Olen suosiolla viemässä pöytäkonettani huoltoon pölyistä putsattavaksi, koska epäilyttää omat taidot sen verran. Näkeekö sen silmämääräisesti huollossa, ovatko osat kunnossa ja toimiiko tuuletin moitteettomasti? (Konetta ei meinaan ole putsattu 2 vuoteen ja kerran tietämättömyyttäni puhalsin ulkoapäin paineilmatölkistä pölyjä. Taisi olla juuri sen tuulettimen kohdalla. Myöhemmin luin, että niin ei saa missään nimessä tehdä! ). Tuuletin pyörii niinkuin ennenkin, enkä muutakaan vikaa ole huomannut. Mistä sen tietää, onko tuuletin kunnossa varmasti?
Tästä: Tuulettimen tarkoitus on pyöriä ja kun se pyörii se toimii. Pölyt voi puhaltaa hyvin itsekin pois, jos paineilmaa on käytettävissä (joko pullosta tai kompurasta, jossa on hyvä vedenerotin). Imuri kannattaa vielä toisella puolelle puhallettavaa kohdetta (ei kuitenkaan kiinni mihinkään komponenttiin) ja kopata sillä suurimmat pölyt tai sitten vain puhaltaa pihalla. Tuulettimet voi pitää paikallaan esim. kynällä.
Itse veisin imurin toiselle puolelle asuntoa ettei tule rikotuksi mitään. Paineilmalla vain suhauttaa pölyt menemään.
@machinimator Tuossa olisi myös eräs vaihtoehto. Tuulettimen kautta se pöly masiinaan imeytyy ja helposti irroitettava ja putsattava suodatin on kätevä homma. Ottaa vain selville kuinka esim. etupaneeli irtoaa, yleensä on muovitapeilla kiinni. Kunnolla näpit masiinan etupaneeliin ja hops. Nämä ovat toki merkki- ja mallikohtaisia ratkaisuja. Etuilmanottoon kuten useimmissa koteloissa on ja mahdollisesti koneen kyljessä olevaan ritilään. Kuten mainittu, eräs ratkaisu tällainenkin... http://www.jimms.fi/fi/Product/Show/60406 Liimattava (tarra) rengas muovipinnoille, ilman sitä magneettinen tuo suodatinosa joka nappaa koteloon kiinni. Mutta ensin se kunnon kotelon puhdistus pölysuodatin naamalla.
Kunnon kotelon puhdistus,no eiköhän se käy näin. http://www.riemurasia.net/video/Pölyinen-tietokone/88221
Vaikea ymmärtää tämän viestin pointtia. Lähes kaikki koneet olen elämäni aikana puhdistanut imurin avulla. Siisti ja kätevä tapa millä tulee puhdasta jälkeä. Jos imuri ei pysy kädessä, niin en kyllä lähtisi testaamaan montako kertaa paineilmapurkki tippuu koneen sisälle. Paineilma toki toimii, mutta varsinkin sisätiloissa se on sotkuista, ellei imuria ole apuna. Testattu on.
Itse en ole noita koskaan pakannut mitenkään ja hyvin on silti kelvannut. Mitä virkaa sillä lootalla olisi?
Ku kahtoo tuota niin ei voi olla miettimättä että miten paska kompura täytyy olla että se ulvoo tuollalailla pelkän pillin käytön takia