joo kysyisin vaan että onko toi käyttöjärjestelmä hyvä ku kaikki väittää että se on kuullemma ihan paska ja silleen ja että se muka valittaa joka asiasta pitäs itte hommata toi jos se vaan on hyvä KERTOKAA MIELIPIDE!!!
itse asensin ekan vistan noin puoli vuotta ennen kun se julkastiin,se täytyy sanoa että sillon olin sitä mieltä etten ikinään tule siirtymään siihen,nyt mulla on ollut vista pari kolme kuukautta käytössä,toisella osiolla toisena käyttiksenä vista ultimate ja kyllä nyt olen ollut siihen vallan tyytyväinen,vaikka käytänkin varmaan suhteessa 90% /10% enemmän tota xp:tä , nykyään vistaan saa lähes kaikki ajurit ja lähes kaikki softat asentuu ongelmitta,ainoa mikä siinä ärsytti eniten oli se kun teet mitä vaan niin koko ajan tulee semmonen tumma ruutu ja kysyy varmistuksen samaan asiaan monta kertaa,mutta senkin olen saanut asetuksista muutettua,että voin suositella vistaa ,onhan se nätti kuin ... =)
Olen käyttäny vistaa puolisen vuotta. Ostin Ultimaten aika heti kun se tuli markkinoille ja ihan mielenkiinnosta vain! Toiminut hyvin! Ajurit löytyy. Maken mainitsema "tumma ruutu ja kysyy.." eli siis UAC (User Account Control) on eka asia mitä kytkin pois päältä Joitakin todella pieniä häikkiä on ollut, ne tosin ovat olleet niin pieniä että en juuri nyt edes muista niitä! Vähemmän vistassa on vikaa kuin XP:ssä ennen SP1:stä jota myöskin käytin silloin.
Tämä on aika puppua, että UAC koko ajan kyselisi varmistuksia. Esim. ohjelmia asentaessa vain kerran. Se on kumma että vuosia on naristu Windowsin turvallisuudesta, verrataan sitten vaikka Linuxiin jne. Sitten kun on sellainen Windows on saatu, niin kytketään ne suojat pois ja ollaan taas siinä tilanteessa kun ollaan vuosia oltu.
No eipä viitsisi auttaa tyyppejä jotka klikkailevat mailiin tulleita .exe tiedostoja, mutta kyllä niitäkin tulee autettua. MUTTA! Koska tuota vistaa vois epävirallisesti testailla kunnes odotettu SP1 tulee, voisin survasta sen UAC:n takaisin käyttöön ja katsoa miten hermot sitä kestävät. Vistan tietoturvasta vielä sen verran: Käytin tosiaan vistaa n. ½ vuotta ilman erillistä palomuuria, virussoftaa tai ad-awarea (tai vast.) Läytyi siis vain routteri joka esti joitain portteja (silti auki oli ftp, http ja ssh portit) sekä vistan oma palomuuri. Onhan vistassa jotain muitakin defendejä, mutta niihin en koskenut lainkaan, eli kaikki pelitti defaultilla. Käytin siis aika rohkeasti sitä vistaa, surffasin netissä, downloadasin roinaa. -----> ~6kk kuluttua asensin sitten nortonin ja ad-awaren. Nykäsin kaikki mahdolliset skannit eikä löytynyt MITÄÄN häkellyttävää. En ollut itsekään uskoa silmiäni, mutta vista tuntu olevan erittäin turvallinen. Tiedä sit...
Itse olen ollut ihan tyytyväinen vistaan, eikä tee mieli vaihtaa mihinkään muuhun. Ja mitä UAC tulee niin olen kytkenyt sen pois päältä koska en ole nähnyt sille tarvetta.
Eiköhän kotikäyttöön Vista noin yleisesti ottaen ole ihan yhtä hyvä kuin XP:kin, luultavasti hieman parempikin. Siis kun koneen pitää olla melko vakaa, kohtuullisen turvallinen ja hyvin yhteensopiva niin raudan kuin softienkin suhteen, voisin arvioida Vistan kouluarvosanalla jonnekin kasin pintaan. (edit: Siis 32-bittisen Vistan, 64-bittisen yhteensopivuus ei oikein vakuuta.) Se, onko se absoluuttisesti erityisen hyvä, en ole kovinkaan vakuuttunut, mutta eiköhän kaikissa tämän hetken käyttisvaihtoehdoissa ole omat huonotkin puolensa.
wipe: hyvin kommentoitu. Tuo kommentti toikin heti mieleen sellasen asian liittyen tuohon "normaaleissa kotiolosuhteissa..." vistaa EI kannata hankkia vanhalle koneelle. Ei todellakaan! Yleensä olen kertonut ihmisille jotka tuota vistan hankkimista on miettinyt nämä asia: "älä osta vistaa ellet ole ostamassa uutta konetta!" Vaikkakin kone on uusi, voi se olla pahasti alitehottunut vistaa varten. Vista on tehosyöppö, mutta jos on rahaa jolla leikkiä ja varmasti löytyy pelit ja vehkeet niin, sitten ei muuta kuin vistaa hankkimaan Ostin vistan vanhalle koneelle (jonka specsit voisin laittaa tohon allekirjoitukseen) mutta (erittäin!) hyvin se lähti rullaa vasta tällä uudella koneella.
Vista ollut itellä jo jonkun aikaa ja hyvin on toiminu. pelit on toiminu paitsi BF2 ja BF2142 plus sitten muut ohjelmat jotka olen asentanut.
ookkei toimiskohan toi vista fujitsu siemens scaleo p:ssä hyvin?? ittellä on semmonen kone jossa 2.80prossu,1giga keskusmuistia(oon lisänny lisää keskusmuistia)120gigaa kovalevyllä(oon itte lisänny jonkun verran,ja muita tietoja en oikeen tiiä
itsellä on amd 2800+ ja giga muistia, vista on melko raskas pyörittää sillä, varsinkin jos käyttää vähän raskaampia ohjelmia, esim photoshop tuolla fujitsulla tulee olemaan sama ongelma mutta toinen giga muistia auttais varmaan huomattavasti
Ite meinasin asentaa Xp:n rinnalle Vistan mutta kaveri valisti että et tarvi Xp:tä enään Vistan jälkeen ja oli oikeassa. Toki Vista vaatii koneelta vähän enemmän kuin XP Jos käyttää paljon eksoottisimpia laitteita voi olla ajuri ongelmia vistan kanssa. esim. Pari musiikkia tekevää kaveria on vaihtanut 64 bit vistan pois sen vuoksi ettei löydy ajureita.
Vistaa kuten muitakin (xp, linuxit, macin os x) on ehkä mukavampi ajatella käyttöjärjestelminä, käyttiksinä, "ossina" (Operating System) kuin "ohjelmana" ^_^ mutta joo, kai näyttis vaikuttaa noihin aero juttuihin jonkin verran? Minun vanha 3600+ 7900GT pyöritti kyllä ihan hyvin vistaa. Muistin hitaus ja vähäys oli pullonkaulana ja ehkä tuo prossunkin vanhuus.
Aivan loistavasti on toiminut! WLAN-verkkoon todellakin on selvästi helpompi siirtyä, kuin XP:ssä ja ajureidenkin asennus sujuu helposti. Uusilla ja tehokkailla koneillahan tuo Vista toimii nopeamminkin kuin XP... Jos muistista on pulaa, niin sitähän saa lisää tuolla Readyboostilla, joka käyttää siis muistitikkua lisämuistina. Ei tuo kuitenkaan missään tapauksessa korvaa oikeata muistikampaa, mutta tuo pientä boostia. Sisäistä muistia on kuitenkin suositeltavaa olla tuo 1536mb, ja 2048mb:kaan ei ole pahitteeksi. Erityisesti ulkonäkö tuossa on parantunut selvästi. Aikamoista silmäkarkkia tarjoavat varsinkin nuo aerot sun muut. Tässä kuvankaappauksia 1, 2
Lupasin tänne että testaan laittaa UAC:n takaisin päälle ja siinä sitten tarkastelin omaa sykettäni, hikoiluherkkyyttä, pupillien laajentumista ja perus hermorauniokynnyksen mataltumista yamaneko sanoi tuolla aikaisemmin: "Tämä on aika puppua, että UAC koko ajan kyselisi varmistuksia. Esim. ohjelmia asentaessa vain kerran." Toivoin että asia olisi toiminut näin, vähän niinkuin firewallien kanssa, kerranhan ne kysyy ja sen jälkeen homma pelittää. Näin ei täysin kuitenkaan ollut =( Ohjelmien asennuksessa se kyllä kysyi vain muutaman kerran. Asensin realtekin ajurit uusiksi ja hakkasin 'Allow' nappulaa joku neljä kertaa. Ei vaivaa, kyseessähän oli vain ajureiden päivitys. Klikkasin ircissä paria youtube linkkiä. Ensimmäistä kun katsoin täytyi allowta hakata 5 kertaa. Seuraavan kun avasin heti perään niin peräti 9 kertaa!! On se vaan niin että, kun tulen kotiin, UAC menee takaisin nukkumaan. :S