Paras Linux distro

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by zeroxzen, Jan 1, 2008.

  1. zeroxzen

    zeroxzen Member

    Joined:
    Nov 13, 2005
    Messages:
    84
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Elikkä siis kertokaas mikä olisi paras linux distro minun kokoonpanolle ja miksi ?
    eli missä on paras tuki laitteille ja ajurit ois hyvä saada helposti kevytkin saisi olla ja cedegan kautta pitäis jotain pystyä vähän pelaamaankin niin sitten on hyvä

    kokoonpano:
    Asus a8n sli deluxe
    Amd athlon 64 2000+
    nvidia geforce 6600 gt

    kiitos vastauksista jo etukäteen
     
  2. Stanner

    Stanner Regular member

    Joined:
    Mar 24, 2006
    Messages:
    446
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Koneesi pyörittää kyllä kaikkia uusimpia distroja.

    Kysymyksesi on todella hankala, koska suurin ero suositumpien distrojen välillä on vain valmiiksi asennetuissa ohjelmissa ja komponenteissa. Joissain voi olla vähän parempi laitetuki kuin toisessa ja jossain vähän paremmat hallintatyökalut. Kaikissa voi kuitenkin tehdä samat asiat tavalla tai toisella.

    Kuitenkin aloittelijalle parhaimpia vaihtoehtoja on ubuntu tai mint(joka pohjautuu ubuntuun). Tämä siksi, koska ubuntulle on paljon hyviä ohjeita suomeksi ja hyvä suomenkielinen forum. Jos englanti taipuu hyvin, niin sitten hyviä vaihtoehtoja tulee huomattavasti enemmän. Silloin voi distrowatchista top 10:sta valita melkein minkä vaan.
     
  3. Hmmmh

    Hmmmh Regular member

    Joined:
    Aug 16, 2004
    Messages:
    983
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Kubuntuakin kannattaa vilkaista. Itse ainakin pidän tuosta KDE:sta hieman enemmän. Muutenhan se on sama kuin Ubuntu, joten siihen saa tarvittaessa opastusta netistä...
     
  4. rkl82

    rkl82 Guest

    Kerran Ubuntu, aina ubuntu.
     
  5. Ysf

    Ysf Active member

    Joined:
    Oct 2, 2005
    Messages:
    1,954
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    "paras tuki laitteille" on vähän huono vertailukohta. laitetuki riippuu kernelistä ja jokaiseen linuxin saa aina uusimman kernelin. Kysyä kannattaisi enemmänkin "säätämisen" asteesta.

    jos tykkäät enemmän säätämisestä, niin slackware tai debian. jos pittää olla "kaikki valmiina ja helppoa asentaa" niin sitten jokkiin ubuntu.

     
    Last edited: Jan 2, 2008
  6. yaht

    yaht Regular member

    Joined:
    Dec 6, 2005
    Messages:
    2,261
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    46
    Ubuntu taikka kubuntu itse tykkään enemmän ubuntusta :D
     
  7. DoomBlade

    DoomBlade Member

    Joined:
    Jul 23, 2004
    Messages:
    5
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Ite olen tykästynyt SuSE distroihin helppokäyttösyyden takia :) suosittelen kaikille jotka haluaa aloittaa linux maailman sillä siirtyminen iso paha microsoftin WINTOOSASTA linuxiin käy vaivatta :)

    Käyttänyt jo SuSE 9.0:sta lähtien
     
  8. IsoPylly

    IsoPylly Regular member

    Joined:
    Sep 10, 2005
    Messages:
    459
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Älä turhaan lausu distrosi, ubuntun nimeä...

    Te olette minun käyttäjiäni, sanoo Debian, minun ylläpidettäviä, jonka minä olen valinnut, jotta te tuntisitte minut ja uskoisitte minuun ja ymmärtäisitte, että minä se olen. Ennen minua ei ole luotu yhtäkään distroa, eikä minun jälkeeni toista tule.

    Kaikki Debian pohjaiset järjestelmät rokkaa :)
     
  9. Ysf

    Ysf Active member

    Joined:
    Oct 2, 2005
    Messages:
    1,954
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    sinun käsityksesi "distrojen isään" perustuu muiden muokkaamaan tietoon, vähän niinkuin varhaiskristinusko vs nykyinen kristinusko ;-)

    tietoni mukaan MCC Interim Linux on ensimmäinen (marraskuu 1991) jota voi linux-distroksi kutsua, sitten taisi tulla TAMU, SLS ja Yggdrasil. Yggdrasil oli ensimmäinen distro joka tuli rompulla..

    debian "julkistettiin" ensimmäisen kerran elokuussa 1993.
     
    Last edited: Jan 4, 2008
  10. juyli

    juyli Active member

    Joined:
    May 13, 2005
    Messages:
    1,861
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    Näistä yhä olemassa olevista jakeluista mainittakoon SlackWare ja RedHat (RHEL/Fedora). Myös SuSE on tulkittava jakeluksi historian alkuhämäristä.
     
    Last edited: Jan 4, 2008
  11. Miitti

    Miitti Regular member

    Joined:
    Feb 11, 2005
    Messages:
    1,610
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    46
    Jos asia kiinnostaa vielä enemmän, tässä aikalinja.
     
  12. IsoPylly

    IsoPylly Regular member

    Joined:
    Sep 10, 2005
    Messages:
    459
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Tuo oli tarkoitettu luettavaksi kieli poskessa, sillä siihen muotoon se oli kirjoitettu :) anteeksipyyntö jokaiselle joka siitä saattaa melonin sieraimen ottaa ;)

    Tämä aihe on vähän sama kuin uskovaiset väittelee mikä on ainoa oikea uskonto, tai kumpi oli ensin, muna vai kana...

    Kyllähän me miehet se tiedetään kumpi tulee ensin ;)
    Jokainen hoitakoon oman -O-
     

Share This Page