Eli uutta pelikonetta hankkimassa n.900-1200€. Kattelin tossa etukäteen ja toi lerpun paketti näytti aikas hyvältä http://img197.imageshack.us/f/1250.png/. -Koteloa ,kovalevyjä, dvd asemaa, käyttöjärjestelmää(win7), hiirtä, näppistä tai näyttöä en tarvitse kun saan ne vanhasta koneesta. -Kotelo on Cooler Master Haf 932 . -Itse pystyn kasaamaan. -Kellottaan pitäis pystyä. Tarvitsen: -Koneen jolla pyörii viimeisimmät pelit ainakin (jos mahdollista) parisen vuotta. -Muistia 4-6GB. Onkos noilla Phenom II X6 1090T Black Edition, AM3, 3.2GHz ja Phenom II X6 1055T, AM3, 2.8GHz niin paljoa eroa että kannattais maksaa melkein 100€ jotta sais tuon 3.2GHz. Kysyn siks kun olen seurannut tätä foorumia ja monet suosittelee tuota 2,8GHz, vaikka intelin mieluummin ottaisin mutta (intelin)prosessorit jotka yltää tuohon asti maksaa vaan niin tuhottomasti. Kannattaisko vaihtaa virtalähde(Antec Sonata III 500 mukana tullut) kun se on about 3v vanha. Sori tuli vähän pitkä selitys
Lisäksi Inteliltä kannattaa hankkia tällä hetkellä vain X58 pohjaisia emoja (LGA1366). Halvemman P55 (LGA1156) pohjan tulevaisuu on melko heikko koska se ei tue SATAIII ja USB3 ratkaisuja huonon emo arkkitehtuurinsa vuoksi. Ja X58 emot hyvillä ominaisuuksilla maksaa mansikkaa. 1090T ja 1055T emojen suurin ero on että 1090T on kerroin lukitsematon joten se soveltuu parhaiten ylikellotukseen. 1055T prosessoria voidaan kellottaa vain väylää nostamalla eli toisinsanoen kun muisteista loppuu kulku tyssää prossun kellotus siihen. Kertoimien kanssa sitä voidaan pelata vielä hiukan korkeammalle. 1055T kyllä kellottuu hyvällä lankulla ja muisteilla ohi tuon 1090T vakio taajuuden. 1055T mallia suositellaan vain sen alemman hinnan takia. Jos on ostamassa uutta konetta ja budjetti sen sallii, kannattaa se varustaa tässä vaiheessa jo X6 kivellä. Vanhemman x4 965BE:n ja x6 1055T välinen hinta ero ei ole kuin pari kymppiä. AMD lankuilla ei kannata käyttä paritonta määrää muistia. Eli vain 2 tai 4 kampaa kiinni. Näin ne toimivat nopeammin. 2+2GB 1600 kitti riittää pelikäyttöön. 8GB:tä ei saa kulutettua mihinkään peliin. Jos päädyt suoraan tuohon pakettiin ota noista kahdesta jäähystä thermaltake Frio. On tällä hetkellä yksi parhaista ilma jäähyistä markkinoilla ja omaa yli 200W jäähdytys tehon. (muistaakseni tarkka jäähdytys teho oli 220W) AMD lankuita parasta antia tarjoaa 890FX piirisarjan emot. Luulen että paras mahdollinen on tällähetkellä Asuksen Crosshair Formula IV. Virtalähteen laittaisin varmuuden vuoksi vaihtoon jos budjettia kerran on noin ruhtinaallisesti. Mutta se ei todellakaan ole pakollinen, your call. Tällä virtalähteellä ongelmia ei varmasti tule. Corsun HX sarja on parasta mitä sillä on tarjota. http://www.jimmspc-store.fi/tuote/CMPSU-650HXEU?t=false Mikäli sulta toi HAFfi jo löytyy käytä ehdottomasti sitä. Siihen sopii kaikki markkinoilla myytävät osat ongelmitta ja tuuletus pelaa.
Lerpulta jälleen melkosta tyhjentävä vastaus Tosin itse en kovin paljoa Antecin poweriin luottaisi, varsinkaan enemmän tehoa imevillä osilla (AMD:n prossut tekevät tätä, samoin kuin nVitukan kortit). Tämä kommentointi ihan siksi, että nyt kun aloitin itse hommat tietokone liikkeessä kasaajana Porissa, niin kappas kummaa, kahden viikon sisään olen vaihtanut Antec Sonata II:siin 4kpl Corsairin tai Cougarin virtalähteitä korvaamaan rikkimennyttä. Mutta toki, hyvällä tuurilla tuo pelittää juuri niinkuin pitääkin.
Kiitti vastauksista. Muitakin ehdotuksia voi pistää jotta vois vertailla vai onko toi lerpun paketti sen verran hyvä että muut meni hiljaseks Kannattaako muuten pitää toi 32 bittinen wintoosa vai pitäiskö vaihtaa 64.?. Jotkut kun sanoo että kaikki ohjelmat ei välttämättä toimi 64... Onko tuo nyt jonkun mitään tietämättömän väite vai onko tuossa perääkin.?. Osaatteko sanoa mistä kannattaa ostaa lapstore:sta, jims:ilta vai verkkokaupasta.?. Vaikka mielellään en ostaisi tuolta verkkokauppa.com:ista, kun on niiden takuupalvelujen kanssa yhteistä menneisyyttä. Ei nimittäin ole mitenkään hyvä takuupalvelu. Aina sie saa vääntää kaikki rautalangasta niille ennen kuin ne uskoo vian johtuvan laitteesta eikä käyttäjästä .
Ei kannata hankkii 64 bit jos on jo 32. 64-bit Win 7 ei tue 16-bit softia, eli tossa on perää. Nykysin 16-bit softat on tosi vähissä.
Itse olen "korjannut" tämän ongelman niin sanotusti triple bootilla, eli ekaksi käynnistys vuorossa on Linux Mint, seuraavaksi Win XP ja viimeisenä muttei vähäisempänä Win 7. Näin ollen, mikäli mielii pelailla vaikkapa Duke Nukem 3D:tä niin ei muutakuin XP kehiin. Nettiin, leffoihin, ja lähes kaikkeen muuhunkin sopii sitten Linukka, ja nykyisin ihan kelvollisesti myös 7.
Olisi hyvä joku pistäisi tuolta lapstore:sta tai jostain muualta kanssa jonkinlaisen paketin, jotta osais verrata. Tämmöseltä se nyt näyttäis: -Crosshair IV Formula, AM3, 890FX, SATA 6Gbps, USB 3.0, ATX (Huippu-uutuus!) 220€ -Phenom II X6 1055T, AM3, 2.8GHz (Huippu-uutuus!) 205.00€ -650W 650HX, ATX2.2-virtalähde, 80+ 126.00€ -4GB, DDR3 1600MHz, CL9 118.00€ -Ati Radeon HD 5870 1GB, GDDR5, 256-bit, PCI-E, Dual DVI/HDMI/DP (Varastossa!) + STALKER latauskuponk 365.00€ -Frio prosessorijäähdytin, LGA775/1156/1366, AMD AM3/AM2+/AM2 (Uutuus!) 59.90€ -------------------------------------------------------------------------------------- Yhteensä: 1093.90€ Miltä näyttää, Jimm:sin hinnat tuossa
offtopiccina: Et oo tosissas? Dukeenhan löytyy modeja jotka toimii Win 7:ssa mainiosti. jfduke3D, eduke32 jne. Tietty muissa peleissä ei oo yhtä hyvä tilanne