Haluaisin tietsikasta kuvan telkkariin, jossa ei ole S-Video liitäntää. Näytönohjaimeni on Herculeksen GeForce2 Ultra, jossa on TV-Out. Sen mukana sain S-Video -> komposiittiadapterin. Mikä on siis paras tapa (kuvanlaadun kannalta) saada kuva telkkariin?
Sehän riittää jos telkkarissa on yksi svhs:ksi määritelty scart paikka. Valmiita kaapeleita svhs-> scart saa ostettua vaikka biltemasta. Tuohon piuhaan ei tarvitse kuin juottaa äänikortilta tulevat piuhat kiinni tai ostaa siihen valmiit välipiuhat. Tai käyttää scart->komposiitti adapteria ,jolloin käytössä on 3 piuhaa yhden sijasta. Telkkarin manuaalista selviää varmaan se ,mikä scartti on svhs.
Mulla on käytössä purkukortti jossa on komposiitti/s-video out, itse käytän s-video liitäntää. Olen kyllä kokeillut komposiittia enkä kyllä huomannut suurempaa eroa. Siirsin pari päivää sitten yhden vanhan TVn romun tuohon PCn viereen jota käytän joskus vain tarkistaakseni jotain leffaan liittyvää, ja siinä telkussa ei ole s-video liitäntää joten olen kytkenyt siihen komposiitin ja ottaen huomioon että töllö ei ole parhaassa iskussa on kuva kuitenkin ihan hyvä. Mutta noin yleisesti ottaen s-video on parempi vaihtoehto kuin komposiitti, tai näin viisaammat ovat kertoneet! Täältä varmaan löytyy heppuja jotka osaavat kertoa tarkemmin mistä tuo mahdollinen ero syntyy.(sitä nippelitietoa ) Tämä siis MINUN mielipiteeni.
huohh ,ehkä olen liian tarkka, mutta tässä lisätietoa...http://www.hyttinen.net/~ahyttine/studies/mmtekn_r.htm
hihhuli: Mielenkiintoista luettavaa tuo kaapelitesti! Mä en kyllä silmällä huomannut mitään eroa kun itse kokeilin, kaapelin pituus 3m.(tosin olen itse sitä mieltä että purkukortti antaa paremman kuvanlaadun kuin näytönohjainten TV-OUT, se voisi myös vaikuttaa positiivisesti tuohon komposiitin antamaan kuvanlaatuun...)
Onko s-vhs ja s-video sama asia? TV:n manuskassa lukee: 21-napainen scart -liitin (CENELEC -normi), sisältää kuva/äänitulon sekä RGB-tulon. Eli toimiiko scartin kautta?
Siis pitääkö minun määritellä se scartti jotenkin, vai toimiiko ihan noin? Jos toimii, niin pistänkö s-video johdon suoraan näytönohjaimesta scart-adapteriin, jonka laitan telkkuun?
Siis jos telkkarissa on useampi scartti yksi niistä on yleensä svhs television manuaalista selviää mikä. Jos svhs löytyy niin asetat näytönohjaimen softan käyttämään svhs ulostuloa.Jos television päästä ei löydy svhs mahdollisuutta niin softa asetetaan käyttämään komposiittia. Kummassakin tapauksessa tuo scart adapteri toimii (ainakin itselläni) eli töpselit kiinni ja kokeilemaan.
Minulla on telkussa vaan se yksi scartti ja manuaalissa luki noin: 21-napainen scart -liitin (CENELEC -normi), sisältää kuva/äänitulon sekä RGB-tulon. Taidanpa sitten lähteä kaapeliostoksille... Onko bilteman tavarat tarpeeksi laadukkaita?
Yleensä SCART, jossa on RGB-mahdollisuus ei tajua s-videota, sillä RGB ja s-video liityntä jakavat samoja pinnejä. Joskus sen voi asettaa jompaa kumpaa tajuavaksi valikosta tai kytkimellä. Sen sijaan komposiittiliityntä on käytännössä kaikissa scarteissa, siis mahdollisen RGB:n tai s-videon lisäksi. Taas kerran: S-video on siis liityntä videokuvan siirtämiseksi, niin että videokuvan värit siirretään omassa piuhassaan ja valoisuustieto omassaan, jolloin värit eivät sotkeudu yhtä pahasti kuin ns. komposiitissa, jossa koko videosignaali kulkee yhtä piuhaa pitkin (+ tietysti maa(t)). S-VHS taas on VHS:stä kehitelty nauhoitusjärjestelmä, kuten Hi8 on Sonyn 8mm:stä. Yleensä S-VHS ja Hi8 nauhureissa käytetään s-videoliityntää paremman kuvan takia. Mielestäni Bilteman kaapelit ovat normaalikäyttöön ihan ok (karkeasti yleistäen).
Juu onhan se niin, että svhs on video formaatti ja s-video on se tv-liitäntä, mutta olen huomannut, että monissa televisioissa on nuo asiat sotkettu jo tehtaalla manuaaleja ja kuvaruutuvalikoita tehdessä.
Niin ja vastaus tuohon otsikon kysymykseenhän on RGP. Eli jos telkun scart tukee RGPtä ja sen saa näytönohjaimesta irti (kuten yleensä kaikista), niin tätä kannattaa käyttää. Voi tosin vaatia hiukan töitä, että saa pelittään..
Okei. Kävin tänään ostamassa johdot ja hienosti pelittää... Ostin siis s-video kaapelin ja scart sovittimen. Näytönohjaimen asetuksista sai valittua s-video outputin ja composite outputin välillä. S-videolla ei näkynyt värit, mutta kun pistin composite outputiksi niin kaikki toimii. Ilmeisesti kuva kulkee nyt vain yhdessä johtimessa, tai sama kaikissa? Jokatapauksessa kuvanlaatu on luultavasti paras, mitä telkkarista saa ja ainakin vanhaa kunnon rollcagea oli aika siisti pelata telkkuruudulta . Kiitos vaan avusta kaikille...