Olen antanut itselleni ymmärtää, että verbatim olisi eräs laadukkaimmista merkeistä. Mitä muita laadukkaita merkkejä on mitä voisitte suositella, joissa tieto säilyy pitempään kuin muutaman kuukauden (kuten keskustelualueella käy ilmi halpislevyjen kohdalla)? Onko kokemuksia premium tai arita-levyistä. Lisäksi vielä kysymys, että miksi nec nd-2510a, joka polttaa 8x nopeudella ei polta maxellin dvd-r levyä vaikka levyssä on nopeus 1-16x. Voiko tällä asemalla polttaa 16x levyjä muuttamalla jotain asetuksia ja jos voi, niin kuinka asetuksia muutetaan? Kiitos taas etukäteen avusta.
Itseltäni löytyy TDK, Sony ja Maxell merkkisiä ja kaikki on toiminut hyvin ja toimii vielä yli vuoden päästä poltosta. DVD-soitin lukee hyvin ko. levyt. Seuraavaksi tilaan varmaankin Verbatinia, kun saa edullisesti Verkkokauppa.comista.
Itse käyttänyt DVD tallennuksissa Samsung Pleomax ja Verbatim levyjä. Musiikkia olen tallentanut Aritan CD-R levyille ja ovat toimineet hyvin. Tuolla jotain vanhempaa tietoa levyistä "artikkeli v,2005" http://www.mvnet.fi/index.php?osio=Tietokoneet&sivu=DVD-levyjen_laatu_ja_testaus Tuoltakin löytyneen jotain. http://www.videohelp.com/
Suosittlen pysymään verbatimissa. On tullut oppirahat maksettua, kun ostin pari kertaa jotain halpiksia. Kaikki halpislevyt mitä poltin reilu vuosi sitten on lukukelvottomia, joko kokonaan tai osittain. Jotain punertavia levyjä ostin (olikohan moviestyle?), mitkä on kyllä kestänyt ihan hyvin, mutta nekin kuulemma oli verbatimin valmistamia, tai ainakin joku jollain foorumilla niin silloin väitti. Dvd:t olen poltellut 4x nopeudella, vaikka tuo gigabyten asema 16x nopeuteen pystyykin. 6x ja 8x nopeudella löytyy neron verifyllä joskus polttovirheitä, mutta 4x nopeudella en ole kertaakaan huomannut.
Eipä ole tullut koskaan tuota verify ominaisuutta käytettyä. Olen poltellut muistaakseni 8x nopeudella mm. dvd imageja. Polton jälkeen olen kokeillut dvd-soittimella ja toimineet ovat. Ja niissä leffoissa jotka olen katsonut kokonaan, en ole ongelmia todennut. Miten ne polttovirheet yleensä ilmenevät? Kuinka todennäköistä on, että niitä tulee? Mitkä tekijät vaikuttavat virheiden syntyyn?
Ei niissä leffoissa, mitä olen poltellut niin mitään virheitä katsoessa huomaa, joitain artifakteja esiintyy soissain paikoin, mutta ei mitään vakavaa. Data levyissä voi kyllä tulla ongelmia.
Siis levyissä joissa on dataa eli ohjelmia ja tiedostoja, niin voi pienetkin virheet haitata, videoissa ne virheet esiintyy vain pieninä häröinä kuvassa. Kannattaa joskus testata polttojälki sillä "verifyllä" niin tietää kuinka hyvä asema on kyseessä.