Onko olemassa sellaista PCI-näytönohjainta millä voi nykypelejä edes jotenkin pelata. Ei välttämättä mitään doom3 vaan esim piratesia ja strategiapelejä. CLUB 3D R9250 näytönohjainta oon kattonut mut onko käytännössä mihinkään? Löytyykö kenties parempaa?
taitaa olla parhaita juuri tuo r9250, kyllä sillä strategiapelejä pelailee tietyin rajoituksin, mutta suosittelisin kummiskin päivittämään emon agp tai pci-e väyläiseen malliin.
Tuo on hintansa puolesta jo viisas päätös siis 9250. Eipä kannata kalliimpaan satsata kun joudut kohta tod. näköisesti ostamaan lisää osia.
Kiinostais itseäkin nuo PCI-näytönohjaimet koska itselläkin on tallessa vanha emolevy jossa on integroitu näytönohjain (compaq presario 5112EA). Kone käyttää sdram muistia ja oon miettiny että käykö siihen seuraavat näytönohjaimet joissa on ddr sdram muisti: -Sapphire Radeon 9250 128 Mt 64 bit PCI-näytönohjain - Teraset.net -GAINWARD GF 5200 PCI 128 MB VGA+DVI-I+TV - gnt.fi
Mun mielestä ainakaan näytönohjaimen ja koneen rammien eroilla ei oo merkitystä. Itelläkin oli joskin aika sitten kone joka käytti sd-rammia ja näytönohjain joka käytti ddr-rammia.
Ok. Eli jos mää vaikka hommaisisin ton niin mun ei tarvi muuta tehä kuin vaan laittaa se sinne pci väylään ja käynnistää kone ja asentaa ajurit. Sillä emolevyn biossi on vähän yksinkertainen, koska siellä ei voi muuta tehä kuin vaihtaa bootti järjestystä.
Näin pitäisi mennä. Tehoista ei voi sit sanoa mitään, mutta kone ei taida pelikäyttöön ihan tullakaan
Itselläni on 1.0GHz, 512mb SDRam ja tuo Sapphire r9250 PCI. Kylläpä siitä tehoja ja ominaisuuksia vähän enemmän irtoaa kuin TNT2:sesta. World of Warcraftissa saan tilanteen mukaan enimmillään 40fps, kovassa paikassa lukema on 3. Doom 3:ssa saan about 2-9fps. TOSIN tehoja voi laskea se että virtalähteestä irtoaa vain 120 wattia. Että niin. Asennuksesta sen verran että tuossa Sapphiren paketissa en saanut minkäänlaista asennusohjetta, eikä se asennus ollut aivan niin helppo kuin että kortti kiinni ja menoksi. Säätää sain aika paljon BIOS:ia.
Pitää vielä varmistaa ennen kuin ostan. Niin pitikö sun laittaa BIOSista integroitu näyttis pois käytöstä ja sitten vaan pci-näyttis kiinni ja kone päälle jne. Kun tosta mun vanhasta compaqista ei tahdo löytyä niin selvää ohjetta. Niin että ööö.. Piti vielä lisätä, että tossa compaqin Biossissa ei oo sitten mitään sellaista että integroidun näyttiksen sais pois käytöstä.
Omasta Compaq Deskprosta säädin tällaiset PCI-asetukset itselleni, osa tulikin käyttöön vasta näyttiksen asennuksen jälkeen: Laajennettu -> PCI-laitteet Intel IDE-ohjain : Käytössä Intel USB-ohjain : IRQ 10 Compaq ääni: IRQ 5 [bold]Compaq VGA-ohjain : Ei käytössä VGA-ohjain : Ei käytössä Muu näyttöohjain : Käytössä[/bold] Compaq Ethernet-ohjain : IRQ 11 Laajennettu -> PCI VGA-laitekokoonpano [bold]Compaq VGA-ohjain : Ei-käynnistettävä laite VGA-ohjain : Ei-käynnistettävä laite[/bold] Tämmösillä mennään siis r9250 kanssa. =) Pari kertaa jummasi kone biosissa kun viimeiseksi mainittuja sääteli.