Outo ongelma WLANIN kanssa!!!

Discussion in 'WLAN ja lähiverkot' started by Jusba81, Oct 31, 2007.

  1. Jusba81

    Jusba81 Member

    Joined:
    Oct 31, 2007
    Messages:
    6
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Tässäpä probleema:

    Ostin itselleni Siemensin Gigaset SE361 langattoman tukiaseman ja samaa sarjaa olevan USB Stick 54:n vanhaa Pc-pöytäkonettani varten. Käytössäni kannettavana koneena on myös Macbook Pro. Käytän Welhon laajakaistaliittymää ja sen modeemia, joka on Motorolan SB5101E SurfBroad tai jotain sellaista. Noin reilun vuoden vanha modeemi about. Se on kiinni RJ-45 (ethernet-kaapelilla) tukiasemassa.

    Nettiin en ole päässyt mutta yhteyden ja oman lähiverkkoni nimen molemmat koneet ovat pystyneet langattomien nettien etsinnässä löytämään. Mac löytää kyllä verkon, jonka olen nimennyt haluamallani tavalla, mutta selain ei avaa sivua. Molemmat koneet ottavat kyllä RJ-45-kaapelilla suoraan Welhon boxista yhteyden internetiin, eli langallinen yhteys on kunnossa. Molemmilta koneilta näen myös oman Wlan-nettini ja sen nimen, mutta en pysty pääsemään sinne sisään vaikka mitään salauksia ei ole. Eli langattomuus tökkii molemmilla koneilla. Mac avaa ”tietokone ei ole yhteydessä internetiin”-sivun selaimella ja pc:ni näyttää perinteisen ” Palvelinta ei löytynyt”-sivun omalla selaimellaan. Macini ainakin pitäisi löytää omaan wlan-verkkooni, koska muiden salaamattomilla wlan-verkoilla olen sinne macilla kotoani päässyt;)

    Vanha PC-koneeni on yhdistetty nettiin siis tuon USB-stickin avulla ja nimeämäni langaton verkko kyllä löytyy ”Gigaset WLAN adapter monitor” -ohjelmasta. Olen siis koittanut päästä nettiin ihan ilman verkon salauksiakin tms... Eli ihan ilman mitään ylimääräisiä mutkia. Siemensin asiakastuesta sanoivat että verkko pitäisi toimia kunhan laitteet on edes kytkenyt oikein ja näin olen itsekin yleisesti ymmärtänyt että homman pitäisi olla suht vaivatonta. Tukiaseman olen myös jo moneen kertaan resetoinut ja aloittanut alusta. Myös DHCP-palvelin on päällä, jota myös pyydettin tarkistamaan Siemensin päästä. Langallinen nettini toimii kyllä joka kerta kun kytken sen takaisin.

    Eli welho-boxi on kytketty reitittimeen (eli langaton tukiasema). DHCP:tä olen yrittänyt seurata Langattoman boxin sisäisen asetusohjelman kautta ja siellä”Local Network” ja "Wireless Network" –asetuksissa on mainita ip-osoitteistani joita langaton tukiasema on selvästi koneilleni jaellut. Siitä variaatioita löytyy 2 kpl.

    Eli valikosta löytyy:

    DHCP server: Enabled (2 clients) ja sitten perässä molempien koneideni oikeat nimet ja 2 ip-osoitetta. Tuntuu että langaton verkkonikin on tajunnut siis molempien koneideni olemassaolon.

    Modeemi päästää ethernet-piuhalla nettiin mutta ei tukiaseman kautta, ei edes routterin neljän lanin kautta piuhalla. Silloin pc:stä kylläkin katoaa ”verkkoyhteys katkaistu”-kuvake mutta nettiin se ei silti päästä.

    Tämä kirjoitus on nyt kauhea sekasotku ja toivottavasti ymmärsit edes jotain, mutta jatkokysymyksiin vastaamalla pystyn varmasti selventämään ongelmaa!

    Eli vielä kerran ongelmani lyhyesti:

    On vanha PC ja Macbook pro. Sitten on Welhon laajakaista+modeemi ja sen perässä on kiinni langaton Siemensin ”routtaaja”. Kumpikaan kone ei pääse langattomasti nettiin mutta ethernet-piuhalla suoraan welhon modeemin perästä kylläkin. Langattomuus ei siis toimi.
     
    Last edited: Nov 5, 2007
  2. delffi

    delffi Regular member

    Joined:
    Sep 18, 2007
    Messages:
    941
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Melko epäselvästi selitetty. Luin pariin otteeseen ja sanat "netti" ja "verkko" ilmaantuvat sekavasti.

    Eli sinulla on welhon boxi, johto tulee seinästä welhon boxiin, sieltä johto reitittimeen. Sinulla on kaksi konetta jotka kummatkin käyttävät wlania? ko? kö?

    Aloitetaan sillä että, laita toinen kone rj-45:sella kiinni routteriin ja toinen wlanilla. Näin seulot helpommin ongelmaa. Jos toinen toimii, vika on toisessa, jos kumpikaan ei toimi, vika on routterissa totaalisesti (tai welhon boxissa.) Voit aina testata welhon boxin laittamalla johdon kiinni suoraan siihen ja jos netti toimii, welho toimii. Hyvä.. sitten..

    Mene routterisi asetuksiin. Varmista että routterisi on saanut welhon DHCP:lta ip:n, gatewayn yms. Jostain nämä tiedot löytyvät, ainakin löytyy ZyXelin ja d-linkin routtereista ;)

    Katso sekä pöytäkoneesi että läppärisi ip:t ja gatewayt. Gateway pitäisi kummallakin olla routterin ip (eli tod näk 192.168.0.1 tai vast.) Jos kummallakin koneella, sekä wlanillisesti että langallisesti tiedot ovat oikein, voimme todeta että routterin perusasiat toimivat.

    Vasta tämän jälkeen alamme leikkimään salauksilla yms. asetuksilla.

    Kerro vielä ongelmasi, mikä ei näe mitä ja missä ne ovat?;) Eli tuo "netti" ja "verkko" sana. Jos käytät kumpaakin sanaa sekaisin, tarkoittaa netti = internettiä ja verkko = lähiverkkoa (ainakin minun mielestäni minun päässä)
     
  3. Jusba81

    Jusba81 Member

    Joined:
    Oct 31, 2007
    Messages:
    6
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    No okei, okei, tämänhän arvasin. Epäselvää tietty kun newbie puhuu ammattilaiselle;) Eli joo minä puhuin aiemmin vaan ainoastaan netistä, eli internetistä, en muusta. Molemmat koneet ottavat RJ-45:a kyllä suoraan Welhon boxista yhteyden internetiin, eli silloin kaikki kunnossa. Molemmilta koneilta näen myös oman Wlan-nettini ja sen nimen, mutta en pysty pääsemään sinne sisään vaikka mitään salauksia ei ole. Eli langattomuus tökkii molemmilla koneilla. Pc:ni näyttää perinteisen ” Palvelinta ei löytynyt”-sivun selaimella ja macini että ”tietokone ei ole yhteydessä internetiin”-sivun. That’s the problem.

    Itseasiassa, delffi pystyit hämmästyttävän hyvin tajuamaan ongelmani, kiitokset sinulle:D Olisikohan ongelma jotenkin tuossa ip-osoite –hässäkässä? Macini kuitenkin pitäisi ainakin löytää omaan wlan-verkkooni, koska muiden salaamattomilla wlan-verkoilla olen sinne macilla kotoani päässyt;)

    Eli welho-boxi kytketty reitittimeen (sama kai kun routteri eli langaton tukiasema?) Tuota DHCP:tä olen yrittänyt konfiguraatio-ohjelman kautta seurata ja vastaan tulee ainakin ”Local Network” ja "Wireless Network" –asetuksissa 198.168. jne. jatkuvia variaatioita 2 kpl. Olisivatko ne koneitteni tarvitsemat ip:t?? ELIKKÄS: DHCP server: Enabled (2 clients) ja sitten perässä molempien koneideni oikeat nimet ja 2 ip-osoitetta. Tuntuu että lähellä ainakin ollaan.

    Tämän mukaan kaikki ”pitäisi” olla kunnossa tuohon vastauksessasi olevaan "gateway"-kohtaan asti, eikö vain? Modeemi päästää rj-45:lla nettiin mutta ei tukiaseman kautta, ei edes routterin neljän lanin kautta piuhalla. Silloin pc:stä kylläkin katoaa ”verkkoyhteys katkaistu”-kuvake mutta nettiin se ei silti päästä. OUTOA.. Toivottavasti vastaat ja osaat neuvoa taas askeleen eteenpäin minua ongelmassani. Kiitos kuitenkin jo tähän asti:)!

    p.s. Tietotekniikka näyttikin jo liian helpolta pelottavan kauan kunnes....
     
  4. Jusba81

    Jusba81 Member

    Joined:
    Oct 31, 2007
    Messages:
    6
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Ai niin, Routtaajani setupissa on Basic setup-osio, johon täytyy täyttää Username ja password. Nämä lienevät tarkoittavan Welholta saamiani tunnuksia, eikö vain? Niin olen ne ainakin täyttänyt. Samassa osiossa pyydetään täyttämään "host name:" -kohta, sekä "service provider".
     

Share This Page