Mikä olisi paras editointi kortti kun tarkoituksena on hieman editoida ja tallentaa itse kuvaamat videot cd:lle. Kortti ei mielellään tarvi olla kallein mahdollinen. Koneessani on AMD:n 350 MHz prosessori. Olen katsellut esim. Hauppaugen PVR 250:sta. Riittääkö prossun tehot kunnollisen kuvan nauhoittamiseen.
Itse hommasin pari viikkoa sitten, tuon Hauppaugen PVR 250 kortin. Kortilla pystyy kaappaamaan kuvaa todella monella formaatilla. esim. mpeg1, mpeg2 vbr 1600-2000 ym. Hieman luulen että saattaa ruveta tökkimään tuolla prossulla. Ehkä alhaisilla Bitrateilla saattaisi onnistua, varmaa en mene sanomaan. Muuten ihan kelpo kortti peruskäyttöön, eikä kallis Tällaisia speksejä valmistajan sivuilta: Processor requirements: Pentium® II processor 600MHz or faster for TV pause with full screen playback Windows®98SE (Second Edition), Windows® Millennium Edition, Windows2000 and WindowsXP. Free PCI slot Sound card CD-RW writer (optional for burning Video CD’s) VGA card (PCI or AGP) which supports video overlay (NVidia, S3, ATI, etc.)
Tästä sitä kai on minunkin aloitettava. Kun nyt alan siirtää parinkymmenen vuoden aikana kertyneitä vhs- ja hi8-nauhoja digitaaliseen formaattiin, on ostettava kortti. Mikä se olisi? Kuvanlaadusta en tinkisi, vaikka se ei kaikin osin häävi olekaan. Tarkoitus olisi katsella lopputuloksia dvd-kapineella ja ehkä tietokoneen ruudulta. Koneessa on 1600 pentium, 1 GB rammia ja 70 gigaa kiintolevyä. Softa on Premiere. Mihin tiedostomuotoon kannattaa teokset tallettaa, millä ohjelmalla polttaa ja mille levylle tallettaa (CDR/DVD)? Kortin mukana tullee jotain ohjelmia? En osaa edes kysyä kaikkea, joten peruskysymysten vastauslinkit olisivat varmaan tarpeen.
Aika vanha täm ketju, mutta kysymys on edelleen monille ajankohtainen...no ainakin itselleni. Monilla foorumiin kirjottavista tuntuu olevan Hauppaugen PVR-250. Sillä ei kuitenkaan saa kaapattua raakaa avi:a. Ilmeisesti porukat ovat kuitenkin olleet korttiin tyytyväisiä, vai? Oletteko käyttäneet time shiftiä, eli onnistuuko _myös_käytännössä_ samanaikainen tallennus ja katselu toisesta kohtaa leffaa (esim.)? Tuntuuko prossuteho vaikuttavan paljonkin, miten nopea prossu pitäisi olla kun haluaa kaikki ominaisuudet käyttöön ja parhaan kuvanlaadun? Voiko kortin tuotosta editoida Premierellä (joku ainakin valitti formaatin yhteensopivuusongelmia). Entä onko ATI:n (Hercules) AIW 7500/8500:n omistajia? Kommentteja? Maailmalta lukien näihin tunnutaan olevan selvästi tyytyväisempiä kuin Hauppaugeen. Ja radiotaajuinen kaukosäädin tuntuu tosi kätsyltä. Mutta kuinka kuvankaappauksen laatu ja kuten edellä, time shifting? Kaikki testaajat tuntuvat keskittyvän korttien pelinopeuksiin eivätkä siihen tärkeimpään eli videonkaappauksiin. Voisitteko ajatella korvaavanne videonauhurin kokonaan em. korteilla eli onnistuuko TiVo tyyppinen käyttö sujuvasti myös käytännössä?
Onnistuin pari viikkoa sitten hankkimaan Hercules AIW 8500 Radeonin,ja lyhyen kokemukseni perusteella olen korttiin oikein tyytyväinen.Hauppagen eri WinTV malleilla tapahtuneet framedropit loppuivat kuin seinään.Ja kaappaus suoraan mpeg2-formaattiin on yllättävän hyvälaatuista.Suosittelen.