Olen kasaamassa uutta konetta ja tekisi mieli laittaa siihen TV-kortti, mutta en tiedä millainen sen pitäisi olla. Asun nimittäin kerrostalo-alueella, jossa osaan taloista on kytketty kaapeli-TV, ja osa on ilman. Talossa jossa asun ei ole kaapelia, mutta se on kuulemma tulossa. Kukaan ei kuitenkaan tunnu tietävän milloin. Kysynkin nyt onko saatavissa sellaista TV-korttia, joka käy sekä kaapelin, että ilma-antennin kautta tulevan lähetyksen vastaanottoon? Vai toimivatko ne vain joko ilma, tai kaapeliverkossa?
Siis jos tavallista (ei digitaali) korttia olet ostamassa, sillä ei ole mitään väliä mistä se signaali tulee, koska se on analoginen joka tapauksessa.
http://productsen.terratec.net/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=218&menu=415 Tuollaisen itse aattelin tilata yhdestä nimeltämainitsemattomasta [bold]verkkokaupasta[/bold] kunhan vaan sinne tulee ensi kuussa saataville.
Kortin valmistajan sivuillakaan ei sanottu, onko kortti kansainvälisten vaiko USA:n digi-TV systeemien mukainen. Philipsin piirin käyttö viittaa kansainvälisiin standardeihin. Toinen tärkeä juttu on se, ettei kortille näytä olevan toimikortin lukijaa tai CAM-modulin liitäntää. Kuvan mukaan kortin päässä on joku liitin, joka voisi olla CAM-modulin liitäntä. Ilman toimikorttia et pääse katselemaan mitään maksullisia kaapelikanavia. CAM-modulin pitää olla paikallisen kaapelisysteemin mukainen. Niitä on Suomessa useita erilaisia. Kortilukija on suunnilleen levykeaseman näköinen vekotin, joka liittyy (yleensä) lattakaapelilla itse digi-TV korttiin. CAM moduli on täsmälleen PCMCIA modulin näköinen ja kokoinen. Ehkä maanpäällisten lähetysten kortti DVB-T olisi varmempi hankinta. Jos UHF televisio näkyy, niin näkyy digi-TVkin. Itse asiassa digi-TV näkyy usein, vaikka analogikuva olisi ihan onneton. Huomaa pikkuseikka: myös maanpäällisiin (-T) lähetyksiin on tulossa toimikortin vaativia kanavia. Siis varminta on hankkia -TI, -CI tai -SI kortti. Kannattaa varmistua että koneessasi on PCI 2.1 väylä. Joku suomalaisista Tietokonetarvikkeiden postimyyjistä myy Hauppauge / Siemens / TechnoTrend (?) korttia, joka on mielestäni parempi kuin tämä. Siihen saa CAM-modulin liitäntäyksikön noin 100 eurolla ja tähän CAM modulin, taas 100 euroa lisää. Muista että mikä tahansa maailmalta ostettu CAM-moduli ei kelpaa,vaan sen pitää sopia yhteen kaapelitelevisiosysteemisi kanssa jos päädyt kaapelin katsojaksi.
Tuossa laitteessa on miinuspuolena heikko linux-tuki, ei kaukosäädintä, eikä noita kortinlukijoita. Itse tuskin ikinä maksan lisäkanavista, joten halpa hinta <100e on se suurin houkutin. Kaukosäätö pitää vaikka kikkailla vanhaan creative-kapulaan.
Mulla on koneessa TV@nywhere Master -merkkinen tv-kortti joka on toiminut hyvin. Se tuli hankittua aikoinaan koneen mukana "kun sen sai halvalla". Tuolla siitä lisätietoja: http://www.msi.com.tw/program/products/multimedia/mut/pro_mut_detail.php?UID=460 Onko kenellä muulla kyseinen kortti käytössä ja mitä mieltä siitä olette?
DigiTV-korttia olin ajatellut, mutta taitaa olla parasta unohtaa se, koska en tiedä saammeko kaapeliliittymän. Olisiko ehdotuksia mikä analoginen kortti olisi kannatta- va hankinta?
Jos aiot vain satunnaisesti katsella TV:tä, halvin mahdollinen TV-kortti (alle 50 EUR) voi tulla kyseeseen. Jos haluat kaapata videota talteen, kannattaa ostaa joku vähän tunnetumpi merkki, esim. Hauppauge WinTV-Go 2 (alle 70 EUR). Samalla saanee vähän paremmat ja vakammat ajurit ja softat mukaan. Ellet uudessa koneessa aio panostaa PELInäytönohjaimeen, joku Club-3D Radeon 9250 (AGP) 128M DDR ViVo (n. 70 EUR) voisi olla mahdollinen valinta. Vaatii tosin sitten videonauhurin tai vastaavan, että TV-kuvan saa näkymään. Kyllähän muuten DVB-T digikorttia voi käyttää sisäanteniilla, vaikka asuntoon tulisikin kaapeli.
Wipe2000:een yhdyn. Jos asut kaupunki/lähiöalueella, hyvin usein pienelläkin sisäantennilla voi onnistua tuottamaan häiriötöntä digitv-kuvaa. Voisi jotenkin kuvitella että teillä jo jonkinnäköinen televisio on huoneistossa ja sillä antenni.
Onhan mulla sellanen vanhemmanpuoleinen telkkari, joka vaatii jonkinmallisen boxin, että sillä näkisi digi-lähe- tykset. Ja sehän siinä juuri mättää, kun ei tiedä tuleeko se signaali tulevaisuudessa maan päältä vai alta. Ei oi- kein viitsisi ruveta arpomaankaan minkä boxin ostaisi. Lettas, tarkoititko sillä sisä-antennilla jonkinlaista ikkunalla, tai pöydällä pidettävää "häkkyrää"?
Helsinki - Espoo seudulla digitaalilähetin on Espoon Kivenlahdessa, lähellä Kirkkonummen rajaa. Digitaalikanavat näkyvät ainakin Helsingin länsilaidalla, noin 25 km päässä sisäantennilla, joka on tehty kuorimalla suojavaippa pois koaksiaalikaapelista noin 12 cm matkalta kaapelin loppupäästä. Siis jos kaapeli ei ole kovin pitkä, alle 2 m. Tällainen sisäantenni on tavattoman herkkä sijoituspaikalleen ja jopa lähellä liikkuvat ihmiset vaikuttavat kuvan näkymiseen. Paljon varmemmin kuvan saa, jos antennin voi sijoittaa televisiolähettimeen päin olevalle ikkunalle tai ulkoikkunan alareunan vesireiästä ulos. Jos tarvitaan pitkää, yli 10 m kaapelia, kannattaa laittaa vähäkohinainen (NF < 2 dB) laajakaistainen etuvahvistin heti antenniin kiinni. UHF signaali kun vaimenee kaapelissa aika paljon. Vahvistimen avulla samasta antennista riittää signaali useampaankin laitteeseen, myös analogitelevisioon. Kaapeli- ja satelliittipuolella on enemmän ohjelmatarjontaa. Ne sitten maksavat, jotkut turhankin paljon. Oli systeemi mikä tahansa, kannattaa varmistua toimikortin vaativista kanavista, eli hankkiiko tietokoneliitännän tai digiboxin, jossa on kortinlukija. Modulointi ja koodaus on kaikissa kolmessa järjestelmässä (T, C, S) niin erilainen, ettei digiboxia voi muuttaa toiseen järjestelmään.