PC:stä telkkariin 60 Hz/ 50 Hz

Discussion in 'TV-out -ongelmat ja -keskustelu' started by veeman07, Feb 25, 2009.

1. veeman07

veeman07 Member

Trophy Points:
    16
    Hei!
    Tykkään katsoa elokuvia tv:stä tietokoneen kautta. Katson yleensä .img tai .iso muotoisia dvd-elokuvia.
    Nyt itse ongelmaan. Kun avaan esim. ISO-tiedoston daemon toolsilla lähtee leffa nätisti pyörimään windows media playerin avulla ja voinkin katsoa leffoja melko normaalisti. Ongelmana on kuitenkin se, että kuvassa esiintyy välillä hyvin pientä nykimistä, joka viimeisimpien tietojen mukaan johtuu väärästä virkistystaajuudesta (korjatkaa jos olen väärässä). Kokeilinkin vaihtaa oletusasetusta 60 Hz --> 50 Hz ja mielestäni ongelma korjaantui. Miten saisin nyt tämän asetuksen säilymään niin, ettei minun tarvitsisi joka kerta vaihtaa tätä 60 Hz:ä 50 Hz:iin?

Käytössäni on siis 9800 gtx + 512mb näyttis ja siinä on kiinni näyttönä samsung t220 22" ja toisessa dvi-liittimessä samsung le32a656 32".

Kun siis otan nVidian ohjauspaneelista "useiden näyttöjen asetukset" ruksin pois kohdasta t220 ja laitan ruksin tv:n kohtaan, niin kuva kyllä siirtyy hienosti telkkuun, mutta näytön oletusarvoinen virk.taajuus siirtyy myös telkkariin ja joudun sen siis aina säätämään sinne manuaalisesti. Lisäksi kun vaihdan virkistystaajuutta, niin kuva skaalautuu niin että se menee paikoin "yli reunojen". Tämän jälkeen korjaan vielä kuvan skaalauksen nVidian ohjauspaneelin avulla. Eli melko työlästä tämä leffojen katselu tätä nykyä on!

Toivottavasti joku tajusi mitä ajan takaa.. Onko olemassa jotain ohjelmaa kenties, joka osaisi säilyttää nämä virkistystaajuudet (näytölle omansa ja telkkarille omansa). Jos jokin ohjelma on, niin voisiko joku antaa neuvoja kyseisen ohjelman käyttöön?

Yksi vaihtoehto olisi tietysti vaihtaa näytön tajuus 50 Hz:iin, mutta mitä mieltä te olette tästä vaihtoehdosta?

Kiitos kaikille jotka jaksoitte lukea tämän ja vielä vastata tähän jotain järkevää!

Ongelma näyttäisi vihdoin ratkeavan! Otin nimittäin käteeni telkkarin manuaalin ja selasin sitä. Eräällä sivulla sanottiin seuraavasti selvällä suomenkielellä: Jos kytket pc:n televisioosi, ja käytät dvi-hdmi kaapelia, tulee kaapeli kytkeä telkkarin hdmi 2 liitäntään ja muuttaa tv:n asetuksista hdmi2-liitännän nimeksi "PC". Tämän jälkeen katsoin erästä elokuvaa, joka oli tarkkuudeltaan 720p. Aiemmin tässä leffassa mm. ohi menevät autot liikkuivat nykäyksittäin, mutta nyt muutosten jälkeen kuva oli sulavaliikkeistä!

Last edited: Mar 7, 2009
  2. WillKane

WillKane Regular member

Trophy Points:
    26
    Miksi sinun pitää poistaa näyttö käytöstä katsoessasi videoita televisiosta?

3. veeman07

veeman07 Member

Trophy Points:
    16
    Poistan tietokoneen näytön siksi, koska mielestäni kuva alkaa tökkimään jos käytän ns. klooni-asetusta, eli sama kuva näkyy sekä tietokoneessa että telkkarissa..
    Yleensäkin jos muuttelen näyttöjen asetuksia, kannattaako asetukset tehdä windowsin vai nvidian ohjauspaneelin kautta?

4. Urozka

Urozka Guest

Teet siitä TV:stä sun näytön jatkeen, ja siirrät aina sen WMP:n sinne tv-ruudulle ja suurennat siellä. Ja windowsin näyttöasetuksista muutat sen virkistystaajuuden. Kannattaa muuten katsoa TV:n ohjekirjasta/vastaavasta että mikä on milläkin resoluutiolla sen TV:n max.virkistystaajuus.

Näin ainakin mä tein, ja mulla on tosin ATI:n kortti.

Share This Page