Moikka! Olisi kysymystä paremmin koneita tunteville.. APPLE MACBOOK PRO 13" 2,9GHZ/HD4000/8/750/BT/LION http://www.kannettavatietokone.fi/Kannettavat/Apple/MD102K*A.html Yllä on kone jota olen katsellut ja tuo hinta on aivan maksimi (voisi olla vähemmänkin). Olettaisin tuon olevan riittävä kapasiteetiltaan, en tiedä voiko lisätä muistia vielä ja nopeuttaako se, onko ees tarvettakaan. Kuitenkin varmasti huima ero nykyiseen kuumenevaan 2 G aser aspire 5520:n! Oletan kuitenkin, että 8 gt muisti pitäisi riittää? vai tulisko olla 16gt? En vaan sitten tiedä mitä eroa macin käytössä on mitä pc:n kanssa.. tärkeä on mulle, että kone on luotettava ja tehokas. Vaatiiko mac jotain omia liitäntöjä saako normaalisti liitettyä esim hp:n näytön siihen jne. mitä en ehkä osaa kysyä ees niistä systeemeistä mitä macissä on toisin kuin pc:ssä.Ilmeisesti virusten kanssa ei ole ongelmaa mac- koneiden kanssa.. Tarvitsen koneen kuvankäsittelyyn (photoshop elements), piirtämiseen (wacom intuossilla, en vielä ladannut piirto-ohjelmaa), ja toisinaan haluaisin katsoa elokuvia. On erillinen näyttö HPZR22w, mihin olen kuvankäsittelyssä tyytyväinen näillä näkymin. Katsoin hp:n elitebook koneita, mutta ne ovat tosi kalliita.. Ja en osaa verrata onko ne vastaavia. En myöskään osaa tuunata/rakentaa itse konetta, jolloin ehkä voisi saada itselle sopivan ja edullisemmin kuin pakettiratkaisun? Sen olen huomannut että valikoimaa on paljon ja se joka ei tunne koneita on hukassa mainostekstien kanssa. Olisiko täällä tietoa siitä mikä olisi vastaava luotettava pc (ei aseria!!!) ja saako edullisemmin. Ymmärtääkseni muisti, prosessori ja grafiikka kortti ovat olennaisia, jotta kone olisi tehokas. Näyttö ei kannettavassa ole tietty kuvan käsittelyyn, mutta saa sekin olla hyvä, käytän ulkoista näyttöä kuitenkin kotona. Ja jos on ehdotuksia pöytäkoneelle, joka olisi kenties halvempi ja/tai saisi tehokkaamman samalla hinnalla niin otan ehdotuksia vastaan mielellään. Koneen käyttötarkoitus: Pitäisi pärjätä hyvin seuraavat n. 5 vuotta koneella. (Mahdollisuus muistin lisäämiseen tms. koneen kohentamiseen?) - Valokuvien käsittely, myös isoja tiedostoja! yms. toistaiseksi ohjelmilla Photoshop elements ja joku piirto-ohjelma (jota en ladannut kun ei tiedä onko pc vai mac tulossa) wacomin kanssa. (- Elokuvien katselu ja netti)
Kiitos vastauksesta Tähän mennessä oon ostanut koneen kaupasta pakettina. Näyttis on näytönohjain eikö? MUTTA KUN näyttäisi siltä että macin kohdalla tuolla budjetilla vaihtoehdot on tuo macbookpro 13" 2,9... tai mac mini.. katsoin isompia macin pöytäkoneita ja ne maksoi yli 2000 ? jo.. mut laitoin erääseen mac-koneita myyvään liikkeeseen kyselyn maceista.. en vaan tajunnut kysellä kokoaisivatko ehkä.. mut olisi hyvä itse tietää mahdollisimman tarkasti mitä osia koneeseen haluaa.. keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/701550 (kun en saa listätä uutena käyttäjänä linkkejä, otin pois edesta http:t vain) Katselin tuolta tuota kokoamista. "Superkone" vaan menee ylibudjetin.. ja pitäisi löytää sopihintainen atk- liike tai ihminen joka kokoasi koneen jota voisin seurata ja ehkä itse oppia sitten tekemään sen vastaisuudessa. Luin myös tämän unknownpixels.com/blogi.php?kategoria=tietokoneet&id=15 Jäin miettimään etteikö maceja ole tapana itse koota ilmeisesti vai onko niin ettei kirjoittaja vain itse kokoa niitä.. Lisäksi se juttu että mulla on hyvä ergonominen näppäimistö (kinesis freestyle) jonka tahdon olevan yhteensopiva ja en ole varma toimiiko macin kanssa (kyselin tätäkin mac-liikkeestä juuri lähettämässäni mailissa ja luin aiemmin palstoilta että joissain macin malleista toimii toisissa ei.. pitäisi saada varmuus tähänkin). Huh! Aikamoista tämä uuden koneen valitseminen/hankkiminen! Tahtoo pian koneen, ei jaksa tätä vanhaa rätiskää enää pitkään, kun tietäs vaan mitä ostaisi!
ihan vaan vaihtoehdosta, jota voisi muokata mieleisekseen: Eurooppaa: Jos haluat googlailla esim DELL on samantyyppinen kasauspalvelu.Hinnat voi sitten myös vaihdella. Ihan muuten vaan luettavaa: