palvelimen pystytys?

Discussion in 'WLAN ja lähiverkot' started by jwx143, Jun 23, 2008.

  1. jwx143

    jwx143 Regular member

    Joined:
    Apr 9, 2006
    Messages:
    197
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    eli tarvitsisi sellanen 2,5gb valokuvia jakaa n. 10 ihmiselle, joska ei ole mitään taitavia koneen käyttäjiä, eli tarvitsisi joku helppo tapa lähettää tuon kokoinen rar kansio, eli eikös palvelin olisi tähän tarkotukseen järkevin, mikä olisi helppo ja yksin kertaisin tapa, siten että sen saisi salasanan taakse, ettei kuka tahans avoisi ladata noita kuvia?

    tai voisiko sen mahdollisesti hostata jollekki toiselle palvelimelle ja asettaa siihen rar:iin salasanan?

    kiitos jos vaivauduitte vastaamaan!
     
  2. afterwin

    afterwin Regular member

    Joined:
    Mar 27, 2005
    Messages:
    1,338
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    46
    Helppo tapa on niin kovin epämääräinen käsite...

    Tietokoneen käyttäjä tarvitsee osaamista tarpeellisen määrän voidakseen tehdä haluamiaan asioita. Oikoteita asioihin ei ole jos ei jotakin osaa se on opeteltava ja sen jälkeen vaikeakin asia on helppo. Vieras kieli on vaikeaa kun sitä ei osaa ja helppoa kun sitä osaa.

    Esimerkiksi ftp-palvelin on toimiva ja helppo minä voin sanoa ja olen oikeassa. Joku toinen sanoo että se on vaikea ja on oikeassa.

    Toinen vain osaa enemmän. Ja netti on pullollaan ohjeita.

    edit Korjausta ja lisäys
     
    Last edited: Jun 24, 2008
  3. T/D/F

    T/D/F Regular member

    Joined:
    Jan 10, 2004
    Messages:
    319
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    28
    Netissä on monia hostaus-palveluita. En nyt muista sitä hosting-palvelua, jota itse olen käytellyt. Pikaisella Googletuksella löytyi tämmöinen: http://www.4shared.com/

    Tuonne saa upata viiden gigan tiedoston. En kyllä ole itse testannut tuota, joten kokemusta ei ole. Tietysti vaikka 4 gigan usb-tikku on ihan kätevä, mutta se ei ole vaihtoehto, jos välimatkaa on oikein paljon.
     
  4. juggeli

    juggeli Regular member

    Joined:
    Dec 20, 2005
    Messages:
    350
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Torrentillahan tai jollain muullakin p2p ohjelmalla tuosta suoriuituisi kohtuullisen näppärästi. Vaikkapa Azureus ohjelmalla säätää trackerin kuntoon ja lähettää .torrent tiedoston noille 10 ihmiselle vaikkapa sähköpostilla. Muut sitten asentaa torrent clientin koneilleen tai lataa vaikka joillakin selainpohjaisilla clienteillä.

    Tahtovat nuo ilmaiset file hostaus paikat olevan täynnä mainoksia ja suhteellisen hitaita ja melkein kaikissa on tiedostokokokin rajattu pariin sataan megaan.
     
  5. delffi

    delffi Regular member

    Joined:
    Sep 18, 2007
    Messages:
    941
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Apache-servun pystytys voisi myös onnistua.
    Käytännössä se toimisi niin että:
    1. Asennat apachen koneellesi
    2. jaat apachella kansion esim. c:\jako\<tähän tulee rar>
    3. varmistat että apache toimii / avaat portit palomuuriin jne.
    4. Katsot oman julkisen ip:si vaikka http://www.ip-adress.com/
    5. Kerrot kymmenelle kaverillesi "Hei, kirjottakaa selaimen osoitekenttään http://minun.oma.ip.osoite
    - Tämän tehtyään he näkevät sielä yhden rar tiedoston jonka voi oikealla hiirennappulalla 'tallenna levylle'

    Ainoaksi ongelmaksi koituu apachen pystytys (löytyy sata-30 ohjetta!) ja että portti on varmasti auki. Itse tuosta suoriuduin windows koneella joten ei se mahdotonta voi olla :)

    edit: Siis lisäsin vain vaihtoehdon listaan. En väitä että tämä olisi paras / helpoin / kätevin / näppärin. Tuolla kun tuli jo julki ftp-servu ja hostin palvelu ja mitäs viel?=)
    HUOMAA myös että, jos ja kun ihmiset hakee tuolla tavalla rarria, täytyy sinun koneesi olla päällä (aivan kuten ftp palvelimessa) ja se syö sinun kaistaasi kun he hakevat tiedostoa.
     
    Last edited: Jun 27, 2008

Share This Page