Osioimisesta

Discussion in 'Windows -ongelmat' started by skifle, Jun 9, 2005.

  1. skifle

    skifle Guest

    Olen ajatellut toisen kintolevyn hankkimisesta vanhan rinnalle.

    Nyt kysynkin että tarvitseeko minun osioida utta kiintolevyä, vaikka en asennakkaan sille windowssia. Kun olen jostain lukenut että tarvitsee jotta kiintole toimii paremmin\nopeammin.
    Ja jos osiointi tarvitsee tehdä niin miten se käytännössä tapahtuu, ja montako osiota tarvitsee tehdä kun olen jatellut jotain 40G levyä? Käyttikseni on windows ME
     
  2. pkaksp

    pkaksp Moderator Staff Member

    Joined:
    Jan 10, 2005
    Messages:
    12,231
    Likes Received:
    53
    Trophy Points:
    128
    Osiointi onnistuu vaikka fdisk ohjelmalla, mutta en kyllä välttämättä menisi tuota enää jakamaan. Jos osioit tuon, niin uskoisin että korkeintaan 2 osaan olisi ok.
     
  3. Rikkivety

    Rikkivety Regular member

    Joined:
    Oct 30, 2003
    Messages:
    276
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Koska sulla on käyttiksenä WinME, niin luultavimmin tiedostojärjestelmänä on FAT32. Näin ollen osiointi kannattaa, koska FAT32:ssa klusterin koko kasvaa huomattavasti yli 8 gigan partitioissa. Muistaakseni alle 8 gigan osioissa klusterin koko on 4kt kun taas yli 32 gigan osiossa se on 32kt.

    Klusteri on siis levyn pienin tilanvarausyksikkö, jonka jokainen tiedosto vähintään levyltä vie. Esim. jos osio on tuo 40 gigaa niin 2kt tiedosto vie siis tuon 32kt eli 30kt turhaa. Ei se paljon ole tässä mittakaavassa mutta korostuu sitä mukaa, kun tiedostojen määrä kasvaa.

    Aivan varma en ole mutta muistaakseni osiointi myös nopeuttaa levynkäsittelyä. Johtuu osiointitaulukon koosta, joka kasvaa osion koon mukaan... tai ainakin jotakin sinne päin. :) En muista nyt aivan tarkkaan.
     
  4. ozmok

    ozmok Regular member

    Joined:
    Aug 21, 2004
    Messages:
    117
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Kylläpä kun ajattelee niin maalaisjärkikin sanoo että on se hiukan nopeampi osioituna. :)
     

Share This Page