PCLinuxOS - aloittelijan kysymyksiä mm.resoluutiosta ja xorg.confista

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by Kihu, Sep 27, 2007.

  1. Kihu

    Kihu Member

    Joined:
    Sep 24, 2007
    Messages:
    26
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Koskaan ennen en ole Linuxia käyttänyt, nyt päädyin kuitenkin asentamaan PCLinuxOS:n, koska sitä on kehuttu erittäin aloittelijaystävälliseksi. Asennus sujuikin helposti tämän linkin ohjetta mukaillen ja kaikki tuntui toimivan niin kuin pitääkin.

    Pari sanaa kokoonpanosta:
    Acer Aspire 5021, Ati Mobility Radeon X700, 1GB muistia ja 80GB kiintolevy sekä Samsungin SyncMaster 205BW 20" näyttö.

    Windowsissa olen käyttänyt tuota Samsungia päänäyttönä jatkettuna läppärin omalla näytöllä siten, että vaikka leffaa katsoessa voi samalla surffata netissä ym. Jotain samankaltaista siis haussa Linuxissakin.

    Linuxin asennuksessa huomasin, että Samsung tuli automaattisesti käyttöön läppärin näytön pysyessä täysin pimeänä. Harmittavaa on kuitenkin se, että Linux ei anna käyttää 1024x768 suurempia resoluutioita (1680x1050 ollessa tavoite), joten sitä lähdin sitten pian asennuksen jälkeen säätämään. Kuitenkaan mikään, mitä kokeilin ei toiminut ja lopulta sain Linuxin niin solmuun, että minun taidoillani se oli pakko poistaa (ja sain tapella GRUBin errorin kanssa) ja vielä Partition Magicilla vedin lopuksi kaiken Linux-osiolta sileäksi. Nyt siis kysymyksiä:

    1. Onko tarvetta asentaa ATI:lle erillisiä ajureita Synapticilla (fglrx proprietary tai suoraan atin sivuilta) vai onko kaikki alusta lähtien kunnossa ajureiden osalta?
    2. Miten saan näytön resoluutioksi 1680x1050? (Tiedän, että 205BW:n HorizSync=30.0-65.0 ja VertRefresh 50.0-75.0, jos se asiaa auttaa)
    3. Resoluution vaihto edellyttänee xorg.conf -tiedoston muokkausta ja minulla ei ole aavistustakaan miten sen kanssa toimitaan. Ilmeisesti Linux pitää väkivalloin pakottaa hyväksymään haluamani resoluutio... Vinkkejä? (Täältä löysin jotakin lupaavan näköistä)
    4. Yksi ongelma taitaa olla, että Linux yrittää lähettää näytölleni digitaalista signaalia, vaikka käytössä on vain analoginen. Miten saada Linux pysymään vain analogisessa?
    5. Miten saan Dual/Twin monitor -systeemit käyttöön vai saako niitä ollenkaan?
    6. Xorg.conf -filusta vielä. Miten sitä käytännössä editoidaan? Kirjoitetaanko halutut asiat vain sinne sekaan/päälle ja tallennetaan poistuessa? Miten saan xorg.confista varmuuskopion (sekä sen tarvittaessa käyttöön)?

    Paljon kysymyksiä, toivottavasti jaksatte vastailla :). Haluan saada resoluutiot kohdalleen ennen muuta säätämistä niin ei myöhemmin tarvitse manailla turhaa työtä, jos niitä ei saakaan toimimaan kunnolla. Kysymyksiä tulee varmasti vielä lisää, kunhan pääsen jatkamaan testailuani. Nyt asentamaan PCLinuxOS uudelleen...
     
  2. Stanner

    Stanner Regular member

    Joined:
    Mar 24, 2006
    Messages:
    446
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Seuraavat ohjeet olen antanut sen mukaan miten olen itse laittanut oman kuvaputki-näyttöni toimimaan. Käsittääkseni sinun samsung on litteä laajakuva? En takaa, että sen saa toimimaan samoilla keinoilla, kun en ole noihin ehtinyt tutustumaan. Kuitenkin kerron miten itse sain toimimaan ja siitä voi ehkä saada jotain ideoita. Käytän myös itse mint-linuxia, joten sillä varauksella, että pclinuxos:ssa on jotain eri tavalla.

    xorg.conf löytyy ainakin hakemistosta: /etc/X11/xorg.conf
    Sitä pitäisi muokata root oikeuksin. Pclinuxos:ssa muistaakseni pääsee root tilaan su komennolla. Sitten vain kate /etc/X11/xorg.conf. Katen tilalla voi toki käyttää mitä tahansa tekstieditoria. En nyt muista mitä pclinuxos:ssa on asennettu.

    Tiedostosta löytyy kohta (jotain tämän tyylistä):
    Code:
    SubSection "Display"
    		Depth	24
    		Modes		"1024x768"	"800x600"	"640x480"
    	EndSubSection
    
    Tuossa pääsee vaihtamaan, mitä resoluutioita tahtoo käyttää milläkin bitdepthilla. Yleensä tuo depth 24 kohdan vaihtaminen riittää, koska 24-depth on se mitä yleensä kaikki käyttää. Jos käyttää muuta depthiä niin siitä conffista löytyy kyllä kohdat. Säätää sen mukaan.

    Eli siis lisäät vain tuohon modes kohtaan kaikki resoluutiot jotka tahdot toimivan. Itselläni nyt käytössä 1024x768, 800x600 ja 640x480. Laitat ne vaan samalla tapaa kuin siinä tiedostossasi eli heittomerkkeihin.

    Omasta xorg.conffista löytyy myös kohdat noille horizsync ja vertrefresh, kun vähän selailee.

    Sitten vielä jos ei toimi, niin voi kokeilla tällaista komentoa kuin(roottina):
    Code:
    dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg
    Tuo asettaa xorgin asetukset uudestaa ja yrittää löytää oikeat asetukset itse. Muistaakseni siitä pääsi määrittämään resoluutiot joita tahtoo käyttää. Jos ei auta niin voi kokeilla ilman tuota -phigh:
    Code:
    dpkg-reconfigure xserver-xorg
    Jolloin pääset määrittämään kaikki asetukset itse manuaalisesti. Se kysyy paljon kysymyksiä, joista ei kaikista ymmärrä mitään, mutta hyvällä tuurilla voit saada säädettyä. ;D

    Jos ei pelitä, niin kannattaa lukea muitakin forumeita kuin pclinuxos forumeita. Pclinuxos perustuu mandrivaan, joten mandriva forumeita kannattaa lukea. Ubuntu-forumeitakin(ja muita forumeita) voi kokeilla sillä varauksella, että pclinuxos:ssa on joitakin asioita eri tavalla. Eli pitää soveltaa. Sieltä voi silti saada vinkkejä.
     
  3. Stanner

    Stanner Regular member

    Joined:
    Mar 24, 2006
    Messages:
    446
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Niin tämän unohdin. Ehdottomasti kannattaa ottaa varmuuskopio. Tämä hoituu vaikka käskyllä (roottina):
    Code:
    cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf.backup
    Ja siis cp on copy käsky. Tuossa se käytännössä vain kopioi /etc/X11/xorg.conf tiedoston tuohon xorg.conf.backupiin. Eli tuonne hakemistoon pitäisi ilmestyä tuon niminen tiedosto joka on identtinen. Sen voi palauttaa samalla käskyllä, mutta tietenkin toisinpäin eli kopioit xorg.conf.backup tuon xorg.conf tilalle:
    Code:
    cp /etc/X11/xorg.conf.backup /etc/X11/xorg.conf
     
    Last edited: Sep 27, 2007
  4. lettas

    lettas Moderator Staff Member

    Joined:
    Mar 3, 2003
    Messages:
    4,407
    Likes Received:
    218
    Trophy Points:
    93
    Uuteen Ubuntu Gutsy Gibboniin tulee työkalu jolla voi nuo useammat näytöt conffailla graafisella työkalulla. Mitä eilen betan asennettuani testailin, niin lupaavalta vaikuttaa.

    http://www.ubuntu.com/testing/gutsybeta
     
  5. Kihu

    Kihu Member

    Joined:
    Sep 24, 2007
    Messages:
    26
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Kiitos kaikille, sain kuin sainkin oikean resoluution käyttöön ja vieläpä lähes kivuttomasti. Ensin varmuuskopio xorg.confista, sitten vaihdoin sinne haluamani resoluutiot ja oikeat HorizSyng ja VertRefresh -arvot niin johan pelitti. Aluksi kuvan leveys oli aavistuksen liian pieni, mutta kun tajusin painaa näytöstäni löytyvää auto-nappia niin sekin korjaantui. Ylimääräiset ATIn ajurit jätän toistaiseksi asentamatta.

    Nyt voinkin alkaa keskittyä itse Linuxin käyttöön. Ja pitää katsella myös, jos Twin-monitorit saisi jotenkin toimimaan.

    P.S. Katea ei PCLinuxOS:ssä näköjään ole ainakaan vakiona - nano avasi xorg.confin. (Ja näyttö on juuri sellainen litteä laajakuva)
     
  6. SamTzu

    SamTzu Guest

    Kirjoita...
    XFdrake
    ja valitse oikea näytönohjain sekä resoluutio.

    Sam
     

Share This Page