Onko Adware oikeasti vaaraksi koneelle?

Discussion in 'Virukset ja haittaohjelmat' started by Sebu92, Apr 4, 2006.

1. Sebu92

Sebu92 Active member

Trophy Points:
    66
    Olen kuullut erilaisia kommentteja Adwaresta. Jotkut väittävät että sillä saa koneen paskaksi ja jotkut väittävät, että jos ohjelma on hyvä ja käytännöllinen, jonka mukana adware tulee, ohjelma kannattaa asentaa mukisematta. Myös adwaren poistamisesta on ollut montaa eri kommenttia. Eli kuulemma esim.Mywebsearch on hankala saada pois.

Eli viisaammat saavat valaista minua. Valaiskaa minua myös siinä, että onko adware erisnimi? Ei se mielestäni ole, englanninkielinen normaali sana, mutta aika useasti sen näkee isolla kirjoitettuna.

2. blade81

blade81 Active member

Trophy Points:
    66
    Oma vankkumaton kantani on, ettei adwarea sisältäviä softia tueta millään muodoin. Vaikka olisi miten "harmiton" tapaus, niin en mainoksilla ryyditettyjä softia asenna.

Niin.. ja mitä tuohon kirjoitusasuun tulee, niin sen oikeinkirjoitusasu taitaa olla vähän häilyvä käsite. Tämän paremmin en osaa selittää, kun en mikään kielipoliisi ole. :p

3. JaPK

JaPK Regular member

Trophy Points:
    46
    Adware saattaa sanana mennä sekaisin myös Ad-Awaren kanssa, jälkimmäinen on tunnettu haittaohjelmien poistaja =)

4. matrix82

matrix82 Regular member

Trophy Points:
    26
    Eiköhän Adware ole ohjelman nimi, eli erisnimi.

5. eduard0

eduard0 Active member

Trophy Points:
    66
    Adware on softatyyppi, siinä missä freeware ja abandonwarekin, joten mielestäni se kirjoitetaan pienellä. Ad-aware taas on haittaohjelmien poistosoftan nimi, erisnimi siis, kirjoitetaan isolla.

Mielestäni adware on periaatteena hyvä keksintö. Mainoksien avulla ohjelma pysyy käyttäjille ilmaisena, joskin mainokset häiritsevät jossain määrin käyttöä. Edellinen taas mahdollistaa sen että vähävaraisemmillakin on mahdollisuus kokeilla ja käyttää ohjelmaa. Itse en kuitenkaan noita käytä, vaan etsin ennemmin jonkun ilmaisen mainoksettoman opensource ohjelman joka ajaa saman asian.

6. Sebu92

Sebu92 Active member

Trophy Points:
    66
    Mutta onko Adware joskus vaarallista?

7. mawdrgn

mawdrgn Regular member

Trophy Points:
    26
    Adware voi olla hyvinkin vaarallista ja tietääkseni niitten mainospommitukset eivät välitä tykkääkö kone niistä. Konettahan ei ole tarkoitettu pyörittämään semmoista, niin se voi ja tulee aiheuttamaan järjestelmän epävakautta.

Eli kyllä, vaarallista on.

8. aaxxeell

aaxxeell Regular member

Trophy Points:
    46
    Kieltämättä yksi totuus mutta on se suuri päätös laittaa mainosohjelma omaan softaansa. Yksi vaihtoehto mikä minulle tulee niin on lahjoitus nappi, adwaren sijaan! Ohjelmasta riippuen ohjelmasta jää hyvä jälki ja lahjoituksia saattaa tulla mukavasti.

Eli vaihtoehtoja on, adwarea ei tueta.

9. Sebu92

Sebu92 Active member

Trophy Points:
    66
    Yleensä adware-ohjelmista on kunnon versio (esim. pro), jonka voi sitten hommata jokainen omalla tavallaan. :D

Share This Page