Parhaat tyokalut ylikellotukseen / seurantaan?

Discussion in 'PC:n rautaan liittyvä keskustelu' started by Whatta Heck, Jan 14, 2014.

1. Whatta Heck

Whatta Heck Senior member

Trophy Points:
    243
    Kuten otsikko kertoo niin porukat vissinkin aika pitkälle prosessorin kellotukseen käyttävät Prime95-työkalua? Näin olen ainakin itse ymmärtänyt kun ainoastaan laskuria kuormitetaan.

Kysymyksiä olisi paljon... Mikä on ns. säädyllinen aika jos lämmöt pysyvät kurissa ja prossukuormitus on huipussaan?

Tuossa itse värkkäilin "pikkukellojen" kanssa, vakiovolteilla lähestulkoon huilailee 4GHz (1.38V) ja Primeä niskaan. Seuraavaksi tottakai nostaa taas kerroinlukottoman (X4 955) kertoimia. Kun kippaa niin ripaus voltteja. Katsellaan.

Gereti mainitsi että Phenom L3 antaa boostia väylällä nosteltuna mutta kuinkas muistit seuraavat, ainakin biosissa joutuu laittamaan tosi nolot ramien nopeudet. Jotain 10..MHz. Ramit tällä hetkellä täällä 1333MHz.

Olisiko järkeä hommata suosikkiramit 2400MHz ja kellottaa väylällä sen mitä kulkee, tämä siis tosiaan Phenomilla? Sitten voltteja ja kertoimia? Jäsen Vest laittoi joskus juttua noista nopeuksista mutta olen hukannut ketjun.

Hmmm. :)

http://kuvaton.com/k/yaPO.png

Mukavasti huilaa. Seinä tulee kops vastaan kun mennään isoille apajille. Ei tämä tainnutkaan olla superyksilö. Noh pohja eli emo kuitenkin antaa tuumailuja...

Laittakaas ylläolevaan juttua Primestä lähinnä ja onko muita softia mitä käytätte vakauden tarkistamiseksi. Kokemukset luetaan isolla mielenkiinnolla. :)

e. oho, typox

Last edited: Jan 14, 2014
  2. JoniS

JoniS Active member

Trophy Points:
    93
    Itse käytän intelburn testiä max lämpöjen hakemiseen(rasittaa pirusti enemmän kuin prime), ja juurikin primeä vakauden testaukseen.

3. Gereti

Gereti Senior member

Trophy Points:
    163
    muistien kerorinta kun laskee, laskee nopeus ja täten voi antaa rauhassa antaa kelloja väylälle

mutta joo, olisihan nuo teamgroupit vaihtoehto, olisi jotain sitten jos FX:n hankit niin valmiina emon/jäähyn lisäksi

itse kuormittelen prossua intelburntestillä, hyvin antaa tietoa siitä pysyykö vakaana vai ei

...primeä en oikein osaa käyttää...

4. Whatta Heck

Trophy Points:
    243
    Noniin, kiitoksia vinkistä. :)

Meinasin kyllä skipata nuo Fx:t yli mutta eipäs sitä koskaan tiedä.... jos saisi sopivasti hommattua ja mehut kokeiltua. :D Ehkä.

Olikos tuossa kaikki testi jolla voisi kokeilla. Toki nuo eri tavalla kuormittavat. Tämä tietämys on täälläkin aika heikoilla jäillä kun mennään äärikelloille tai äärivakauden testaamiseen. Se voi kuitenkin napata jonkun MHz:n kelloista. Hehh.. No joo, eipä ole niin tarkkaa.

Taitaa atm (sigu) päästä helpoimmalla emo sekä prossu kun käy jopa viileänä niin eipä koskaan ole näin nopsa ollut. Hops vaan. Okei, Intel on nopeampi...

Taidan jossain vaiheessa alkaa fiilaamaan kuinka pienillä volteilla kulkee 3.8 - 3.9GHz. Eipähän ainakaan polta emoa. :D

Kokeilla noita ohjelmia sitten. Kiitos.

Ketju on avoin ----> ajatuksia voi laitella

5. JoniS

JoniS Active member

Trophy Points:
    93
    tosiaan piti vielä lisätä ettei jostain syystä IBT aina kaada konetta vaikka prime kaataisikin, sinällään tuntuu huvittavalta kun IBT kuitenkin rasittaa enemmän. esim. itsellä IBT voi ajaa useita tunteja jos nostan 100mhz kelloja, mutta prime kaataa minuuteissa.

6. Whatta Heck

Trophy Points:
    243
    Jeps saman olen huomannut Primellä, häätyy kokeilla tuota IBT-juttua.

Toki naurettavat kokeilut kaatavat koneen, ei tarvitse olla kummoista juttuakaan. Täällä Dazzle DVC100 videosieppari tempaisee prossumittarin huikeisiin lukemiin ja pitää siellä jonkin aikaa. Hupisofta kokeiluun. :DD

Rautaanhan nämä asiat liittyvät tavallaan. :)

Last edited: Jan 14, 2014
  7. Boss93

Boss93 Regular member

Trophy Points:
    38
    Itselleni on hyvin riittänyt tuo P95 kellotukseen. Nostelee ihan tarpeeksi itselläni lämpöjä ja vakaudenkin huomaa helposti... Turhapa se on ainakin mun lähteä IBT:llä maksilämpöjä hakemaan, kun ei normikäytössä lämmöt kohoa edes Primen tasolle.

8. JoniS

JoniS Active member

Trophy Points:
    93
    Se riippuu ihan minkä laskee normi käytöksi, itsellä menee android romin "compile" vaiheessa lämmöt korkeammalle kuin primellä, eli varmasti löytyy muitakin asioita mitkä nostattaa lämmöt korkeammaksi, siitä syystä kannattaa testata intel burn testillä ne lämmöt sekun nostattaa ~10c siitä mitä primen kanssa saa ;)

9. LukeWarm

LukeWarm Member

Trophy Points:
    16
    Prime95-rasitustesti Blend-asetuksella + normikäyttöä siinä ohella. Olen kyllä konkereettisesti huomannut miten on vakaasti kaikki rasitustestit toimineet uuden prosessorin säädöillä ja vuoden päästä ei sitten olekaan enää vakaa. Realtemp on suosittu Intelin prosessoreilla, Core temp on henk. koht. suosikkini lämpöjen tarkkailuun. En tiedä miten muilla valmistajilla toimii, mutta Asuksen emolevyillä AI Suite mahdollistaa jokaisen tuulettimen kierrosnopeuden säädön.

Näytönohjaimen ylikellotuksessa ehdottomasti Unigine Heaven 4.0 testi. Vaikka Furmarkki nostaisikin vähän enemmän lämpöjä, Heaven on yllättävän herkkä epävakaudelle. Jättää sen yöksi pyörimään ja ta-daa, erroreita joka paikassa aamulla.

Share This Page