Tästä en löytänyt juttua mitä olisi keskusteltu viimeisen 60pv aikana. Tähän toivoisin jonkun asiasta tietävän kommenttia. Eli lyhyesti esitettynä asia. Avasin soneran laajakaista liittymän tällä viikolla ja olen miettinyt [bold]WinMX[/bold]ohjelman käyttöä. [bold]Uskallanko käyttää[/bold] tuota ohjelmaa ilman pelkoa yhteyden sulkemista yms? Kuulin huhuja tuossa viimevuoden syksyllä että sonera valvoisi ihmisiä ketkä käyttäisivät WinMX tai Kazaa yms ohjelmaa. Voinko käyttää KO ohjelmia mitenkään tai millään tavalla etten rikkoisi lakia tai menettäisi ADSL yhteyttäni. Valvooko sonera oikeasti meitä? Onko suomessa paljon Soneran ADSL verkossa olevia ketkä käyttävät WinMX ohjelmaa? Mietinpä näitä kysymyksiä sillä en tahdo ongelmia.
no huoh. kyllähän sitä auton alleki voi joutua tai meteori iskeytyä päällesi sekä lotossakin on suuri mahdollisuus voittaa pääpotti kolme kertaa peräkkäin.
esha Noh minulla on ollut kokemusta soneran ja winMX:än ongelmasta. Oma koneeni oli kauan sitten firman kakkos serverinä (office tiedostot +html) ja auta armias kun latasin WinMX ohjelman koneelle. Tarkalleen sanottuna kesti alle 15min kun sonera soitti minulle ja sanoi että sellaisen IP osoitteen omaava kone pitäisi saada verkosta pois heti. Vastasin siihen että järjestyy. Kaikki tämä on totta ja toisaalta yrityksessä jossa kulkee valokaapelit yms valvonta voi olla tiukempaa.
Tuo tuntuu sikäli melko omituiselta, koska eihän P2P-ohjelmat sinänsä ole mitenkään kiellettyjä, vaan se mitä niillä useimmiten tehdään eli jaetaan tekijänoikeuslailla suojattua tavaraa. Yrityskäytössä valvonta voi kuitenkin ollakin tarkempaa. Sonera on ainakin kieltänyt P2P-ohjelmien käytön kiinteistöliittymissä, mutta yksityisillä käyttäjillä ei tietääkseni ole mitään erityistä kieltoa. Eihän sun välttämättä tarvitse WinMX:ää käyttää, tarjolla on myös runsaasti muita P2P-ohjelmia ( BitTorrent, eMule, DC, Kazaa...).
Joo elikäs mulla on soneran kiinteistöliittymä jossa on kielletty P2P....ite oon pyöritelly siinä yli puol vuotta omaa hubia ja reilun vuoden käyttänyt dc:tä ja ei mitää valvontaa eikä narinaa ole tänne päin ilmentynyt... olin pitkään yksin käyttäjä tällä boksilla ja nytten on alkanut useampi asukas ottamaan linjaa ja pidän kiusallani aina kaistan täynnä ettei muille paljoa kaistaa liikenisi, koska sonera ei ole täällä ainakaan vielä jakanut näitä linjoja 512/256 niin´kuin alunperin piti. eli ei sulla ole mitään hätää 99,99999% :sti, sitten on eri asia jos jakelet jollain hubilla ja poliisit ratsaa sun jaot jne....mutta taitaa siinäkin olla 99,9999999% mahdollisuus että näin kävisi. mutta on ollut silloin tällöin näitä ratsailuja.
P2P-ohjelmat ja niiden käyttö on sallittua.. vain tekijänoikeus suojattua ei saa jakaa, ladatakkin, näin sanoo laki. tuskin tulee kukaan sanomaan että ei saa latailla. rauhallisin mielin vaan latailemaan..
Eli rehellisesti sanottuna saat ladata kaikkea mitä irti saat kuhan itse et jaa mitään tekijäinoikeus matskua ja soneralla ei ole asiaan nokankoputtamista. Ihan vaan kysyäkseni. Pystyykö linjan käytön valvonnalla näkemään mitä asiakas tekee? Eroaako tieto/bitti virta mitenkään P2P ja muiden liikenteen välillä. Kiitos kuitenkin palautteesta ja tiedoista.
joo tolla adsl:llä saa ladata mutta esim. soneran kiinteistössä on kielletty koko p2p käyttö oli se sitten laitonta tai laillista just sen takii kun yks käyttäjä pystyy viemään koko boksin kaistat.
suoraa tietoa erään palveluntarjoajan työntekijältä: Käsittääkseni jossain määrin voidaan selvittää mutta eipä se tietääkseni ketään kiinnosta ykisttäistä asiakasta ajatellen, poikkeuksena nämä kinteistöliittymät joissa yksi warettaja saa koko kiinteistön rungon tukkoon ja ei niissäkään tapauksissa sen kummemin penätä että mitä liikennettä ajat, runko on tukossa ja sillä siisti (aika selväähän se on että siellä on ftp-palvelin tai p2p liikennettä). Ok, sitten kilistellään asiakkaalle että rajotas hieman tai voitaisiin hidastaa asiakkaan kaistaa joko tiputtamalla asiakkaan liitännän nopeutta tai sitten laitetaan jotain prioritetti määrityksiä (CoS) sillein että warettaja saa tayden kaistan jos muut ei tarvi tms ... Kyllä me siis näemme ymmärtääkseni verkossa kulkevan p2p liikenteen määrään ja sessio määrätkin muistaakseni (aika vitun iso lukema muuten) mutta jos sinun liittymä haluttas tutkia niin varmaan sinne pitas laittaa snifferi softa samaan verkkoon etsimään ja haisteleen tiettyä liikennettä niin kyllähän se näyttää liitännät mistä mitäkin tulee. Ja sittenkin se taitaa jäädä siihen että muuli laukkaa ja kaistaa kuluu, voi olla hankala sanoa että tuossa menee muuten juuri isot tissit ; )
Itse selvitin asiaa Elisasta aikoinaaan ja minulle kiho vastasi että P2P liikenne on HYVÄÄ liikennettä eikä heillä ole mitään sitä vastaan. Web palvelimen pito onkin eri asia koska liikenne on priorisoitu niin että web selailu toimii aina. nyt kun palvelimen pidon estäminen liittymässä on Suomen lain mukaan Kiellettyä niin soitin taas Elisalle ja heidän periaate on nyt sellainen että saa pitää mitä tahansa palvelinta dc hub,FTP WEB kunhan sivustoilla ei tehdä rahaa elikkä firman nettikaupan pito on kiellettyä mutta muuten kaikki sallittua. samalla kysyin porteista ja Elisan kaikki portit ovat auki ja niitä ei tulla sulkemaan ja he ihmettilivät suuresti Soneran ja DNA:n toimintaa kun kerroin että ne sulkevat portteja kun huomaavat web palvelimia asiakkaillaan. ilman mitään mainosta niin Elisa on todella avoin kaikille asioille ja en vaihtaisi kirveelläkään mihinkään muuhun vaikka hinta ei nytkään ole enää halvin paikkakunnallani. keskustelut koskivat ADSL liittymää.
Ohan mahollista et sait viruksen ja siitä soittelivat. Elisalla taasen tulee valitus sivu, mikä mulla ny tulee vaikkei mitään virusta olekkaan :|
sonera(kuten kaikki muutkin isp:t) saavat mediaforcelta tms. tietoja p2p jakamisesta, jotkut puuttuvat asiaan, ja jotkut eivät. empä oo yhtään tapausta jossa sonera olis asiasta ottanut yhteyttä asiakkaisiin. jotkut kaapeliverkossa toimivat yhteydentarjoajat puuttuvat asiaan asiaa sivuten eli kieltävät uppikaistan käyttöä. ristiriita! miks ihmeessä ne antaa sitä uppikaistaa niinkin paljon käyttöön kun antavat, vaikka nopeudet ovat muutenkin kaapelissa(varsinkin uppikaista) suorastaan modeemitasolla :/ sekavaa tekstiä ku ajatus karkailee :/ mutta, isp siis tietää tekemisistäsi suurella todennäköisyydellä, muttei puutu siihen edit: ja kyllähän nuo ilmottavat jos o viruksen aiheuttamaa liikennettä. ainaki mulla ^^
tässä esimerkki kuinka paljon soneraa p2p kiinnostaa. mulla on 512 laajakaista ja dc päällä suurinpiirtein aina. sitten tuli yhtäkkiä ongelma että vain itäeurooppa sai multa kampetta. englanti ja usa ei toiminut. soitin asiakaspalveluun ja kysyin että missä on vika ja en huomannut että dc oli päällä. asiakaspalvelu alkoi katsomaan että missä olis ongelma ja sanoi yllättäen että sullahan menee kaistan täydeltä tavaraa kokoajan ulos. sanoin että eipä mene länteen. no neuvoja sanoi että linjassa ei ole mitään vikaa vaan koneessa tai palomuurissa. käski bootata koneen ja modeemin ja sillä siisti
Jep joo. On puhuttu tuosta kaapeliyhteyksien uppikaistan rajoituksesta kavereiden kanssa. Syy voi olla sama kuin taloyhtiöliittymienkin suhteen. Ainakin näin adsl-liittymän haltijana olen sitä mieltä, että koska maksan liittymästäni täyden hinnan, on oma asiani mihin sitä käytän. Ts. ulos ja sisään saa mennä vaikka jatkuvasti sen mitä liittymäsopimuksessa lukee. Palvelimen pidosta tiedustellessani sain vastauksen, että voi pitää, kunhan se ei ole mitenkään kaupallinen. Esim. kavereiden kesken on ftp-rinki tiedostoja varten, jotka olisivat liian suuria mailattavaksi, ja harrastusseuran sivuista tilaavievin osa (itsekuvatut treenivideot), ovat kotikoneella dynDNS:n kautta.