Moi taas kaikille. Olen tässä kohtapuolin lähdössä opiskelemaan joten tarvitsisin saada kunnon läppärin itselleni. Hinta haarukka on n 1000e ja olenkin tässä katsellut muutamia vaihtoehtoja. Windows käyttis on minulle tuttu niin hyvässä kuin pahassakin. Joten olen miettinyt että onko macbook hyvä vaihtoehto opiskelijalle. Tietoturvassa ym ja muutenkin koneen toiminnassa. Kiitos vastanneille
Riippuu mitä teet ja omasta mausta. Video/kuva/ääniedittiin macci, pelipuolelle Windows. Perussurffailuun kelpaa halvempikin kone Ulkonäkökin voi ratkaista (ajattele jos ois musta alumiinimäkki tai vastaava pc Riippuu tietenkin mitä lähdet opiskelemaan.. Kulttuurialalla mäkkiydyt, tekniikassa asennat linuxin alta aikayksikön On tämä Win7:kin kyllä upea sirryttyä XP:stä...
Olisi luullut, että senior membereiltä saisi hieman perusteellisempaa vastausta kuin mitätöntä one-lineria, joka ei kerro kenellekään yhtään mitään, mutta tapansa kullakin. Anesticin kanssa samoilla linjoilla, eli riippuu mitä olet opiskelemassa ja mihin tarkoitukseen olet läppäriä hankkimassa. Itselläni ei suuremmin ompuista ole kokemusta, se myönnettäköön, mutta vähäisen tuntuman perusteella kallistuisin macbookin puoleen. Vanhassakin ompussa tuntuu löytyvän enemmän potkua kuin pc-raudassa ja jälleenmyyntiarvokin on parempi.
kyllä tonnilla saa parempaa vastinetta rahoillensa kun ostaa pc:n mielestäni. tässä pc ja tässä mac jotenka kun hetken katselee noita macissa on -Vanhempi prosessori -Huonompi näyttis -vähemmän keskusmuistia -pc:seessä on USB 3.0 ja näyttö,pc, 17.3'' LED vs. macin 13.3'' TFT joten kertokaas miksi se macci?
Niin onko kaikilla halua kantaa 17.3" rotiskoa messissä? Jaksaako Asuksen akku enemmän kuin 2h? Mielestäni jos kannetavaa on hankkimassa niin itse kyllä sitä kannettavuutta ja akun tehoa siinä kaipaan. Kannattaa verrata myös mitä Asuksesta saa vuoden kuluttua kun sen myy pois verrattuna Macciin. Tietty noi asiat riippuu suuresti siitä mitä sillä koneella haluaa tehdä. Mm. macistä puuttuu HDMI mikä itselläni oli tärkeä kriteeri läppäriä valittaessa.
Onhan ne mäcit fiksuja vehkeitä kunhan oppii käyttämään Mac OSia. IMO läppäristä menee koko helppokäyttöisyyden ja siirrettävyyden idea jos hommaa jonkun 17,3" rotiskon.
Kiitos vastanneille. Tarkennan vielä että hintahaarukkaani mahtuu macbook pro ja en olekkaan hommaamassa kannettavaa pelaamista varten vaan ihan muuhun käyttöön
Listaa nyt vähän mitä tarpeita sulla siihen koneeseen on? Tarvitko mitä liitettävyyttä? Onko tiettyjä softia mitä tarvitsee käyttää?
Ok. eli liitettävyys asioissa ihan ne perusliitännät riittää mulle. Eli ei pelaamista varten, vaan konetta olisi helppo kannella mukana, ohjelmista ihan perusohjelmat millä tehdä amk esitelmiä kirjoitelmia yms, sekä tietoturvallisuus tulisi olla hyvä ja luotettava. Lisäksi konetta tulisin käyttämään valokuvien katseluun ja mahdollisesti myös kuvien muokkaamiseen.
Kyllä mielestäni tuolla macilla noi hommat pystyy hoitamaan. Mac pystyy tarjoamaan tuota kannettavuutta juurikin koonsa / akun keston puolesta. Tossa Mac / Win touhussa on enemmän kyse mielestäni tosta kuppikunta jutuista. Kumpaa on tottunut / halunnut käyttää. Omassa kaveripiirissä se menee vähän niin että ne jotka osaa ja tykkää säätää ja värkätä sen koneen kanssa yleensä ottaa sen windowsin. Itsellä jäi mac hankinta sen takia koska en saanut liitettyä sitä helposti taulu-tv:seen tai kotiteatteriin, muuten mac vaikutti itselleni todella hyvältä vaihtoehdolta. Sitten tietenkin on sekin vaihtoehto että katsoisit jotain business luokan läppäriä esim. HP, Lenovo tai Fujitsu.
No näitä mielipiteitähän on netti puolillaan. vaikka jotain http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/263393 http://murobbs.plaza.fi/kannettavat-tietokoneet/618249-mac-vs-pc-kannettava-poyta.html
Suosittelen sony vaioa http://www.sony.fi/product/vn-e-series/tab/editorialarticle3 Ohjelmistot on vakiona hyvät ja koneet riittävän tehokkaita, näyttö on naarmuuntumaton ja yleensä paras näyttö on aina sonyn.
miksi sitten ostaa 1000e mac jos sanotaan että 600e läppäri hoitaa nuo hommat? itse olen sitä mieltä että halvin pc läppäri kantoon mikä täyttää kriteerit ja nuo ylimääräiset rahat vaikka vuokraan tai koulukirjoihin.