Mitä suurempi luku DDR:n jälkeen on (DDR, DDR2, DDR3, DDR4) sitä korkeampia kellotaajuuksia muistit kestävät. Lisäksi kannattaa otttaaa selville kuinka leveä muistiväylä on (64bit, 128bit, 256bit)
Kertoo sen kuinka monta bittiä siirrtään yhden kellopulssin aikana. Ja mitä enmmän pystytään siirtämään sitä parempihan se on. tarkoitatko muistijutulla kenties muistin kapasiteettia eli 128MB/256MB/512MB? Ero ei ole suuri mutta 512MB musitista on hyötyä jos pelaa 1600*1200 resoilla. JOs tarkoitit muistiväylän leveyttä niin yllä jo kerroinkin. Ja se kuinka monta tavua pystytään siirtämään sekunnissa saadaan näin: 256-bit/8*1200MHz= 38400MB/s jossa: 256bit on muistiväylänleveys 8 on numero jolla pitää jakaa jos halutaan muuntaa bitit tavuiksi 1200MHz on muistipiirien kellotaajuus.
eikun tarkoitin lähinnä että tarviitseko minun seurata noita näytönohjaimen nimenomaan muisteja ddr yms kun ostan uutta näyttistä?
En muista kamalasti uutuusohjaimia ilman GDDR3-muisteja nähneeni, ainakaan mainoksissa. Voihan muistinikin tosin pettää Eli DaKorgonV: eipä tarvitse, itse kiinnittäisin huomiota muistiväylän leveyteen sekä kellotaajuuksiin.
Lienevät tuttuja tai jotain ja onhan siellä hymiökin.Oho nyt tämä oli jo isompi offtopic, en puhunut edes emoista.
Noh,yritän palata alkuoeräiseen aiheeseen,eli: jos on 2 näytönohjainta,jotka ovat muuten aivan identtisiä,paitsi toisessa on DDR,ja toisessa DDR2 muistia,ostaisin sen,jossa on DDR2 muistia,koska niitä voi kellottaa korkeamalle..tietääkseni. Korjatkaa,jos meni väärin.
@ tyson Periaatteessa noin. Esim. DDR ja DDR2 muistien välinen ero on lähinnä se että DDR2 muisteissa on mahdollista käyttää korkeampia kellotaajuuksia. Sama pätee GDDR muisteissa. esim. ATIn X1950XT käytetään GDDR4 muisteja, kyseistä korttia todennäköisesti myydään 2GHz muistitaajuudella tai suuremmalla.
"Lienevät tuttuja tai jotain ja onhan siellä hymiökin." Mitä,kuka,häh? Minustako puhe,vai? Joo,näin juuri eli isompi DDR on aina parempi(DDR2 pesee DDR:n jne) näyttiksissäkin kuten "oikeissa" muisteissakin eli RAM muisteissa...
Onkos muuten muistipiirien ominaisuuksilla suurta vaikutusta korteissa? Esim. 7900GT-sarjan korteissa käytetään 2.0ns:n muistipiirejä, joissakin 1.6ns:n.. Ehkäpä tehokkain 7900GT-sarjan kortti on tuo Gainwardin viritelty "Goes Like Hell" versio: http://www.elektroni.fi/?product=7460 ...jossa on käytetty 1.2ns:n muistipiirejä. Voisko näin ollen kortilta odottaa (lisäksi muistin ja ytimen kellotaajuuksia korotettu) selvää teholisäystä tavallisiin 7900GT-sarjalaisiin verrattuna?
Ero varmasti on mutta sitä en osaa sanoa kuinka merkittävä. Itse en kyllä maksasi 100€ noista ominaisuuksista (verratuna normi 7900gt:hen).
Sanoisin taas itse että ei kannata miettiä sitä numeroa siinä perässä. Tekniikka uusiutuu kokoajan. Ei kai niihin kortteihin vanhaa muistia tungeta. Sitten ehkä jos samaa korttimallia löytyy DDR2:sella ja DDR3:sella niin sitten DDR3. Ja koska kellotaajuudetkaan eivät määrää kortin tehokkuutta täysin. Vaan kortin valmistustapa ja piirit. Muistiväylällä saattaa olla merkitystä. Kannattaa vain lukea arvosteluja ja testejä.. Niistä se tehokkuus ainakin selviää.