Mä en ole oikeastaan varsinaien pelaaja, sillä pelaan lullakseni aika toisenlaisia pelejä kuin yleensä. Eli pelaan esim. shakkia, bridgeä ja muita korttipelejä, simulaattoreita ja Myst-pelejä. Silloin tällöin pelaan jotakin sotapeliä, simulaattoria tai strategiapeliä. Verkossa en pelaa mitään. Tällänen on siis lähtökohta. Kunnollista sotapeliä en ole omasta mielestäni vielä tavannut. Lähinnä parhaita ovat olleet sukellusvene- ja laivasto-operaatioita pelaavat. Maasodassa strategiasta on vaikea puhua. Tukikohtien rahoittaminen ja kaluston hankinta kuuluvat sotaan, mutta menevät kovin kauaksi. Oudointa on, että pelatessa ilmestyy vihollisen ylivoimaisia joukkoja aina jostakin. Jos tiedusteluni olisi niin huono, niin kannattaisi siirtyä sotatantereelta muualle tähystelemään. Omat kalustot ja joukot ovat yleensä jo valmiiksi alimittaiset, joilla ei pitäisi lähteä omaa väkeä tuhoamaan. Onko niitä kunnollisia sotapelejä ollenkaan? Jos susta jokin on sen tapainen niin kerro. Miksi ne ovat tuollaisia?
Jos kunnollista sotapeliä esim.strategia haet/haluat niin suosittelen MatrixGames:n tuotantoja.http://www.matrixgames.com/games/?g=5 Oma suosikki KorsunPocket: http://www.matrixgames.com/games/game.asp?gid=238 tai http://www.korsunpocket.com/features.asp
En tiiä sitten onko Command and Conquer-sarja tarpeeksi "vaativa" sinun makuusi http://www.ea.com/official/cc/firstdecade/us/index.jsp Siitähän julkaistiin todella iso paketti jossa ovat kaikki sarjanpelit http://www.pelitupa.com/product_info.php?products_id=969
no, Operation Flashpoint (ja siihen lisäosat) on kai vieläkin parhaita "sotasimulaatioita" joissa yksittäisen sotilaan silmistä maailmaa katsellaan. Valitettavasti tuossa perus-Flashpointissa on pieniä puutteita: esimerkiksi ammuskelussa luodin lentorata on aivan suora. Kun vihollismallin päälle viet tähtäimen ja ammut, olipa kohde vaikka 800 metrin päässä niin osuma tulee. Onneksi ilmainen FDF-lisäosa (finnish defence forces) korjaa tuonkin pienen lapsuksen. Lisäksi tuo operation flashpoint on sen verran vanhempaa tuotosta, että paketin (jossa on Itse Peli, Redhammer sekä Resistance lisäosat) voisi halvalla anttilasta löytää.
Kiitoksia kovasti hienoista vihjeistä! Siinä mulla on vähäksi aikaa tutkimista. Juttu on niin, että kun ei ole varsinainen pelaaja, ei tule seurattua peliasioita eikä osaa etsiä netistä oikeita sivuja. Sotapelini olen ostanut tähän asti yksinomaan suomalaisista kaupoista, toiset tosi hintavia ja toiset alelaatikosta. Sen sijaan noita "omia" pelejä olen ostellut netistä. Ehkäpä tästä ilmeisen suppeasta sotapelien valikoimasta myös johtuu, että ostoskoriin osuneet ovat olleet oudonlaisia. Voi olla tuokin noteerattava juttu, että peleillä on kertomustenne mukaan kotisivunsa, joissa on täydennyksiä. Mulla on tuostakin kovin vähän kokemuksia. Yksi oli sellainen, että piti saada netistä sekä maksuton että maksuillinen lisäosa Uruun. Maksuton ei asentunut, vaikka Ubicomin service avitti. Se maksullinen olisi pitänyt ensin maksaa ja sitten saada tunnuksella käyttöön, mutta ei kannattanut ostaa kun se maksutonkaan osa ei asentunut. Millä te pärjäätte näissä peleissä? Käytättekö huijauskoodeja vai voiko niissä aivan normaalisti suomalaisella sisulla päästä tuloksiin?
Olen pitänyt henkilökohtaisena kunnia-asiana pelata täysin ilman cheattejä, exploitteja tms. Counter-Strikessa minulla on käytössäni skriptejä, joilla helpotetaan/automatisoidaan aseiden ja varisteiden ostoa, mutta noita ei luokitella huijauksiksi. Esim. BF2 -tilastoni ei ole aivan hirvittävän hienoa katseltavaa, mutta on hieno tunne kun tulokset pikkuhiljaa paranevat kokemuksen ja taidon kasvaessa koska tiedän tehneeni sen puhtaalla pelillä. Joten ainaskin minä pakerran puhtaasti suomalaisella sisulla, oluella ja nikotiinipurkalla *8)
No,ei nyt täys simulaattori...Mutta,Silent Hunter III on ihan tutustumisen arvoinen.Itse ainakin olin aika vaikuttunut.
Blitzkrieg 2, Hearts Of Iron 2 ja Rome Total War. Siinä kolme hyvää ja suht uuttaa strategiapeliä Alemmat eivät ole niin hienon näköisiä mutta muuten ovat täyttä rautaa. Combat Mission ja Medieval total war
Kaikissa (yksin)peleissä lienee heikoin lenkki ja ärsytyksen aihe se vastapuolen teko"äly". En tiedä onko Neptunilla yleinen periaate olla pelaamatta verkossa, mutta eikös ainakin osaa noista strategioista voi tahkota netissäkin? Se taitaa nimittäin pitemmässä juoksussa olla ainoa tapa löytää *älykästä* vastusta?
Joo, tiedän hyvin kyllä tuon pelimoottorin eli tekoälyn rajallisuudet. Siksi näitä kyselenkin enemmän pelanneilta. Joissakin peleissä kun se lienee parempi kuin toisissa. 1ecu:n tuumaamista periaatteista vastaan, että ei mulla ole sellaisia, etteikö voisi pelata verkossa. Vain kaksi syytä, miksi en ole niin tehnyt. Yksi on tämä perinteinen, että kun ei ole aikaisemminkaan. Esim. shakin pelaaminen netissä on tosi houkutteleva ajatus. Pari kertaa yritinkin, mutta kummallakin kerralla se kaatui. Ekaksi pelipaikan omiin ongelmiin ja toisella kerralla oman koneen ongelmiin. Se toinen syy, miksi en juuri sotapelejä ole edes yrittänyt verkossa pelata on, että on tunne olevani ollenkaan niin taitava kuin näiden kanssa enemmän puuhanneet. Kyllä ne varmasti vyöryttävät mun joukot kertaheitolla lähimpään jokeen. Silent Hunterista mulla on Silent Hunter2. Se kuuluu selvästi tuohon kehumaani hiukan parempien sotapelien ryhmään. Muistaakseni siinäkin oli kyllä omituisuuksua: mm. hyökkäykset USA:n rannikolle niin, että polttoaine ei millään kepulikonstillakaan riitä kotimatkaan varten (eikä tankkausaluksia ollut).
Joo,eipä ollut tuossa Silent Hunter III:kaan tankkausaluksia.Mutta,siihen on saatavissa päivitys jossa olisi myös nuo.+Tietenkin oikeat liput,ja muuta mukavaa.
Neptunille: Vaikka et pelaisi työksesi, niin voit olla aivan varma että valtava joukko muita näin tekee. Joten neniin tulee *aina*! "Huonouden" vuoksi on siis aivan turha ujostella. Itse alan lähennellä nostoväkiluokkaa, mutta olen silti touhunnut jonkin verran netissä esim. Call of Dutyssä. No, tuohan on tietysti melkoista ympäri-ympäri juoksua, jossa nimenomaan pärjäävät ammatti"miehet" jotka tuntevat kentät ulkoa. Toinen hauska hömppä on Battle Field (nimenomaan WW2 -aiheinen 1942, ei uudemmat), jossa yksittäinen mosuri ei ole jatkuvasti niin suuressa kuolemanvaarassa eikä kentissäkään tule samanlaista ahtaanpaikankammoa kuin COD:ssa. Uusin "löytöni" (taitaa tosin olla ainakin 5 vuotta vanha systeemi) on käyttömaksullinen Battleground Europe (ww2Online), jossa kenttänä on läntinen manner-Eurooppa 1:2 suhteessa. Grafiikat yms. ovat nykymittapuussa aneemisia mutta realismi todella huipussaan (reissut kestäisivät tarvittaessa vaikka koko päivän!). Pelin ymmärtämiskynnys (viestintä, raportointi jne.) on kohtalaisen korkea ja se on tietyllä tavalla sisäänpäinlämpiävä (pelaajan pitäisi kai oikeastaan kuulua johonkin osastoon, squadiin), mutta eipähän todellakaan tarvitse tallata samoja polkuja koko ajan. WW2Online:een kunnolla perehtyminen veisi tosin niin paljon aikaa, että normaalissa perhehelvetissä kärvistelevältä se tuskin onnistuu - ainakin jos suunnittelee säilyttävänsä parisuhteensa...!
Tuo WW2OL on siitä hyvä peli, että siinä vihollinen on AINA toinen ihminen, eli tekoälyä ei pelissä ole ollenkaan. Siinä pelataan mies miestä vastaan. Peli on muutenkin monipuolinen, maa- ilma- ja merivoimat on käytössä, Ranskan Englannin sekä Saksan joukoissa. Itse pelaa kyseistä peliä ja voin suositella lämpimästi sitä kaikille sotapeleistä pitäville. Tässä pari linkkiä, mikäli ne on sallittuja.... =) Suomalainen Squadi, jossa pelaan itsekkin: http://www.susipartio.com Pelin viralliset sivut, mistä pelin voi myös ladata: http://www.wwiionline.com/