Olen siis ostamassa (ensimmäistä) pöytäkonettani. Kaikki aiemmat koneeni ovat aina olleet valmiita pakettikannettavia ja päätinkin, että nyt viimein tarvitaan lisää tehoa. Kone tulisi pääasiassa peli- ja hyötykäyttöön, joten sillä tulisi pyöriä mahdollisimman moitteetta niin pelit kuin videoeditointiohjelmistotkin, oikeastaan lähestulkoon kaikki mitä koneelta nyt voi vaatia. Toisaalta ongelmaksi muodostuu se, ettei minulla ole minkäänlaisia pohjia tähän tarjota, ei näppistä, hiirtä, kaiuttimia eikä näyttöäkään, joten niiden tulisi mahtua samaan budjettiin, edes osittain. Budjetti on joustavasti 800-1000e Mitä itse asioista tietämättömänä kokosin: https://www.verkkokauppa.com/fi/cart/populate?products[26565]=1&products[50692]=1&products[12234]=1&products[37421]=1&products[56575]=1&products[21923]=1&products[42127]=1&products[54084]=1&products[46573]=1&products[51632]=1&products[37723]=1&products[17778]=1 Menee tosin yli budjetin. Olisiko mitään karsittavaa tuossa?
Hiiri kannattaa ottaa Logitech G400. Jos yhtään samanlainen kuin MX518, niin pitäisi olla todella kestävä ja hyvä hiiri. Muistista 1866 -muisti saman hintaista kuin tuo 1600, joten ehkä ennemin sitä (Kingstoneista KHX1866C9D3 näyttäisi toimivan tuossa). Seagaten kovon vaihtaisin vaan ihan omien kokemuksien perusteella ihan mihin tahansa muuhun, mutta kyllä tuollakin toki pärjää. Jos kotelolla ei väliä, niin halvimmat ovat jotain 20-30 euroa. Joka komponentista voi todennäköisesti säästää kun ostaa ne sieltä mistä halvimmalla vaan saa. Suomessa ei saa mitään alennuksia jos ostaa kaikki samasta paikasta ja hinnasta tinkiminenkin on vähän niin ja näin verkon yli, eli osan komponenteista voi myös tilata toisesta EU maasta (esim. Saksasta). Varmista ennen ostamista, että ko. osalla on valmistajan puolesta takuu niin ei tarvitse lähettää Saksaan osan hajotessa.
Kasasin sulle paketin Jimm'siltä. Hiiriä kannattaa mahdollisuuksien mukaan kokeilla ennen ostoa. Näppikseksi vaihdoin Arctosan, mutta jos SideWinder miellyttää, niin ota se. Ja sillä, onko muistit 1333Mhz vai 2133Mhz, ei ole mitään merkitystä. Llanot ja BDt(?) hyötyvät ainoastaan korkeataajuksista muisteista.
jos haluat kartsia hintaa,ota osat jimmsistä, prossuksi amd 965BE x4, 970 piirisarjan emo 128gt ssd samsungin radeon 7850 2x4gt halvinta ramia prossulle joku 25e cooleri, poweriksi antec high current gamer 520w sitten joku normikovo tallennustilaksi, tuo radeon 7850 on varmaan tuplasti paremoi kuin tuo 560 geforce,prossutehossa hävitään hieman intelille,mutta amd setti on intel settiä 100e halvempi, ssd ei ole pakollinen,sillä säästää 100e,mutta se toisi mukavan nopeuslisän koneen käyttöön,
Itse voin suositella G400 hiirtä ja MS Sidewinder X4 näppistä, tosi hyvät hinta-laatu suhteet omasta mielestä. Itellä oli hiiresääki 2 vuoden takuu ja näppiksessä 3 vuoden.