Ostamassa 17" TFT

Discussion in 'PC:n rautaan liittyvä keskustelu' started by soku, Oct 3, 2004.

1. soku

soku Regular member

Trophy Points:
    26
    Tervehdys!

Elikkäs eteeni tuli sellainen tilanne että täytyy ostaa uusi display syystä että en omista vielä omaa näyttöä ja nytkin ollut jo suht kauan lainassa 17" CRT.

Ookei, elikkäs littunäyttöhän se nyt kyseessä olisi koska sellaista olen kauan haaveillut.

Ajattelin itse tällaista:
    ViewSonic VP171s (sama kuin VP171b mutta eri värinen)
    http://www.viewsoniceurope.com/UK/Products/LCDProf/VP171s.htm

Tuskin kovin huono valinta?

Tuota on kehuttu monissa arvosteluissa mutta tuskin haittaa jos jotkut joilla on käytännön kokemuksia kertoisi ne myös tänne. :) Kyselemiseni perusteella 16ms vasteaika riittää myös pelaamiseen, eikö totta?

Tarkkuudeltaan tuo on ihan riittävä joten ostopäätökseni on vielä muutamaa mielipidettä vaille sinetöity. :) Kuten varmaan monet tietävätkin, tuumamäärä tässä TFT:ssä on ihan riittävä vaikka se onkin 17" koska 17" TFT on käytännössä sama kuin 19" CRT. :|

Mutta niin, mitäs olette mieltä?

2. Haywire

Haywire Regular member

Trophy Points:
    26
    Itselläni ei (vielä) ole TFT näyttöä, mutta kommentteja olen kuullut. Sanovat 16ms olevan liian hidas vasteaika pelaamiselle. Tuntuvat suosivat 14ms ja mieluummin 12ms, mutta jos olet käyttänyt jo 16ms näyttöä ja todennut sen riittäväksi, niin siitä vain.
    Itse tulen lähiaikoina ostamaan TFT näytön, mutta vasteaikavaatimus on enintään 14ms.

17" TFT näyttö on varmasti riittävän suuri.

3. extralow

extralow Active member

Trophy Points:
    66
  4. soku

soku Regular member

Trophy Points:
    26
    Joo, itsekin olen kuullut kyllä että 16ms riittää aivan mainiosti myös peliräimintään. :|

Juu, tossa ViewSonicissa on DVI -liitäntä, jota tietenki aion käyttää. :)

Tuon on siitä kinkkinen vasteaika tuo 16ms ku toiset sanoo ettei riitä ja toiset että riittää. :| Pitäs melkeen saada kokeiltua ite jossain että osais itse sanoa...

5. Drizzt^^

Drizzt^^ Active member

Trophy Points:
    66
  6. soku

soku Regular member

Trophy Points:
    26
    Sulle on todennäköisesti tullut maanantaikappale sillä maahantuojilla on joskus taipumus lähettää korjattuja yksilöitä jolloin tätä ns. valovuotoa.

Eli takuuseen tollanen lähettää pitäs. :|

Mutta siis, tässä näytössä on hyvät katselukulmat?

Ootko kokeillu pelikäytössä et haamuaako kuva yhtään?

7. Drizzt^^

Drizzt^^ Active member

Trophy Points:
    66
    Hyvin nopeassa liikkeessä esim. pelissä 180 asteen nopea käännös aiheuttaa tarkkaan katsottaessa pientä varjoa, mutta pelitilanteessa ei ko. asiaa huomaa. Eli pelaaminen onnistuu todella hyvin. Huippu näyttö muuten kaikin puolin.
    Ja todella paljon kiitoksia, että sain vastauksen tuohon kysymykseen, lähden viemään näytön pikimmiten takuuseen.

8. soku

soku Regular member

Trophy Points:
    26
    :) Joo ole hyvä vain.

Hyvä tietää että tuolla voi myös pelata.
    Aika vähän pelaan älytöntä nopeutta vaativia pelejä joten enköhän minä pysty elämään ton 16ms kanssa.

Enköhän minä tuollaisen pistä tilaukseen, tosin silver -värisenä. :D

9. jartar

jartar Senior member

Trophy Points:
    143
    Niinpä. Mielipiteet tosta vasteajan riittävyydestä johtuvat osittain siitäkin että noita vasteaikoja on vaikea verrata. Kun 12ms vasteajalla oleva paneeli voi olla liian hidas pelaamiseen ja 16 ms paneeli taas nopea kuin mikä. Elikkä suoraan siitä ajasta ei voi päätellä pelisoveltuvuutta (siis oltaessa 16-12ms välillä). Paneelin laatu on se mikä ratkaisee.

10. soku

soku Regular member

Trophy Points:
    26
    Kiitos!

Tuota vastausta kaipasinkin. :D
    Joka tapauksessa, pistin tuon näytön nyt tilaukseen. Näyttää olevan tällä hetkellä taas Suomessa pieni ViewSonic -vaje koska näyttöjä ei tällä hetkellä tunnu olevan missään.

Nooh, pitää odottaa tilausjonossa että tulee lisää.
    Pitää sitte tänne kirjoitella omat käyttökokemukset ku tuo joskus tulevaisuudessa saapuu perille. :)

Kiitos vastanneille.

11. Drizzt^^

Drizzt^^ Active member

Trophy Points:
    66
    Juu elikkä tänään lähti takuuvetoomus maahantuojalle, saa nähä millo ne saa vaihettu tän näytön (toivottavasti) parempaan.

12. soku

soku Regular member

Trophy Points:
    26
    Kannattaa varautua odottamiseen, koska melko monesti noissa takuuvaihdoissa voi kestää viikkojakin, joka kieltämättä on tympeää. :/

Oma näyttöni tulee todennäköisesti tossa ens viikolla.

13. vekkuli

vekkuli Member

Trophy Points:
    11
    Tosiaan toi 16ms on jo melko nopee. Siis tft-näytön nopeudessahan (pelien kanssa) on kyse lähinnä siitä aiheuttaako näyttö ns. ghosting ilmiötä. Monet hyvät 500e tft:t 12ms vasteajalla eivät ole aiheuttaneet testeissä yhtään ghostingia. Aikaisemminhan todettiin littunäytöt käyttökelvottomiksi peleihin, niissä vasteaika oli 25ms luokkaa. 12 ja 16 ero tuskin merkittävä.
    Kannattaa myös huomata että pelaamisen haittana on myös littunäytöillä monesti suhteellisen korkea 'native' resoluutio. Esimerkiksi suuurimmalla osalla taitaa olla tuo 1280x1024 , se tarkoittaa sitä että näyttöä ei kannata käyttää muulla kuin tuolla resoluutiolla, muuten kuva menee huonoksi. Ja sitten tuleekin ongelma kun kaikki pelit ei välttämättä pyöri tuolla resoluutiolla kovinkaan hyvin.
    Suosittelen ostajia harkitsemaan myös Samsungin 172X ja 710T malleja.

14. Drizzt^^

Drizzt^^ Active member

Trophy Points:
    66
    Torstaina 14.10. tuli sitten uusi näyttö. Sama vika vielä pahempana valoa vuotaa melkeen pöydälle :D

Elikkä uudestaan laitan vaihtoon.

15. juuzo

juuzo Regular member

Trophy Points:
    26
    Nykyään ainakin uusissa littunäytöissä on kuvan skaalaus mikä venyttää pienempiresoisen kuvan kokonäytölle. Skaalauksen laatu eli kuvan terävyys on vähäinen (lähes huomaamaton) ainakin pelikäyttöön suunnitelluilla.

16. Drizzt^^

Drizzt^^ Active member

Trophy Points:
    66
    Ilmoittivat huoltoliikkeestä, että tuota VP171b:tä ei tahdo saada milläään.

Tarjosivat tilalle VP201b -mallia: http://www.viewsonic.com/products/desktopdisplays/lcddisplays/proseries/vp201b/#features
    Tuo näyttöhän on 2x kalliimpi eli maksaa aika tasan 1000€. Otinhan minä tuon tottakai ja tänään tuli postista ja ah! Ei minkäänlaista valovuotoa! Ja näyttö on muutenkin aivan mahtava ja samlla hinnalla vielä sain tämän!

Täytyy kyllä sanoa, että ensiluokkaista toimintaa. Kerrankin oli hyvä tuuri :D

17. Bluekkis

Bluekkis Active member

Trophy Points:
    66
    Itselläni on juuri tuo vp201b, joka on kyllä omastamielestäni paras näyttö minkä edessä olen koskaan aikaisemmin itse istunut. =)

18. soku

soku Regular member

Trophy Points:
    26
    Mulle tuli tuo VP171s ja virheetön kappale on.

Nopeuskin riittää minun pelaamiseen mainiosti.

Ei voi muuta kuin suositella. :)

19. kuqu

kuqu Regular member

Trophy Points:
    26
    Mulla LG 1730B dvi oon ollu tosi tyytyväinen! Ei ole mitään punaista kuollutta pikseliä niin kuin oli Pelit lehden testissä!!! :D Ainut miinus on tosiaankin kapea katselukulma eli on vain 1 henk. näyttö! Menee peli tft:nä ihan kympillä, no problem! :)

Share This Page