outo ongelma netin kanssa jo pitkään...

Discussion in 'WLAN ja lähiverkot' started by naaic, Jan 18, 2009.

  1. naaic

    naaic Member

    Joined:
    Apr 14, 2008
    Messages:
    31
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Elikkäs minulla on semmoinen ongelma että netti pätkii ainakin kerran päivässä olen pannut merkille että jos konetta ei käytä niin pysyy netti pitempään toiminnassa mutta jos käyttää kaistaa paljon niin saattaa montakin kertaa pätkästä (pätkii myös vaikka ei käytäkkään esim kone kiinni yön yli ja aamulla ei enää toimi kun käynnistää) eli pätkimisellä takoitan että ei vaan toimi netti ennenkuin olen käynyt boxin asetuksissa wizard setupin läpi (next...next..next) mitään asetuksia en vaihda, ja sitten käyn pistämässä nat kohdassa sua only ja sitten vaan logout ja asetukset takaisin että etsii automaattisesti ip:n ja sitten taas toimii jonkun aikaa mutta alkaa kyllästyttämään käydä aina päivittäin tuolla asetuksissa... Ja jos kone on ollut kiinni vaikka yön yli ja jos netti on katkennut niin sitten valittaa sitä vaajaa tai puuttuvaliitettävyys asiaa mutta jos pätkäsee sen netin kone päällä ollessaan niin ei tule tuota näkymään.

    boxi on: zyxel prestige 660R-61
    koneessa pyörii xp
    verkkokortti on integroitu emolevyyn: Generic Marvell Yukon Chipset based Ethernet Controller
    emolevy: abit ip35-e
    soneran verkossa olen (arvot siellä boxin asetuksissa on VPI=0. VCI=33 joten ne pitäisi olla oikein)

    Olen soneralle soittanut muutamia kertoja ja siellä päässä ei kuulemma vika ole ja itse eivät osaa sanoa mistä vika voisi johtua, JOTEN jos täällä joku viisas ihminen osaisi neuvoa mistä mahdollisesti tuo vika voisi johtua, OLISIN TODELLA ONNELLINEN

    Niin ja olen myös kokeillut kaverin boxilla (telewell) ja silläkin pätkii netti mutta se laittaa netin automaattisesti takaisin toimintaan..
     
    Last edited: Feb 4, 2009
  2. afterwin

    afterwin Regular member

    Joined:
    Mar 27, 2005
    Messages:
    1,338
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    46
    Itsellä tuollainen ongelma korjaantui joskus aikoinaan modeemin vaihdolla.

    Soneralla pitäisi kuulemma olla tuo
    multiplexing: LLC
    ja sinne
    Virtual Circuit
    VPI = 0
    VCI = 33

    VPI ja VCI todennäköisesti ovatkin oikein.
     
  3. naaic

    naaic Member

    Joined:
    Apr 14, 2008
    Messages:
    31
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    osaisiko joku auttaa? en viitsisi turhaan ostaa uutta boxia kun en tiedä toimiiko silläkään... kuten jo aikaisemmassa viestissä lukee olen kokeillut eri boxia ja silläkin sama ongelma mutta se saa netin takaisin toimintaan vähän ajan kuluttua

    uutta tieto: kaveri oli laneilla ja silläkin katkesi netti samaan aikaan kun minulla :S
     
  4. Korroosio

    Korroosio Member

    Joined:
    Oct 23, 2008
    Messages:
    83
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Pari tarkentavaa kysymystä:

    Kun yhteys katkeaa sammuuko boxista dsl valo?

    Oletko kokeillut modeemia siltaavana, eli ilman NAT:ia?


     
  5. naaic

    naaic Member

    Joined:
    Apr 14, 2008
    Messages:
    31
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16

    Kun yhteys katkeaa sammuuko boxista dsl valo?: ei sammu saattaa välillä vilkkua ja tollee mutta ei sammu

    Oletko kokeillut modeemia siltaavana, eli ilman NAT:ia?: olen ja ei ole ollut apua.
     
  6. lemanjo

    lemanjo Member

    Joined:
    Apr 18, 2004
    Messages:
    99
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Kannattaa kysästä lainaan jostain esim. kaverilta adsl modeemi ja varmaa verkkokortti samalla. Sit kokeilet niitä ja yrität paikantaa kummassa on ongelma niin pystytään taas tarkemmi paneutuu asiaan.
     
  7. naaic

    naaic Member

    Joined:
    Apr 14, 2008
    Messages:
    31
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    No siis kuten tossa ensimmäisessä viestissäni kirjoitin että olen kokeillut kaverin boxia ja sillä netti pätkii mutta sillä se myös palautuu vähän ajan kuluttua takaisin (kyse sekunneista) verkkokorttia en ole vielä päässsyt testailemaan


    edit: ja nyt kun tarkemmin katsoin niin aina kun pätkäsee netin niin se adsl valo vilkuttaa koko ajan...
     
    Last edited: Feb 5, 2009
  8. lemanjo

    lemanjo Member

    Joined:
    Apr 18, 2004
    Messages:
    99
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Hmm.. Puhelinpiuhoissa varmaa jotain vikaa.. Kannattaa varmaa soittaa palveluntarjoajal ni sieltä tulee joku asentaja mittaamaan teijä puhelinlinjan.Uskoisin et se linja virheilee niin paljo et se katkasee sen netin aina.

    Älä usko sitä paskaa mitä ne selittää siellä soneralla. Oon ollu firmassa töissä just asentajana/viankorjaajana ja tehtiin soneran, elisan ja dna:n viankorjauksia ja soneran korjauksia oli yleensä melko vähän, koska ne ei suostu ikinä uskoo et se vika on niillä tai sit siinä puhelinlinjassa. Puhelinlinja voi olla toisen yrityksen verkkoa mutta sit sonera lähettää niille siitä ilmoituksen. Kun vaadit niiltä, että ne tekee siitä vikailmoituksen ja se linjatarkistetaan ni kyllä niitte pitäis se tehdä.

    Linjantarkistaminen ei maksa sulle mitään jos siitä löytyy vikaa, joka on siinä puhelinverkossa. Jos vika on kuitenkin sun sisäverkossa, ilmakaapelissa viimeseltä tolpalta talolle tai kaapista tontirajalla talolle se on sun laskuun. Tää koski siis omakotitaloja jos kuitenki asut kerrostalossa ni uskoisintaloyhtiön maksavan mahdollisen huoltolaskun.

    Mutta muistutuksen sanana vielä: älä niele sitä paskaa mitä ne siellä soneran asiakaspalvelussa selittää. Älä kuitenkaa ymmärrä nyt väärin, tommone linjankorjaus ei oo iso projekti. Jos vika on siinä puhelinparissa joka tulee teijä talolle se asentaja vaa etsii toise PAREMMAN parin ja se ei vaadi mitään remonttia tai mitään. Luultavasti vaan ruuvarin asentajalta ja pari johdon kuorintaa.
     
  9. naaic

    naaic Member

    Joined:
    Apr 14, 2008
    Messages:
    31
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    okei... miten todennäköistä on että linjoissa ois vika? kun on kumminkin 1 vuoden toiminu moitteettomasti, otin uuden koneen käyttöön tossa joku aika sitten mutta en usko että vika on siinä kun kaveri oli kerra laneilla ja silläkin pätki netti samaan aikaan kun minulla.
     
  10. lemanjo

    lemanjo Member

    Joined:
    Apr 18, 2004
    Messages:
    99
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    No jos nyt kerätää näitä inffoja mitä o saatu selvil:
    -DSL-valo sammuu
    -Toinen modeemi tekee samaa
    -Pätkii toisellaki koneella

    Ni voidaa rajata vika suurella varmuudella siihe puhelinverkkoon. Se on voinut saada vähä siipeensä esim. ukkosesta, lumisateesta (venynyt ilmalinja) tai monesta muusta eri jutusta.
     
  11. naaic

    naaic Member

    Joined:
    Apr 14, 2008
    Messages:
    31
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    asutaan omakotitalossa... katsoin tossa eilen että joku oli tehnyt siitä boxista mikä on ulkona niin sisälle tulevaan puhelinlinja johtoon jonkun liitoksen (teipillä) :S Olisikohan siinä vika ;S voisi vaihdattaa uuden...
     
  12. lemanjo

    lemanjo Member

    Joined:
    Apr 18, 2004
    Messages:
    99
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ainahan sitä kannattaa kokeilla. :)
     
  13. Martacan

    Martacan Guest

    Sama on täälläkin eli välillä pätkii. Viisammat kertoo, että voipi johtua etäisyydestä linjan jakelupisteeseen (tai miten kukanenkin haluaa sen ilmaista). Kun sanoit, että kaverillas on kyse sekunneista niin tuo tuskin on mikään hirveä viive? Voihan tuo toki rasittaa pelaillessa joten soita palveluntarjoajalle ja kerro mielipiteesi?
     
  14. miriami

    miriami Regular member

    Joined:
    Nov 7, 2008
    Messages:
    184
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Niin mullakin pätkii.
    Modeemin valot kyllä palaa, kolme vihreää valoa.
    Yhteysasetuksissa näkyy myös lähetettyjä ja vastaanotettuja tavuja, yleensä vielä verkkoyhteysikonin päällä tuossa näytön alalaidassa ei ole ruksia, joka tarkoittais että yhteys on oikeasti poikki.... Mutta explorer ei vaan löydä yhtgeyttä. Lukemattomien buuttausten ja lähiverkkoyhteysasetusten palauttamisetn jälkeen yhteys löytyy.

    Ja jos kone jää auki, enkä sammuta sitä itse, vaan menee lepotilaan tai sammuu itsekseen, sen jälkeen yhteys on takuuvarmasti poikki.

    http://www.aijaa.com/v.php?i=3639783.jpg
     
  15. Martacan

    Martacan Guest

    Itsekin buuttailin aiemmin heti kun yhteys pätkäsi mut nykyään vaan odottelen. Modeemin logista oon lueskellut, että mulla noi katkokset on useimmiten dhcp uusimisia, harvemmin katoaa yhteys ihan kokonaan. eikö se ole hyvä, että lepotilassa yhteys on katki?
     
  16. lemanjo

    lemanjo Member

    Joined:
    Apr 18, 2004
    Messages:
    99
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Jos käytössäs on adsl yhteys netti on poikki jos adsl tai dsl valo ei pala. Ne muut palaa aina jos on kone kytkettynä modeemiin ja modeemissa virrat.

    Näytön alalaidassa oleva ruski ei tarkoita että netti olisi katki. Jos alalaidassa on ruksi se tarkoittaa ettei verkkokortilla saa edes yhteyttä modeemiin tai muuhun lähiverkkoon.

    Itse suosittelisin verkkokorttien ajureiden vaihtamista, koska käytössä on näköjään vista ja se tuottaa joillain verkkokorteilla ja niiden ajureilla pieniä ongelmia.
     
  17. lemanjo

    lemanjo Member

    Joined:
    Apr 18, 2004
    Messages:
    99
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Tuo on totta. Mitä pidempi matka lähimpään puhelinkeskukseen sitä enemmän linja voi virheillä joka tuottaa isommilla nopeuksilla yhteyden kaatuilua.
     
  18. miriami

    miriami Regular member

    Joined:
    Nov 7, 2008
    Messages:
    184
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    HUOMIO LEMANJO

    Kiitos lemanjo vastauksestasi, onneksi muistin tulla tänne sekkaamaan ¨tätä vanhempaa viestiketjua. Lemanjo, kysyisisn sinulta, kun näytät Vistasta tietävän vähän jotain, voisitko vierailla topisessa viestiketjussa, jonka olen itse aloittanut... Kun olen tämän pätkimisen kanssa aika väsynyt jo.

    Onko verkkokortin ajuri sama kuin verkkosovitin. Ajattelin itsekin, että koneessani on joku sisäinen ongelma, se ei aina saa yhteyttä edes ohjauspaneeliin tai sen alihakemistoon, ehdin vallan mainiosti laseka kymmeneen. Ja siinäkin tulee joskus ilmoitus "ei yhteyttä". Koneellani ei ole yhteyttä edes itseensä...

    Käytkö katsomassa ja kerro kommenttisi niin ei tartte samoja asioita selittää tässä toiseen kertaan:


    http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/753515


    KIITOS
     
    Last edited: Mar 3, 2009

Share This Page