Terve! Ongelma pelkistettynä: Äänitän midi-raidan syntikalla, haluan kuunnella sen äänityksen jälkeen tietokoneeni kaiuttimista, mutta se kuuluu syntikasta. Mitä teen? Koitin etsiä apua mutta enpä oikein löytänyt kyseiseen ongelmaan. Elikkäs meikällä on Tehcnicsin KN1000 syntikka kiinni koneessa Romi/O:n midi palikalla, ja ajurit asennettuna. Midin toistamiseen olen asetukseksi ohjauspaneelista valinnut "Microsoft GS wawetable SW synth":in. Siellä on vaihtoehtoina myös: "1-Romi/0 midi" sekä "2-Romi/O midi", mutta noiden kanssa en saanut ollenkaan ääntä ulos. Käytän äänitys/miksaus ohjelmana Cakewalk sonar Producer edition 6:sta. Ongelma tuli nyt esille kun aloin äänittelemään midi pätkiä kyseisellä ohjelmalla. Eli, kun äänitän pätkän midiä, ja haluaisin sen jälkeen kuunnella sen, se tuleekin syntikan kaiuttimista, eikä tietokoneen. Mulla on Sonarissa tällaiset asetukset: Inputs: - 1-Romi/O Midi Outputs: - 1-Romi/O Midi - 2-Romi/O Midi - Microsoft Midi-kartoitin (ei valittuna, tuon outputin kanssa en myöskään saanut ääntä ulos, en edes niistä syntikan kaiuttimista) Eli tuollaiset asetukset mulla nyt. Ilmeisesti mun pitäis saada "outputiksi" mun tietokoneen kaiuttimet, mutta miten? PS. Sonarin ohjekirja käyty huolella läpi, empä ainakaan löytänyt sieltä vastausta, ehkäpä olen sokea, mutta toivottavasti joku täältä voisi auttaa!
En ole vuosiin kokeillut Sonaria, mutta "Microsoft GS wawetable SW synth" ja Microsoft Midimapper" (suomeksiko sitten -kartoitin) kuulostavat mielestäni oikeilta asetuksilta, jos PC:n kajareista äänten haluaa kuuluvan. Olet varmaan huomannut, että PC:n mikserissä MIDI-äänen voimakkuus säädetään erikseen, eri säätimellä kuin esim. wave-äänien?
Ei auttanut, ja volyymisäädöt midille olivat kohdallaan. Nyt tarvitsen oikeasti apua tän kanssa, ois hirveet himot päästä väsäilemään vähän musiikkia, ja kun ollaan ihan audiota äänitelty, niin lisäilemään siihen midiä! APUJA!
Periaatteessahan kyse on vain siitä, että MIDI-data pitäisi saada ohjattua halutulle ääntä tuottavalle laitteelle, esim. syntikalle tai tässä tapauksessa nyt softasyntikkalle. Eli uskoakseni nyt joko ohjaava MIDI-data ei mene oikeaan paikkaan, sopivaa ääntä tuottavaa laitetta ei löydy, tai ääni ei tule ääntä tuottavalta laitteelta kaiuttimiin saakka. Mutta mikä tai mitkä niistä? Mitä jos heität hetkeksi syntsan pois kuvioista ja lataat jonkin valmiin (GM-)MIDI-fileen netistä ja soitat sen vaikka WinAmpilla? Saatko sellaisen kuulumaan? Kuuluvathan muut äänet (mp3, wav, ...) koneestasi normaalisti?
Midejen kuuntelussa no problem, ja kaikki äänet pelaa hyvin kyl! Et mistäköhän saattais vika johtua, en ole viel keksinyt ;/