Jo pitkän aikaan pc pelejä pelanneena ja monia videoita nähneenä on alkunut kiinnostamaan omien videoiden kuvaaminen ja editoiminen. Ja siksi kysynkin mikä on paras ohjelma videoiden kuvaamiseen, itse olen ainoastaan frapsia kokeillut mutta olen monessa videossa nähnyt paremman laatuisen kuvan joten sen takia kiinnostaa että millä ohjelmalla kuvataan ne videot mitkä ovat todella tarkkoja ( samanlainen kuvanlaatu kuten esim 800mt puolentoista tunnin elokuvassa) Ps. jos aihe on väärällä alueella ni voi siirtää, ajattelin vain että pelaajat varmasti tietävät tämän asian parhaiten.
Kannattaa tarkistaa, että onko pelissä omaa record toimintoa (kuten CS 1.6) ja sen jälkeen sitä recordia katsomalla Frapsillä poimii sopivat clipit ja muokkaa esim. Sony Vegas 5:lla 'leffan' valmiiksi. Muuten paras tapa on nauhoittaa iuVCR ohjelmalla TV-kortin avulla. Tv-kortin pitäisi olla sellainen, että se pystyy samalla pakkaamaan kuvan hyvällä codecilla. Itellä käytössä tommonen ulkoinen Plextorin laatikko siihen hommaan: http://www.jimmspc-store.fi/index.p...ils&id=PX-M402U/T3&groupid=&subgroup=&t=false . Kuvanlaatu on hyvää, eikä tule edes kovin isokokoisia filuja. Nopee ohje boxilla kuvaamiseen (en tiiä tarkalleen miten menee koneen sisään asennettavalla TV-kortilla): 1) Boxi kiinni (virtajohto, USB-johto ja näyttiksen TV-outista boxiin johto) 2) Näyttiksen ajureiden asetuksista TV klooninäytöksi ja sieltä muoto NTSC-M ja s-video tai composite. 3) iuVCR:n asetukset (noin suunnilleen): file-välilehdeltä overwrite pois, video-välilehdeltä compression none ja configurationista s-video tai composite. Channels välilehdeltä Add Channel ja muodoksi NTSC-M ja taas s-video tai composite. 4) Ja eikun kuvaamaan 5) Leffa valmiiksi esim. Sony Vegas 5:lla. Vegas voi olla aika kummallinen ja vieras aluksi, mutta sillä saa hyvää jälkeä aikaan ja kun vielä renderöi leffan hyvällä codecilla niin laatu on hyvä.
Noissa TV-korteissa vaan tuo resoluutio on rajoitettu 720x576 resoluutioon ja ilman rautapakkausta tuo tallentaminen samalla koneella kannattaa unohtaa pelaamisen yhteydessä (tuossa Plextor:in laatikossa on tosin rautapohjainen pakkaus joten sitä voi käyttää samallakin koneella). Ja Fraps pakkaa häviöttömästi, eli kuvanlaadun menetykset johtuvat jostain muusta kuin itse Frapsista.
No siis onhan toi frapsin kuvanlaatu ihan siedettävää mut ei kuitenkaan sitä parasta mitä voi saada joten sen takia tämä threadi on tehty. Mutta täytyy katella tota tv-kortti asiaa tarkemmin ennen kuin siirtyy ostamiseen.
Melkeen helpoin ja omasta mielestäni paras vaihtoehto (kokemusta hieman) on mahdollisuuksien mukaan käyttää jo edellä mainittua pelin omaa record-toimintoa. Frapsista itselläni ei ole kuin huonoja kokemuksia, mutta onnistuuhan se silläkin. Sitten noista TV-korttivirityksistä, ei mitään hajua, mutta jos se edellyttää uuden osan ostamista, ehkä ei ihan pikkuhomman takia kannata investoida. Edit. Itse aikanaan kun Enemy Territoryssä jotain pikkupätkää kyhäsin, niin siihen oli yksinkertainen käytäntö. Pelistä recordia, ja jälkeenpäin nauhoitus pyörimään. Sitten joko ihan pelin omalla komennolla (teki valmista raakaa avi-tiedostoa siitä demosta) tai erillisellä ohjelmalla (otti kuvia demosta esim *.tga-muodossa, josta sitten ohjelmalla muodostettiin niistä *.avi-tiedosto, kodekkeja yms oli monenlaisia valittavana. Laatu oli sitten jo todella hyvä jos niin halusi, koon kuitenkin samaa mukaa kasvaessa. Tämä tietysti pelikohtaista että minkäslaiset mahdollisuudet on pelissä itsessään.