Elikä olen yrittänyt tässä n. puoli vuotta saada aikaiseksi televisiosta digiboksilla nauhoitettujen ohjelmien kirjoittamista DVD-soittimen ymmärtämään MPEG-2 formaattiin DVDlle. Operaatio vaikutti suht simppeliltä, mutta joko omaa tolloutta tai laiteongelmien takia operaatioon tulee aina uusia esteitä. Lyhyt yhteenveto yrityksistä tähänasti: -Minulla on Handanin DVB-C 6000 digiboksi. Ensin siirsin nauhoitetut ohjelmat digiboksilta koneelle - ongelmaton vaihe. -Yritin purkaa nauhoituksia ProjectX:llä. Syystä tai toisesta Handanin formaattia seuratessa ProjectX antoi kymmentuhatkunta varoitusta ja videon laatu oli huono, mutta Finepassin formaatilla ohjelmat kääntyivät suht sujuvasti. Virheitä tuli vaan pari, joista valitettavasti yksi on, että ProjectX epäonnistui sulkemaan videotiedostot. Tämä ei vaikeuta katselua, mutta on aiheuttanut ongelmia authoroinnissa. -Seuraava operaatio olisi DVD:n authorointi. DVDAuthorGui osasi lukea .sub tiedostoja, mutta syystä tai toisesta päätti kaatua, kaiketi sulkemattomien tiedostojen ansiosta. -Koska kovin moni muu ohjelma ei tajunnut .sub/.sup tiedostoja, ajoin Sup2Srt:n kääntääkseni .subit yleisempään muotoon (Subtitle Workshopilla ja parilla muulla OCR-ohjelmalla oli ongelmia ääkkösien kanssa). Jostain syystä näistä .srt tiedostoista kuitenkin näyttää puuttuvan jotain dataa alusta - yritin DVD Flick:iä ja TMPGEnc DVD Author 3:sta, mutta ohjelmat eivät kyenneet lukemaan näitä .srt tiedostoja. Ystäväni yritti kopioida kyseiset puuttuvat osat muista .srt-tiedostoista ja liittää vaan oikeat tekstit perään, mutta kuten arvata saattaa, authorointi ohjelma kaatui liittäessa tekstityksiä. -Adobe Encore vaati index-tiedostoja tekstitykseksi, josta ei ollut paljoa apua. Tässä nyt nöyrästi kysyn, osaisiko joku kertoa, missä kaikissa kohdissa on menty pieleen ja auttaa korjaamaan edes jonkun niistä? Jos se jotakuta auttaa, ohjelmat joita yritetään kirjoittaa ovat YLE:n ja FST:n kanavilta nauhoitettua keskustelu-ohjelmia, ja FST:n ohjelmiin pitäisi saada tekstitys. Tietokone, jota tähän on käytetty on Dual Core 2400 (ylikellotettu 2.5 Ghz:n) 320MB:n Geforce GTS 8800:lla, pyörien Windows XP:n alaisuudessa 2 GBllä rammia. Tätä on yritetty kyllä toisellakin koneella, muttei sen paremmin tuloksin.
Moi! Mulla on sama Handanin digiboksi ja olen tehnyt useita kymmeniä levyjä seuraavilla ohjelmilla. Eli demuxaan Hav-filen ProjectX:llä ja yhdistän filet ifoeditillä. Lopuksi poltan dvd:lle joko dvd shrinkillä tai Nero expressillä. ProjectX:n asetuksiin "subtitle" kohtaan ylen ohjelmilla "Teletext pages to decode" ensimmäiseen 694 ja muihin "null" ja seuraavasta valitaan "Sup" ja seuraavasta "Simulate..." kohdasta "Yle". ProjectX:ssä versio on 0.82.01.02 ja ifoedit:ssä v0.95.