Morjens! Mulla on tossa tollanen n.vuoden vanha buffalon alunperin ulkoinen 1TB kovo. Käyttelin sitä siinä ulkosena, kunnes tuli jostain syystä väliä ja sitten tulikin jo uusi kone. Eipä toiminutkaan enää uuden koneen kanssa. Ei käynnisty ulkoisen adapterin kanssa, ja jos iskee suoraan sisäisenä kiinni, niin kun käynnistää niin väläyttää valoja jonka jälkeen pitää muutama minuutti odotella ennen kuin suostuu taas käynnistymään. Levyllä ei sinäänsä ole mitään tärkeää, mutta jos jotain on tehtävissä niin mielelläni rupeasin vaikka pientä patentointiakin sitten tekemään?
Itse olen muutaman kovon saanut toimimaan irroittamalla piirilevyn ja puhdistamalla kontaktipinnat siellä takana. toinen vaihto ehto on että kuumentaa esim kuumailmapuhaltimella piirilevyn 300c että juotokset sulavat ja ottavat uudestaan kiini. Mutta tämä vain jos kiintolevystä ei kuulu "rahisevaa" ääntä kun sitä pyöräyttää kädessä, sillä jos se kuuluu, on lukupäät luultavasti entiset, ja sitten ei korjatakkaan enään On kyllä silläkin lailla käynyt että kovo oli täysin ehjä, muttei näkynyt windowssissa. vika korjaantui laittamalla windowssin Disk Managerista kovolle kirjaimen (E esimerkiksi
Nyt kun otti piirilevyn irti, niin näkee että piirilevyssä olevien reikien joihin itse kiintolevyssä olevat pinnit tulee niin päädymmäiset niistä rei'istä on tummunut(näyttää palaneelta) ja myös seuraavat kaksi vähän tummahkoja. Liekö sitten uuden piirilevyn hankinta?
Onnettomana en saanut kuvia suoraan tänne, tässä linkkiä kuviin. http://postimg.org/gallery/buvzh2z6/2209437c/
Kuvan saat näkösälle laittamalla kuvan osoitteen (Kopioi kuvan osoite) tagien väliin. Elikkä esimerkiksi näin: Jostakin syystä tulee ekana mieleen että adapteri olisi antanut pukannut liikaa jännitettä... Hmm.. Noh joku viisaampi selvitelköön.
Kiitoksia tästä neuvosta! Hyvin on juu mahdollista että oon jossain vaiheessa laittanut väärän virtalähteen kiinni...
Kokeiles raaputtaa ruuvarilla hellästi liat pois nuista kontakti pisteistä, mahdollisesti niistä pinneistä jotka niihin koskee.
Huolellisen rapsuttelunkaan jälkeen ei edistystä. Ulospäin ei mitään muuta palanutta tarkemminkaan katsottuna näy.
koklaas sitten vaikka kuumailmapuhaltimella lämmittää sitä niin että tinaus pisteet muuttuvat kiiltäviksi=tina sulaa, ja voi ruveta toimimaan taas. tällä toimen piteellä yleensä korjautuu tai hajoaa lopullisesti mutta kerta piirilevy on jo rikki niin eipä mitään hävittävääkään ole.
monesti kovalevyn resonointi/tärinä tekee tinauspisteisiin halkeamia. niin voi toimiakkin. ja toi ei näyttänyt palamiselta. mikä tuossa kohdassa edes olisi käynyt niin kuumana että olisi polttanut nuo pinnit? luulen että jonkimmoista hapettumista yms siinä on tapahtunut. ja vaikka ne päälle päin näyttäs täysin hyviltä ne tinaukset, ne voi silti olla täyttä kuraa. itse sain erään paremman joystikin toimimaan piirilevyn lämmittämisellä ja sitteku lämmittää vituz liigaa käy näin