Onko elokuvan kopioiminen DVD:ltä tietokoneen kovalevylle laitonta?

Discussion in 'Digivideo-ongelmat ja -keskustelu' started by hentriz, Jul 26, 2008.

1. hentriz

hentriz Guest

Elikkäs tuli yks kaks mieleen, että kun tässä CD-levyjä kopioiskelin tietkoneelleni, tuli mieleen yksi homma; Miksen samantie kopioi leffanikin koneelle, niin ei tarvi aina vaihtaa levyä.
    Kuitenkin nyt pieni pääni on mennyt ihan sekaisin. Jossain vaiheessa puhuttiin, että DVD-elokuvien salauksen kiertäminen on laitonta, kun jotenkin yritettiin Linuxilla katsoa elokuvia (tai jotenkin näin). Olen tässä nyt pari kymmentä minuuttia etsiskellyt tietoa Googlesta, mutta vaikka mitä eri hakusanoja ja lainausmerkkejä kokeilen, niin enpä löydä mitään.
    En yritä saada niitä leffoja koneelle vain sen takia, jotta saisin ne jaetuksi P2P-verkossa. Minä en näe warettamisessa mitään järkeä, joten sinne ne CD-levytkään eivät ole menneet.
    Kuitenkin minusta tuntuu, että niiden kopioiminen kiintolevylle on laitonta, koska ainakaan ihan helposti niitä ei saa koneelle? Onko tämä homma laitonta? Jos on niin eipähän tarvitse enää etsiä tietoa Googlella? Jos ei ole, miten ne sitten saa tietokoneen kovalevylle? :)

2. logipro

logipro Regular member

Trophy Points:
    46
    Olet oikeassa että suojauksen kiertäminen on laitonta mutta helppoa se ei ole mutta se on tietääkseni laillista että jos siirrät elokuvan dvd:ltä koneelle ja katsot sitä vain perheen sisällä etkä esitä julkisesti. mutta koska et saa sitä toimimaan koneella ilman suojauksen purkua niin se nyt on kakspiipunen juttu. Suomen laki on kieltämättä välillä vähän outo :D

3. hebe72

hebe72 Regular member

Trophy Points:
    26
    Yksinkertaisesti:Jos et saa siirrettyä leffaa koneelle kuin käyttämällä jotain kopiosuojauksen kierto-ohjelmaa niin ei ole laillista.Sillä ei ole merkitystä vaikka katselisit sitä vain itse

4. hentriz

hentriz Guest

Ei edes välillä, vaan todella harvoin ainakin minun mielestä. Noh, asia kuiteskin tuli nyt selväksi, kiitos.

Share This Page