Panda virus/spywaretorjunta linuxille

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by JwN, Feb 24, 2006.

  1. JwN

    JwN Guest

    Eli tällainen on jo saatavilla beta versiona.

    Mutta pisti vähän silmään tämä perustelu:

    http://www.pandasoftware.fi/

    [bold] Näin ollen myös Linux-työasemat saadaan suojattua tehokkaasti, eivätkä ne enää ole verkkoympäristön potentiaalinen heikoin lenkki".[/bold]

    Olisko kellään selitystä/perustelua tälle.

    Itse olen käyttänyt Suse:a vuoden ainoa mikä on käytössä on palomuuri, itse asiassa kaksi, eikä ainakaan spywaresta ole ollut mitään havaintoa, viruksista en tiedä.
     
  2. HmTT

    HmTT Regular member

    Joined:
    Sep 29, 2005
    Messages:
    484
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Mahtanee tässä olla oleellisin sana verkkoympäristön. Jos nytajatellaan jotain yrityksen verkkoa, jossa saattaa olla sekä Linux että Windowskoneita yhdistettynä samaan lähiverkkoon. Tällaisessa verkossa voipi sattua tapaus, jossa linux koneen käyttäjä lataa netistä jonkin tiedoston, joka sisältää lähinnä windows koneita varten luotua "haittakoodia". Linux koneessa itsessään tiedoso/ohjelma ei pääse tekemään mitään, mutta voi olla, että tämä tiedosto siirretään windows-työasemaan linux koneen kiintolevyltä, jolloin tiedoston sisältämä haittakoodi pääseekin tekemään tuhojaan. Ts. uskoisin että tuo ohjelma on ensisijaisesti tehty windows-työasemien suojaksi.

    Itse Linuxiin ei hirveästi viruksia ole, spywaresta en osaa sanoa (Ehkä on mahdollista, että esim. firefoxin pluginiksi asentuisi jokin spywareohjelma tms.)

    Kyllä Linuxia nykyaikana voi käyttää huoletta ilman virustentorjunta- / anti-spyware-ohjelmia. Kunhan vain muistaa että ei hölmöile sen koneen kanssa, ts. kaikkia kiinnostavia tiedostoja ei kannata sille koneelle ladata (ja varsinkaan suorittaa niitä)
     
  3. Spotteri

    Spotteri Regular member

    Joined:
    Jan 15, 2004
    Messages:
    128
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    ainakaan roottina
     

Share This Page