Pari kysymystä langattomasta modeemista

Discussion in 'WLAN ja lähiverkot' started by joujeehou, Feb 27, 2010.

  1. joujeehou

    joujeehou Member

    Joined:
    Feb 24, 2010
    Messages:
    22
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Nyt kun oon hankkimassa toista konetta, niin täytyy kysyä pari kysymystä langattomasta modeemista ja yhteydestä. ;D

    1. Onko modeemeilla hirveesti eroja? (Mulla on kolme vuotta vanha Soneran kaupasta ostettu wlan-modeemi. TeleWell, TW-EA520, ADSL Modem + VoIP, Wireless WLAN AP (802.11 b+g), 4 port 10/100 Mbps Router + Firewall). Ei siinä mitään isoja ongelmia ole ollut. Joskus kyllä YouTube-videot latautuu aika hitaasti, mutta se voi johtua jostain muusta. Tää netti yhteys on yhden megan.

    2. Tämä modeemi kiinni tässä vanhassa koneessa, mutta kun saan sen uuden koneen niin pitäskö tää modeemi vaihtaa siihe uuteen koneeseen, kun sitä aion tietenkin enemmän käyttää? Onko tällä asialla mitään väliä?

    3. Mites tää langaton systeemi oikein toimii? Pitääkö mun hankkia vielä jotain muuta ton modeemin lisäksi, ja miten suojaan yhteyden niin, että naapurit ei pääse käyttämään mun nettiä? ;D
     
  2. jawa75

    jawa75 Regular member

    Joined:
    Nov 10, 2006
    Messages:
    728
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    1. Jos modeemi toimii ja siinä on tarvittava määrä portteja (langallisia yhteyksiä varten) ei ole mitään syytä vaihtaa.

    2. Jokainen kone jolla nettiin halutaan pitää olla "kiinni" modeemissa joko langallisesti tai langattomasti (wlan)

    3. Koneessa (josta halutaan wlan-yhteys modeemiin) pitää olla wlan (joko integroituna emolevyllä tai erillinen usb-tikku), yhteys löytyy automaattisesti jos se vain on molemmista (modeemi ja kone) päällä. Jos naapureita on n.30-40m lähempänä kannattaa yhteys salata (tai vaihtoehtoisesti ottaa modeemista antenni irti) Ohjekirjan avulla salaus onnistuu helpoiten. Jos kotoa ei modeemin ohjekirjaa löydy niin googlea kehiin.
     
  3. joujeehou

    joujeehou Member

    Joined:
    Feb 24, 2010
    Messages:
    22
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    1. Selvä.

    2. Ok, eli ei kannata vaihtaa modeemia kiinni uuteen koneeseen? (Siis modeemi voi olla parin metrin päässä kiinni vanhassa koneessa, eikä yhteydessä pitäs olla mitään ongelmia?)

    3. Kiitos. :D
     
  4. joujeehou

    joujeehou Member

    Joined:
    Feb 24, 2010
    Messages:
    22
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Pitää vielä kysyä että onko tuo USB-tikku paras vaihtoehto jos ei ole WLANia emolevyssä?
     

Share This Page