkenneen, kunnes eilen äänet pätkäs taas ku seinään, minkä jälkeen meni joku ehkä 15 min ku äänet alko taas toimiaan moitteettomasti, ja taas hetken päästä pätkäs samalla tavalla ihan kokonaan. Nyt sen jälkeen ei oo sitte taas kuulunu yhtään mitään. Kaikki maholliset perusjutut mitä netistä on löytyny, on kyllä taatusti kokeiltu, on tässä tän asian kanssa sen verta monta kymmentä tuntia tullu kamppailtua! Äänikortin ajurit sun muut tarvittavat hommat myös on päivitetty hiljattain. Portissakaan ei pitäs olla mitää vikaa, koska kyllä kuulokkeista ääntä tulee tähän porttiin liitettyinä.

Ehkä on myös mainittavaa se, että kuulokkeista kyllä tulee ääntä, mutta taustalta kuuluu outoa "white noise" tyylistä jatkuvaa ääntä. Tää kyseinen ääni reagoin näytön tapahtumiin, eli siis esim. jos oon vaan työpöydällä tekemättä mitään, kuulokkeista kuuluu tasasta ja suht hiljasta "white noise"-ääntä, mutta jos katon vaikka videota, ääni voimistuu rajusti sen mukaan kuinka paljon videolla tapahtuu. Mun Logitechin kympin kuulokkeissa tää ääni on hyvin hiljainen ja ei kuulu oikeastaan lainkaa musiikkia kuunnellessa, mutta noissa mun laadukkaammissa Razerin kuulokkeissa ääni on todella kova ja oikeestaan ihan sietämätön!

Itelle ei tuu muuta mieleen, ku että oisko äänikortti sitte paskana? Ja en oo tosiaan mikään hyvä näitten tietokoneasioiden kanssa, että jos joku osaa auttaa, niin mielellään "selkokielellä", kiitos ja anteeks!

EDIT: Äänikortti on siis SPDIF interface TX0 VIA High Definition Audio(?).

Last edited: May 22, 2013
  2. Jouko?

Jouko? Moderator Staff Member

Trophy Points:
    78
    Tuo ei kyllä suoranaisesti ole mikään äänikortti. Taitaa olla ihan emossa oleva äänikortti kyseessä eli integroitu? Oletko mistä hankkinut ne ajurit mitä käytät? Emolevyn valmistajan sivuilta vai jostain muualta?

EDIT: Ja tosiaan mikäki kyseessä on toi integroitu äänikortti niin käytätkö emolevyssa olevaa kajaripaikkaa vaiko kopassa olevaa paikkaa?

Last edited: May 23, 2013
  3. Axu_

Axu_ Moderator Staff Member

Trophy Points:
    143
    Jep, SPDIF vaikuttaa enemmän äänilaitteelta, eli käytössä olevalta ulostulolta. Näkyykö ääniasetuksissa muita vaihtoehtoja, esim. kaiuttimet?

4. Dirgehammer

Dirgehammer Member

Trophy Points:
    11
    Emolevy on ASRock M3A770DE. Linkkiä en voi uutena käyttäjänä laittaa, mutta audio kohdassa mainitaan "7.1 CH Windows® Vista™ Premium Level HD Audio (VIA® VT1708S Audio Codec)". Oisko mahdollisesti tuo se äänikortti sitte? Ja mulla tosiaan on Windows 7, vaikka tossa Vistasta jotain puhutaankin. Ajurit päivitin SlimDrivers nimisellä ohjelmalla, mitä tälläkin sivulla oli suositeltu. En uskaltanu mennä ite netistä latailemaa, koska oon kuullu varsinaisia kauhutarinoita miten voi käydä jos lataaki vahingossa väärät ajurit. Kyllä, olen amatööri.

Niin ja kajaripaikkana käytän tota tietokoneen takana olevaa vihreetä liitäntää. Oon kokeillu myös noita koneen edessä olevia paikkoja, missä yleensä kuulokkeita pidän, mutta sama vaikutus.

5. Lurluck

Lurluck Active member

Trophy Points:
    73
    - Tuollaset ohjelmat ovat pelottavia...
    - Ajurit kannattaa ladata suoraan valmistajan sivuilta, jolloin saa varmasti oikeat.

Ohjauspaneeli -> Järjestelmä -> Laitehallinta ->
    Ääni-, video- ja peliohjaimet
    -> hiiren vasemmalla puolella äänikortista ja "Poista" (poistaa ajurit)

Lataa CCleaner ja korjaa rekisteri tiedostot.

Tämän jälkeen laitat uuden ajurin (oikean) sisään...

Suoralataus linkki ääniajureihin (molemmat näyttäisivät olevan samoja)
    - Windows 7 64b
    - Windows 7 32b

Jos ei tällä korjaannu, niin luultavasti äänikortti hajonnut, mutta voit myös kokeilla asentaa windowsin uudelleen ja laittaa kaikki uudet ajurit "puhtaaseen" koneeseen.

Emolevysi ajurit Windows 7 64b ja Windows 7 32b versioon, riippuen kumpi sinulla on?

Jos äänikortti on hajonnut, niin eipä hätä, sillä saat laadukkaan Asus Xonar äänikortin kohtuu halvalla ja sitä voi käyttää myös uudessa koneessa.

Näistä jompikumpi, mutta palataan siihen, kun vika löytyy.
    Asus Xonar DGX - 38,40€ PCI-E
    Asus Xonar DG - 37,00€ PCI

Last edited: May 23, 2013
  6. Dirgehammer

Dirgehammer Member

Trophy Points:
    11
    Nyt toistaseks toi ajureitten OIKEIN pävittäminen on auttanu, ja ääntä kuuluu normaaliin tapaan! Toivottavasti se nyt tosiaa oli noitten väärien ajureiden vika että äänet reistas, niin ei taas parin päivän päästä äänet pätkäse ku seinään, mut jos nyt niin sattuu käymää, niin palaan asiaan. Kiitos vinkeistä!

Share This Page