Minulla ois erikoislaatuinen ongelma, sillä en tiedä onko sitä edes olemassa vai onko kone yksinkertaisesti vain liian täynnä. Ongelmat: 1. Mozilla jumittaa n.10 kertaa päivän surffailujen aikana, tiimalasi jää pyörimään, suoritinkäyttö on siellä 40-60% tienoilla, kunnes putoaa 4% ja alkaa taas kaikki toimimaan 2. Samaa jumittamista ilmenee monissa muissakin ohjelmissa(, muttei kaikissa!) 3. Kone ei pyöritä kunnolla pelejä, mitä sen pitäisi statsien mukaan pyörittää ihan tyhjäkäynnillä (esim CoD 1 ja 2, mutta esim Anno 1701 pyörii moiteettomasti) Pidin tuossa pariminuuttia Järjestelmän hallintaa päällä ja seurailin tilannetta, niin tuo suoritinkäyttö tosiaan yhtäkkiä aina välillä nousee korkeaksi, mutta tulee aina kuitenkin alaskin. Toisin kuin "fyysinen muisti" joka on ollut 40% viimeisen tunnin ajan..? Onkohan tuo normaalia? Ensimmäistä kertaa joutuu tällaisen asian takia kysymämään apua, edellisillä koneilla (lue pöytäkoneilla) olen aina vain formatoinut omatoimisesti koko koneen ja asentanut taas windowsin ja vain tarpeelliset. Nyt en vain sitä viitsi tehdä, koska minulla ei oo tähän kannettavaan windowsin asennuslevyjä, vaan ne on kiinteästi kovalevyllä enkä tiiä miten tämän formatointi tapahtuu. On minulla aavistus, joka todennäköisesti toimisi. Eli kone käyntiin ja onko se nyt shift+jotain ja sieltä sitten valikkojen kautta formatoida, ilmeisesti sen voi sitten asentaa taas uudelleen tämän windowsin tähän, ettei se ole kadonnut kokonaan. Mutta ajattelin kuitenkin varmistaa, ettei tarvitse maanantaina kävellä PPOlle ostamaan uutta windowsia. =) Ja toinen kysymys on, jos minulla on yhdessä kansiossa kaikki kuvat, enkä haluais niitä menettää formatoinnin yhteydess, niin miten se "varmuuskopiointi" tapahtuu? Jostain tuolta järjestelmä valikosta pitänee edetä? Koneen tiedot Everestiltä(tärkeimmät): Ominaisuus Arvo Tietokone Käyttöjärjestelmä Microsoft Windows Vista Home Edition Korjauspaketti Service Pack 2 DirectX 4.09.00.0904 (DirectX 9.0c) Tietokone OMATIETOKONE Käyttäjä Oma Tietokone Emolevy Suoritintyyppi Mobile , 1600 MHz Emolevy FUJITSU SIEMENS AMILO Pa 2510 Piirisarja ei tietoa Keskusmuisti 1920 MB BIOS-tyyppi Phoenix (10/05/07) Näyttö Näytönohjain ATI Radeon Xpress 1200 (128 MB) Näytönohjain ATI Radeon Xpress 1200 (128 MB) Näyttö Yleinen PnP-näyttölaite [NoDB] Osiot C: (NTFS) 151649 MB (vapaana 13577 MB) D: (NTFS) 74822 MB (vapaana 13606 MB) Koko yhteensä 221.2 GB (vapaana 26.5 GB) Havaintoja Ongelma Vapaata tilaa on C:-asemalla vain 9%. Auttajille kiitos jo etukäteen! -Juho-
Otetaan ylimääräinen tietoväline jolle voi tallentaa (usbitikku, dvd-+R(W)-levy, ulkoinen kiintolevy tms.)ja jolla on tilaa tarpeeksi niille tiedostoille ja tallennetaan ne filut sille. Konetta kannattaa myös välillä siivota ylimääräisestä tauhkasta. Ccleaner on hyvä. Pagedefrag ei ole varsinainen siivousohjelma, mutta silti hyvä. Roskakori tyhjäksi. Järjestelmän palautuksen vaatima tila on hyvä tarkistaa, oletus on 12%/levy Sähköpostista kannattaa myös perata tarpeettomia viestejä ja sen jälkeen tiivistää säilökansio. Sitten kun nuo ei enää auta, ruvetaan hommaamaan lisää levyjä ja miettimään -toosan uudelleen asennusta.
Eli siis ei ole mahdollisuutta vain suojata noita kuvakansioita jollain konstilla, että selviävät tuon formatoinnin läpi? Pitäis sitten jo ulkoinen kovo ostaa, kun noita kuvia on kohta 70gigaa.. Koneesta oon poistanut Ccleanerilla kaiken höpön ja samoin kaikki ylimääräiset ohjelmat ja tiedostot, mutta aina sinne lunkkereihin jotain ylimääräistä jää. Helpointa olisi siis varmaankin ostaa puolen teran ulkonen kovo ja laittaa kuvat sinne ja vetäistä kone kokonaan tyhjäksi. Pitäisi varmaan myös aukaista sitten samalla tämä kannettava tuolta pohjasta ja puhdistaa fööni. Alkaa taas tuntumaan lämpimältä, kun on ollut päivän päällä, vaikka korokkeella tätä pidänkin. Viimeksi vaikutti nopeuteen eniten, mutta nyt uskon että tässä on jotain muutakin. Eihän siinä formatoinnissa mene kuin reilu puolisen tuntia.. =) -Juho-
Ei, ja 70 gigaa on vasta vähän, itsellä tera koneessa ja 2xTera ulkona.... Niin, ei varsinaisessa forkkaamisessa, mutta kun asennat kaikki ohjelmat ja turvapäivitykset ja saat koneen sellaiseksi kun sen kuuluu olla voi aikaa olla vierähtänyt arvaamattoman paljon ja "säästövaikutus" kokonaisen prosentin.... T: Vesku