Pähkinä purtavaksi: Liitettävyys ongelma! Lue ja hämmästy!

Discussion in 'WLAN ja lähiverkot' started by kepakipa, Jul 27, 2008.

  1. kepakipa

    kepakipa Member

    Joined:
    Jan 4, 2007
    Messages:
    58
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Moro! Eli minulla on mielenkiintoinen ongelma jota en osaa ratkaista, joten tulen viisaiden miehien luokse!

    Minulla on oma tietokone ja oma adsl-boxi ja siskoni kone ja adsl-boxi.
    Ongelma oli heillä se, että eivät päässeet kotoaan internettiin. Vaihdettiin boxi, koska ukkonen oli pätkässyt siihen. Nyt uudellakaan boxilla eivät pässeet kotoaan nettiin, joten toin kaikki härpättimet tänne kotioni.
    Tilanne on seuraava:

    Minun omalla boxillani joka on nelipaikkanen ZyXel prestige 660H-61, pääsee molemmat koneet internettiin. Mutta siskoni boxilla joka on ZyXel prestige 650M-31 adsl-bridge, niin ainostaan minun koneeni pääsee nettiin. Ja siskoni kone valittaa liitettävyys ongelmaa tai vajaata yhteyttä.

    Mikä ihme voi olla ongelmana?

    Koska kuitenkin verkkokortti siskoni koneessa toimii oikein, kun se menee nettiin mun boksilla, mutta omallaan ei.

    Jos joku osaa auttaa olisin enemmän kuin kiitollinen!
     
  2. afterwin

    afterwin Regular member

    Joined:
    Mar 27, 2005
    Messages:
    1,338
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    46
    Onko testissä käytetty samaa kaapelia?
     
  3. haude

    haude Regular member

    Joined:
    Oct 19, 2002
    Messages:
    242
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Siis taloudessahan ei ole kuin yksi adslboksi vai?
     
  4. lettas

    lettas Moderator Staff Member

    Joined:
    Mar 3, 2003
    Messages:
    4,407
    Likes Received:
    218
    Trophy Points:
    93
    Vika on tosiaan luultavimmin piuhoituksissa. Jos ei, resetoi molemmat boksit tehdasasetuksille ja toivo parasta.
     
  5. kepakipa

    kepakipa Member

    Joined:
    Jan 4, 2007
    Messages:
    58
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Piuhoja on kokeiltu molempia kummassakin, ei vaikutusta!
    Siis bokseja on tällä hetkellä kaksi mulla, koska siskoni asuu jo pois kotoa, niin toin heidän boksin tänne testattavaksi!

    resetoidaanko ne vaan ihan resettiä painamalla?

    kiitos avusta jo tähän asti!
     
  6. kepakipa

    kepakipa Member

    Joined:
    Jan 4, 2007
    Messages:
    58
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Painoin resettiä ei vaikutusta!

    Onko mitään muita ideoita?

    Kiitos!
     
  7. lettas

    lettas Moderator Staff Member

    Joined:
    Mar 3, 2003
    Messages:
    4,407
    Likes Received:
    218
    Trophy Points:
    93
    Onko molemmat koneet reitittävässä tilassa, vai onko toinen bridge- eli siltaavassa tilassa, kuten nimi kertoo?

    Siltaavassa tilassa oleva boksi hakee ip:n suoraan palveluntarjoajalta ja välittää sen laitteille. Nyt ilmeisesti siskosi läppäri ei tätä ip:tä saa.

    -> Kokeile vaihtaa molemmat laitteet reitittävään tilaan.
     
  8. kepakipa

    kepakipa Member

    Joined:
    Jan 4, 2007
    Messages:
    58
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Todennäköisesti on bridge tilassa, mutta miten vaihdan sen tilan?
     
  9. lettas

    lettas Moderator Staff Member

    Joined:
    Mar 3, 2003
    Messages:
    4,407
    Likes Received:
    218
    Trophy Points:
    93
    http://ftp4.de.freesbie.org/pub/misc/zyxel-euro/P-650M-31/user_guide/P-650M-31_3.40.pdf

    Manuaalin mukaan ei voi. Yksi mahdollisuus on toki vaihtaa päikseen modeemeja. Syy miksei siskosi läppäri nyt onnistu tuota ip:tä saamaan, saattaa olla vieläkin piuhoissa. Uudempi modeemisi ja koneesi osaa suoristaa kierretyn ethernet- kaapelin(t), siskosi modeemi ei. Oletko varmasti kokeillut samalla piuhalla jolla ennen toimi ja varmistanut että se on edelleen kunnossa?
     
    Last edited: Jul 27, 2008
  10. kepakipa

    kepakipa Member

    Joined:
    Jan 4, 2007
    Messages:
    58
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Minun piuhalla olen kokeillut kummankin modeemin ja tulos ei muutu! Se mun oma on täysin kunnossa. Modeemien vaihto ei käypäinsä, koska mulla on nelipaikkanen ja tarvii kolme paikkaa ite (Oma kone, avokin kone ja wii). Siskon on yksi paikkanen.

    "koneesi osaa suoristaa kierretyn ethernet- kaapelin(t)"
    Mitä toi tarkoittaa?
    olen siis kokeillut tota siskon konetta tossa mun modeemissa, niin että siinä ei ole ollut muita johtoja kiinni. ei siis ole pystynyt käyttään mun konetta hyväkseen.
    kun toi siskon modeemi on täysin testattu 21.7 lainanneeen liikkeen toimesta. Kyllä sen pitäisi olla täysin kunnossa. Kaiken pitäisi olla täysin kunnossa, mutta ei vaan ole jostain syystä!
     
  11. lettas

    lettas Moderator Staff Member

    Joined:
    Mar 3, 2003
    Messages:
    4,407
    Likes Received:
    218
    Trophy Points:
    93
    Ethernetpiuhoja on enimmäkseen kahdenlaisia, suoria ja käännettyjä. Käännetty on tarkoitettu kahden verkkokortin yhteenliittämiseksi, suora verkkolaitteen ja ethernet- kortin välille. Uudet laitteet osaavat käyttää molempia piuhoja, vanhemmat usein pelkästään suoria kaapeleita. Jos piuhasi on käännettyä (crossed) mallia, on hyvin todennäköistä ettei se toimi kaikkien laitteiden kanssa.
     
  12. kepakipa

    kepakipa Member

    Joined:
    Jan 4, 2007
    Messages:
    58
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Kiitos kaikille auttaneille! kaikesta huolimatta homma ei lähtenyt toimimaan, joten siskoni osti uuden boksin ja kuin taikaiskusta kaikki toimi taas!!

    Mutta vielä kerran; Kiitos kaikille todella paljon avusta!!
     

Share This Page