Problem PC jäätyilee koko ajan hyvin lyhyeksi ajaksi

Discussion in 'PC:n rautaan liittyvä keskustelu' started by Hujisch, Feb 18, 2019.

  1. Hujisch

    Hujisch Member

    Joined:
    Nov 13, 2016
    Messages:
    30
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Eli tosiaan tietokoneeni jäätyilee/pätkii jatkuvasti, jolloin äänet särähtävät ja hiiren liike lakkaa. Tämän jäätymisen kesto on reilusti alle sekunnin luokkaa, mutta sitä tapahtuu jatkuvasti. Koneeni on toki vanha, enkä SSD-levyä lukuunottamatta ole siihen mitään osia vaihtanut. En tiedä, miten tätä ongelmaa kannattaisi alkaa selvittämään. Drivereasy-sovelluksella olen katsonut, että päivitykset ovat ajan tasalla sekä CrystalDiskinfolla tarkistanut levyt. Googlettelun perusteella en löydä oikeanlaisia ohjeita, kun en tarkalleen tiedä, mikä tämä ongelma on. Ohessa kuva koneen osista, jos ne auttavat.
     

    Attached Files:

  2. FiveBridges

    FiveBridges Senior member

    Joined:
    Dec 12, 2014
    Messages:
    3,657
    Likes Received:
    690
    Trophy Points:
    143
    Sitten vielä virtalähde.
    Valmistaja,malli + tehot W
    Voi olla virransaannissakin jotain häikkää / emon virransyöttö.
     
    Hujisch likes this.
  3. tarantella

    tarantella Senior member

    Joined:
    Oct 20, 2012
    Messages:
    6,286
    Likes Received:
    1,229
    Trophy Points:
    243
    Unohda kokonaan nuo DriverEasy ohjelmat, niiden kanssa saa ainoastaan harmia koneelleen.

    Koneesi emolle löytyy suoraan valmistajan oma tukisivu, jolta ajurit tulee aina ladata. https://www.asus.com/fi/Motherboards/M5A97_R20/HelpDesk_Download/
    Nuo ajurilataus sivustot tai ohjelmat saattavat sekoittaa koko koneen ja lisäksi vaarana on ei toivottavia ohjelmia koneelle.
     
    Hujisch likes this.
  4. Hujisch

    Hujisch Member

    Joined:
    Nov 13, 2016
    Messages:
    30
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Virtalähteenä XFX pro550W. Ja tosiaan unohdin mainita, että on jaksoja, jolloin kone toimii normaalisti.
     
    Last edited: Feb 18, 2019
  5. Samde

    Samde Regular member

    Joined:
    Aug 16, 2014
    Messages:
    476
    Likes Received:
    77
    Trophy Points:
    38
    Tarkista levynkäyttö jäätymisen yhteydessä. Mikäli näyttää 100% kuten epäilen, ja SSD on ainoa vaihtamasi komponentti, on todennäköisesti kyse tuosta win-10 ongelmasta joka itsellänikin oli uuden koneen kokoamisen jälkeen.

    Itselläni auttoi tämän ohjenuoran kohta 8. "Fix your StorAHCI.sys driver"
    https://www.drivereasy.com/knowledge/100-disk-usage-windows-10-fixed/

    Ei ollut järin helppo löytää tuolta uumenista, tässä myös video-ohje kyseisestä toimesta.

    View: https://youtu.be/4uvDyAYR8ZE?t=127
     
  6. 1pertti

    1pertti Senior member

    Joined:
    Sep 10, 2008
    Messages:
    9,203
    Likes Received:
    1,233
    Trophy Points:
    243
    Jätä tuo kohdassa 2 mainittu Driver Easyn lataaminen ja ajaminen kuitenkin väliin. Oikeat ajurit löytyvät kyseisen osan (emolevy, näytönohjain jne.) valmistajan kotisivuilta. Tuollaiset ajuripäivitysohjelmat voivat vain sotkea konetta ja joskus niiden ohessa tulee ylimääräistä eitoivottuakin.
     
  7. Samde

    Samde Regular member

    Joined:
    Aug 16, 2014
    Messages:
    476
    Likes Received:
    77
    Trophy Points:
    38
    ^ Tosiaan Perttiä kompaten en latailisi mitään, oma ohjeeni on suorittaa ainoastaan tuo kohta 8.
     
  8. tarantella

    tarantella Senior member

    Joined:
    Oct 20, 2012
    Messages:
    6,286
    Likes Received:
    1,229
    Trophy Points:
    243
    Noiden ajuriohjelmien sivustojen neuvot saattavat olla joissakin yhteyksissä toimivia. Kuitenkin linkatessa noille ajurien lataus sivustoille, kannattasi selvästi heti varoittaa noiden ajuriohjelmien lataamisesta ja käytöstä laitteille, jolle turvallisesti voi ladata kaikki ajurit emolevyn valmistajan omalta tukisivulta.

    Oletko tehnyt jo aikaisemmin jotain päivityksiä Drivereasy ohjelmalla, kun sen aloitusviestissä mainitsit?
     
  9. Samde

    Samde Regular member

    Joined:
    Aug 16, 2014
    Messages:
    476
    Likes Received:
    77
    Trophy Points:
    38
    Eikös tästä ketjusta aloittaja ymmärtänyt jo aiemmissa viesteissä ettei tuo DriverEasy ole mikään fiksu ratkaisu. Siksipä puhuin ainoastaan tietystä kohdasta tuosta artikkelista, en ehdottanut suorittamaan jokaista vaihetta :cool: Asianomainen kommentoikoon lisää.
     
  10. Hujisch

    Hujisch Member

    Joined:
    Nov 13, 2016
    Messages:
    30
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Tosiaan seurasin tehtävienhallinnasta noita tiloja, mutta missään vaiheessa pätkimistä ei kuormitus noussut yli 50%.
     
  11. Hujisch

    Hujisch Member

    Joined:
    Nov 13, 2016
    Messages:
    30
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ehdin valitettavasti tehdä päivityksiä tuolla ohjelmalla. Jäätymistä on kuitenkin tapahtunut jo viikkoja ennen tuon ohjelman kokeilua, joten siitä se ei johdu. Poistin tuon ohjelman kuitenkin ja pitää nyt toivoa, ettei siitä tullut mitään epämiellyttäviä yllätyksiä.
     
  12. Samde

    Samde Regular member

    Joined:
    Aug 16, 2014
    Messages:
    476
    Likes Received:
    77
    Trophy Points:
    38
    Noh voi koira, tuo oli ainoa joka itselle tuli mieleen, kun oli omalla kohdalla samaa probleemaa. Alkoiko ongelma kuitenkin SSD:n oston jälkeen ja onko Winukka asennettu sinne?
     
  13. *Trinity*

    *Trinity* Senior member

    Joined:
    Dec 15, 2014
    Messages:
    6,942
    Likes Received:
    1,260
    Trophy Points:
    243
    Kyseenalaistan linkin kohdan 8 ohjeen. Vaikka se olisi avun tuonutkin joillekin.

    achijuttu.

    Polun kuuluu olla oletuksena C:\WINDOWS\system32\DRIVERS\storachi.sys
    Se ei siis johdu firmawarebugista.
    Sen lisäksi ohjeessa muutettavaksi meinatun avaimen arvo kuuluu olla 1.

    ACHI tulee nykyään automaattisesti Microsoftilta. Ja päivittyy suurinpiirtein kun käyttöjärjestelmäkin päivittyy.

    achijuttu2.

    Lisäksi: https://community.amd.com/thread/229020#comment-2864043
    https://community.amd.com/thread/230913#comment-2872835
     
    Last edited: Feb 19, 2019
  14. Hujisch

    Hujisch Member

    Joined:
    Nov 13, 2016
    Messages:
    30
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ongelma alkoi vasta pari kuukautta SSD:n oston ja asennuksen jälkeen. Windows on asennettuna sille.
     
  15. tarantella

    tarantella Senior member

    Joined:
    Oct 20, 2012
    Messages:
    6,286
    Likes Received:
    1,229
    Trophy Points:
    243
    Lähes kaikkien koneen ajurien pitäisi automaattisesti kympin asennuksessa päivittyä, ainakin niiden laitteiden, jolle tuki valmistajalta löytyy.

    Muistako tuliko ongelman ilmenemisen aikoihin mitään windows päivityksiä, jonka seurauksena ongelma olisi ilmennyt?
    Teitko tuolle SSD:lle puhtaan windows asennuksen tai miten otit sen käyttöön?
    Onko vanhalla levyllä mahdollisesti myös käyttöjärjestelmän asennus?
     
  16. 1pertti

    1pertti Senior member

    Joined:
    Sep 10, 2008
    Messages:
    9,203
    Likes Received:
    1,233
    Trophy Points:
    243
    Näyttäisi siltä, että joissakin laiteohjelmistoissa tosiaan on tuollainen yhteensopivuusongelma, jonka voi korjata poistamalla Message Signaled Interrupt -tilan käytöstä tuossa ohjeessa mainitulla rekisterimuutoksella. Microsoft on määrittänyt vastaavat ohjeet, jotka esim. Dell on jakanut:
    https://www.dell.com/support/articl...öaste-on-100-kun-msi-tila-on-käytössä?lang=fi
     
    *Trinity* likes this.
  17. Hujisch

    Hujisch Member

    Joined:
    Nov 13, 2016
    Messages:
    30
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    En kyllä yhtään muista, kun ongelman alkamisesta on sen verran aikaa. Asensin windowsin SSD:lle kokonaan uudestaan siten, että kaikki vanhat tiedot poistuivat eli ilmeisesti tein tuon puhtaan asennuksen. Vanhalta levyltä ei löydy windowsin asennusta.
     
  18. Hujisch

    Hujisch Member

    Joined:
    Nov 13, 2016
    Messages:
    30
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    En näistä ihan täysin kaikkea ymmärrä, niin olisiko tässä kuvassa jotain ristiriitaa, mistä tää ongelma voisi johtua?:confused: kuva2.JPG
     
  19. 1pertti

    1pertti Senior member

    Joined:
    Sep 10, 2008
    Messages:
    9,203
    Likes Received:
    1,233
    Trophy Points:
    243
    En toki minäkään kaikkea ymmärrä, mutta sinulla näyttää olevan päivittämätön Windows 10 eli viime keväinen versio. Päivitys saattaa uusia tuon AHCI-ajurin Microsoftin versioksi. Nythän sinulla on AMD:n ajuri. Sitä en osaa sanoa, korjaako päivitys ongelmasi, mutta toki se kannattaa tehdä. Vaikka tuo edellisen ohjeen kohdassa 8 mainittu tapaus koskee juuri Microsoftin ajuria, kyseinen yhteensopivuusongelma on kuitenkin poikkeustapaus.

    Edit. Olin kyllä lukenut ketjun alusta alkaen, mutta unohtanut, että Driver Easy -asia oli jo käsitelty. Pahoittelen, että otin sen edellä uudelleen esille.
     
    Last edited: Feb 19, 2019
  20. *Trinity*

    *Trinity* Senior member

    Joined:
    Dec 15, 2014
    Messages:
    6,942
    Likes Received:
    1,260
    Trophy Points:
    243
    No katos kun pääsi rahastussuivusto yllättään, ja niin kuin näin vaivaa :eek:
    @Hujisch Päivitä tosiaan uusimpaan windows versioon.
     

Share This Page