Terve! Elikkäs tässä tänään sain julkisen IP osoitteen vihdoin operaattorilta ja sitä olen tässä aamupäivän säädellyt. Eli se mitä olen tähän mennessä tehnyt on: Määritellyt 2 verkossa olevalle koneelle ip-osoitteet, yhdyskäytävän, aliverkonpeitteen, dns palvelimet (eli yhdyskäytävä ja aliverkonpeite on oletettavasti sama kuin mikä julkisen ip:n mukana ilmoitettiin.) Olen määritellyt TW-500:sta seuraavat asetukset: VPI/VCI asetukset palveluntarjoajan antamiksi Julkisen ip:n, subnetmaskin, ja gatewayn quick startin kautta niiksi mitkä palveluntarjoaja minulle ilmoitti. Ja tällä hetkellä pääsen nettiin molemmilla koneilla ja kaikki toimii kivasti.... kunnes käynnistän uTorrentin jonka jälkeen en saa enää yhteyttä purkkiin/nettiin. Koneiden boottaaminen ei auta, pelkästään se että resetoi purkin tehdasasetuksille ja määrittelee asetukset uudestaan auttaa. Elikkäs mitäs tässä nyt teen väärin? EDIT Nyt kun tarkemmin asiaa tutkin niin huomasin että se ei edes johdu tuosta uTorrentista. Vaan tämä tapahtuu noin 10 minuutin päästä asetuksien muuttamisesta. Elikkäs mikä voisi tämän aiheuttaa?
1. Minkä palveluntarjoajan liittymä? 2. Saitko ISP:ltä siis oikein kiinteän IP-osoitteen? 3. Tuossa TW-500:sessa on NAT/palomuuri, onko sulla se käytössä?
palveluntarjoaja on Espoon Taloyhtiöverkot. Ja kyllä ihan kiinteän sain kun erikseen sen tilasin. Ja tuota noista Nat hommista mulla ei ole tietoa. Boksissa on kyllä palomuuri mutta se minua hämää että tuo toimii moitteitta sen 10 minuuttia asetuksien muuttamisen jälkeen, jonka jälkeen se menee ihan lukkoon. Tällä hetkellä minulla on boksi tehdas-asetuksilla jolloin surffailu onnistuu jne. Mutta esim DC/torrent ohjelmistojen tai Hamachin käyttö ei.
Jos sait vaan yhden kiinteän IP:n niin se riittää, kunhan ADSL-boksissa on NAT päällä (niin kuin se tehdasasetuksilla on). Eli tuo ainakin on oikein, että nuo TW500:sen asetuksissa on ne tiedot, mitkä ISP ilmoitti. Nyt tehdasasetuksilla purkissa on NAT ja DHCP päällä, niin kuin pitääkin ja netti toimii. Tuo P2P-ohjelmien ja Hamachin toimimattomuus johtuu boksin NATista/palomuurista. Tarvitaan porttienohjausta. Eli katsot koneiden IP-osoitteet ja tarkistat mitä portteja DC/Torrent/Hamachi käyttävät ja määrittelet nuo portit ja ko. koneen IP-osoitteen laitteen virtuaalipalvelin (virtual server) -kohtaan. Eri koneille ohjelmiin eri portit (eli esim. kone 1 DC++ portti 8888 ja kone 2 DC++ portti 8889) Boksin ohjekirjasta pitäisi löytyä rautalangasta väännettynä ohje porttien ohjaukseen. Jos ohjekirjaa ei ole, osoitteesta www.portforward.com löytyy myös ohjeet.
Joo siis tuo porttien ohjaus on ihan lasten hommaa. Mutta kun edelleenkin. Kun olen määritellyt palveluntarjoajan antamat ip:t, subnet maskit ja gatewayt niin boksi toimii 10 minuuttia jonka jälkeen menee täysin lukkoon. Eli ongelma ei ole P2P toimimattomuus vaan se että saisi tuon julkisen IP:n ensin toimimaan kunnolla. Siinä vaiheessa kun se toimii niin porttien ohjaus onnistuu kyllä ihan omasta takaa. Ajattelin myöskin että olisiko se mahdollisesti F-Securen palomuuri mutta sen poistaminen käytöstä ei auttanut. Tuosta DHCP:stä kun mainitsin niin ipconfigia selailtuani huomasin että DCHP winukan puolelta näyttäisi olevan poissa päältä? EDIT Myöskin tuolla EA-500:sen configuration->lan kohdassa DHCP server kohdassa lukee disabled? Winukassa on asetuksena NetBIOS kohdassa se oletus. Eli "Käytä DHCP-palvelimen NetBIOS-asetusta. Mikäli kiinteä IP osoite on käytössä tai DHCP palvelin ei ilmoita NetBios-asetusta, otetaan NetBIOS TCP/IP:n päällä käyttöön" Pakko myöntää että DHCP/NAT asioissa olen aivan käsi. Perusasiat luonnistuu mutta noista en kovin paljoa ole koskaan ymmärtänyt.
Laita boksista DHCP-server enabled ja windowsista IP-asetuksista hae osoitetiedot automaattisesti ja hae dns-tiedot automaattisesti noin nyt ensi alkuun.
tein nyt nuo muutokset. Netti toimii mutta tällä hetkellä en enään pääsekkään boksiin "sisälle" eli muuttamaan asetuksia. Olenko aivan väärin ymmärtänyt sen että eikö minun ja boksin välillä pitäisi olla kumminkin gateway ja subnet mask sama kuin nuo palveluntarjoajan ilmoittamat sen julkisen ip:n kanssa olevat? Koska tällä hetkellä ne ovat aivan jotain muuta kuin mitä laitoin asetuksiin boksiin.
Kokeile niillä gateway ja subnet mask osoitteilla jotka saat ipconfig-komennolla. edit: ja älä laita niitä reitittimen asetuksiin, vain käyttiksen TCP/IP-asetuksiin. edit2: Jos reitittimen asetuksiin saa laitettua koneiden verkkokorttien MAC-osoitteet niin silloin TCP/IP-asetukset automaatille: http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/409938#2477347
Ehm.. eikös nyt kumminkin silleen ole että kyllähän sen julkisen IP:n asetukset tohon boksiin laitetaan. Koska se on se minun boksin julkinen ip. Ulospäin näkyvä ip? Joten jos en nyt ihan helvetin ulalla ole niin kyllähän ne Julkisen ip:n asetukset (gateway, ip ja subnetmask) laitetaan boksille? joka sitten luo oman "verkon" meidän kotikoneista?
Tuo boksi toimii tavallaan "palvelimena" tuossa välissä ja jos siinä on NAT päällä, niin nuo gatewayt ja subnetmaskit on eriävät niiden ISP:n ilmoittamien kanssa. Eli niiden kuuluukin olla jotain ihan muuta. Eikö mene purkkiin sisälle osoitteella http://192.168.0.254 tai http://192.168.1.254 tai http://192.168.0.1 Jos ei, niin ilmeisesti tuo ea500 on mallina sen verran vanha, että se vaatii, että konfiguroinnin ajaksi, että windowsista on asetettu IP-osoite kiinteäksi. Muista sitten konffauksen jälkeen pistää taas IP-osoite automaatille. EDIT: Ihan oikein olet ymmärtänyt Qazza eli nuo ISP:n antamat tiedot boksille joka sitten luo sinun koneillesi oman turvallisen kotiverkon.
hmm vaikka nyt laitoin itselleni winukasta ne ip:t ja muut asetukset kuten ne ennen oli niin vieläkään en boksiin kiinni pääse. Netti toimii kyllä mutta boksin asetuksia ei pääse muuttamaan. EDIT pitkän säätämisen jälkeen sain kuin sainkin tuon toimimaan. eli ongelmana oli se että se oletus yhdyskäytävä koneen ja boksin välillä on eri kuin tuo julkisen ip:n kanssa ilmoitettu. Sitten seuraavaan ongelmaan utorrenttia tietty ihan fiilareissa testailin ja se toimikin hyvin mutta tuo keltainen kolmio huutomerkin kanssa kummittelee. Katsoin portforwardin kautta miten porttien ohjaus pitäisi tehdä eikä se auttanut. Otin myöskin palomuurin pois päältä eikä sekään auttanut. Elikkäs missä vika?