Eli Vistaa käytän ja ihan huvikseni menin cmd ja ipconfig ja hoksasin että IP:ni on muuttunut, se nyt alkaa 88-numerolla. Mitenkäs tuon saa korjattua?
192 -alkunen tarkoittaa että siinä on lähiverkko välissä. 88 tai joku muu Suomelle tyypillinen tarkoittaa että kone on suoraan verkossa. Korjatkaa jos olen väärässä. Ovatko modeemiviritelmät muuttuneet?
No minä en tiedä paljoakaan noista jutuista. En ainakaan ole tietoisesti muunnellut asetuksia. Nyt kun on ollut näitä ukkospäiviä niin on tullut kyllä otettua kaikki johdot pois yms. Hankaluuksia on ollut välillä saada yhteyttäkin. En tiedä liittyykkö tuo sitten mitenkään mutta olisi kuitenkin kiva saada ne asetukset kondikseen.
192.168.xxx.xxx on tuo sisäinen IP jota käytetään lähiverkon sisällä. 88.xxx.xxx.xxx tai vastaava on julkisesti nettiin näkyvä IP. Johdot kun repii seinästä niin siinä ne laitteet nollaantuvat -> haetaan uusi IP sitten kun seuraavan kerran ruvetaan käyttämään.
Eli siis miten saan kaikki takaisin normaaliksi? Se kuitenkin näyttäis IPv4:n olevan juuri toi 88 -alkuinen. Samoin myös Oletusyhdyskäytävä.
No tuon pitäisi selittää kyseinen homma. Kun välissä on tuo reititin tjsp niin silloin sisäinen IP ja oletusyhdyskäytävä alkavat 192.168.xxx.xxx.
No ainakin minun kavereilla on myös 192 -alkuinen sisäinen IP ja heillä ei ole muuta kuin modeemi. Ja mullakin tosiaan on ennen ollut 192 -alkuinen sisäinen IP, joten täytyy nyt jotain olla vialla?
Voihan modeemi olla samalla myös reititin + wlan-tukiasema. Löytyykö useita LAN -portteja tai WLAN tuki samasta boxista? Vaikka se uusi IP haetaankin, niin ei kait ne modeemin asetukset kuitenkaan mihinkään häviä vaikka mitä piuhoja repisi?
Jossain telewellin mallissa osa porteista on reitittävänä ja osa siltaavana. Esim. 1-2 portista saa 192-alkuisen IP:n ja 3-4 portista jotain muuta. Eli koita vaihtaa LAN-kaapeli viereiseen porttiin. Jos vaikka oot ukkosen ajaksi repinyt LAN-kaapelinkin irti?