Eli, hakusessa on pelikone ~750e budjetilla ja muutaman kympin joustolla. Koneen olisi tarkoitus pyörittää uudempiakin pelejä hyvillä, tai ainakin kohtuullisilla grafiikoilla. Pakettiin kuuluu myös käyttöjärjestelmä, joten se verottaa budjettia melkoisestikin. Linkki pakettiin: Jimm's ostoskori Prosessoriksi valitsin 550BE sen alhaisen hinnan sekä ytimien avaamisen takia. Sitä myös saa kellotettuakin melko hyvin. Emolevystä sen verran, että siinä on core unlocker valmiina, ettei tarvitse aloittelijan mennä itse biossista ronkkimaan ytimiä. Kellotuksesta sen verran, että soveltuuko muisti ja emolevy moiseen? Entäpä millaista prossucooleria suosittelisitte kyseiselle vehkeelle? Ja sitten vielä, että onko kyseisessä paketissa kauaskantoisuutta lainkaan, vai pitääkö sitä olla päivittelemässä jo kuukausien sisällä, kellotuksesta huolimatta? Parhaimmilla grafiikoilla ei uudempien pelien tosiaan tarvitse pyöriä. Edit: mielipiteitä kyseisestä emolevystä, kiitos. Onko sillä olennaista eroa M4A785TD-V Evo:n verrattaessa? (muuten kuin integroitu näyttis / core unlocker)
Ihan tiedoksi. Suunnitella voit ytimien avausta mutta siihen se jääkin. Se on pelkkää tuuripeliä miten käy. On mahdollista että et saa ylimääräisiä ytimiä auki ollenkaan, on mahdollista että toimii kolmella ytimellä tai sitten hyvällä tuurilla saat kaikki neljä käyttöön. Jos siis ostat 550BE prossun niin varaudu siihen että se ei tule koskaan toimimaan usemmalla kuin kahdella ytimellä...
Kyllä, olen tietoinen että se on vain bonusta jos ne auki saa. Tähän olen oikeastaan varautunutkin, sillä mikäli ytimien avaus ei onnistu, laitan prosessorin ja emolevyn vanhaan koneeseeni ja myin sen eteenpäin tuttavalle, varmennettuani osien sopivuuden. Kiitos kuitenkin varoituksista. Nyt kuitenkin tarvitsisin hieman vastauksia alkuperäiseen viestiini.
Atin 5770 on hyvä valinta näyttikseksi kun mietitään hinta/teho suhdetta. Sillä pärjää useita vuosia eteenpäin jos grafiikoista suostuu karsimaan. Emo ja muistit soveltuvat kellotukseen hyvin. Jos kuitenkin haluat enemmän panostaa tulevan niin suosittelen 870 piirisarjalla olevaa emoa SATA 3 ja USB 3 tuella. Hintaa tosin tällöin tulisi 20€ enemmän eli budjetin yli mennään. Tuossa mietinnän arvoinen vaihtoehto http://www.jimmspc-store.fi/tuote/M4A87TD-EVO?t=false Jos lähelle 4Ghz kelloja havittelet niin prosessorijäähyyn joutuu panostamaan aika paljon. Hinta/teho suhteen parhaimmistoa on Scythen Mugen 2. Kyseessä kuitenkin aika arvokas jäähy http://www.jimmspc-store.fi/tuote/SCMG-2100?t=false
Tosiaan, tuon emon voisi vaihtaa tulevaisuutta ajatellen. Prossucooleri ei ainakaan heti alkuun ole kovin ajankohtainen hankinta, koska en heti alkuun ala kellottamaan, tai ainakin pitää kokeilla ne ytimien avaamiset ensin. Tämä nyt ei oikeastaan tähän ketjuun niin hyvin sopeudu, mutta kuinkahan korkealle kyseistä prossua kehtaisi kellotella? 4GHz kuulostaa aika kovalta nousulta tuolle
Kyllä kysymyksesi soveltuu tähän ketjuun, onhan tämä sinun ketjusi. Ei tällaisissa tilanteissa välttämättä kannata mennä availemaan uusia ketjuja vaan voidaan puida asiat halki tässäkin. Kellotuksessa on myös hyvä tietää prossulle asetetut turvarajat. AMD Phenom II 125W prossuille AMD on ilmoittanut turvarajaksi 62c. Käytännössä volttien nosto esim 1,45V ei ole vaarallista. 1,5-1,6 välillä voltit alkavat olla jo melko kovat jolloin tarvitaan erityisen hyvää jäähdytystä. Itse ajan omaa 965BE (C3=125W) prosessoriani 4GHz kelloilla ja Noctuan NH-D14 pitää rasitus lämmöt noin 50 asteessa. Joten pelivaraa on vielä n.12C. Kellottaessa ei tietenkään voi hakata kaikkea tauluun tietämättä mitä tekee. Ensin kannattaa nostaa vaikka FSBtä ja katsoa milloin muuttuu epävakaaksi. Tämän jälkeen nostaa voltteja niin että pysyy vakaana (0,05-0,1V kerrallaan). Taas edeten eteenpäin samalla kaavalla. FSB nostaa luonnollisesti myös muistien nopeutta. Kun olet aikasi nostellut niin jossain vaiheessa muistit eivät kulje enää ja olet saavuttanut "maksimin" FSBn osalta. Toiset sanoo että nosta ensin kerrointa ja toiset että väylää. Itse nostin ensin kerrointa ja sitten väylää. Saatat saada 300-400MHz nousun, ilman että edes nostat voltteja. Yleensä nämä auto clockit kellottaa juuri sen verran. PS: Käytän vain 1333MHz muisteja ja pelivaraa näin 4GHz kelloilla on vielä jonkin verran. Veikkaan että jäähystä loppuu paukut ennenkuin muisteista kulku. Joten miksi ihmeessä ostetaan 1600 muisteja ilmalla kellotukseen? Hinta ero on tietysti pieni, joten miksipä ei. Mutta onko niistä iloa, miksipä ei säästää sekin pari euroa.
Lisättäköön vielä että prossut ovat yksilöitä ja se on tuurista kiinni miten hyvin prossu kellottuu. Voi olla että kulku jää 3,6Ghz tai sitten 4GHz menee heittämällä. Hyvä idea on ensin kokeilla ytimien avausta ja sitten vasta suunnitella jäähyä. Tietää sitten monella ytimellä prossu toimii...
Piti kirjoittaa tuo "jokainen prosessori on oma yksilönsä" mutta eipä tullut sitten kirjoitettua. Hyvä että lisäsit Tämän oman kiveni kohdalla kulkuja varmasti olisi mutten ole jaksanut säätää. En mikään über kellottaja ole, tiedän vain perusteet ja olen kokeillut ja harjoitellut niiden pohjalta. Asiasta ovat netin syöverit pullollaan ja apuja yleensä löytyy. Tarkkoja asetuksia ei oikein voi kukaan antaan, suuntaa antavia kylläkin. Pakko korjata itseäni eli 62C suositus koskee phenom II X4 125W malleja. Kun taas esim Phenom II x2 555BE (45nm) TDP 80W max lämmöt ovat korkeammat 70C ja suositeltavat jännitteet 0,875-1,4 Volttiin
Kiitän näistä neuvoista, mutta olen kuitenkin alkanut hieman epäilemään moisen paketin kannattavuutta. Phenom II X4 955BE = 170€ Jimm'sissä Phenom II X2 550 = 98€ Jimm'sissä (+47€ jäähy = 145€) Jotta 550 olisi vielä kilpailukykyinen, siihen pitäisi sijoittaa hyvän jäähyn verran rahaa, joka Jartarin ehdotuksessa oli sen 47€, joten hintaa tulisi yhteensä 145€, eikä vieläkään takeita core unlockin / kellotuksen onnistumisesta. Olen päätynyt tulokseen, että sijoittaminen 955:een on vähintäänkin turvallisempaa, eikä hinnassa ole kuin 25€ ero. Ja jos prosessorin teho pelikäytössä loppuu kesken, on aika ostaa se cooleri ja antaa kelloja. Näin paketista tulee huomattavasti pitkäikäisempi 25 eurolla, jos tulevaisuuden cooleri-hankintaa ei lasketa. Kiitos vielä vaivannäöstänne kellotus- ja unlockmielessä. Sitten jääkin pähkäiltäväksi kovon hankinta. Onkohan Sata3-kovojen hinnoissa ennustettavissa isoakin laskua lähitulevaisuudessa? Kyseiset kovot tuntuvat vielä olevan "harvassa", odotettavissa räjähdysmäistä tuotannon kasvua? Edit: vielä tuosta 955:sta... mitä nyt olen lueskellut niin tuntuu kellottuvan melko helposti. Vaaka alkaa toden teolla kallistumaan siihen suuntaan.
Puhut varsin järkeviä. SATA III 1TB malli maksaa 98e(jims). Eli pari kymppiä enemmän kuin SATA II 1TB. Olen aikeissa itsekkin hankkia tuollaisen levyn mutta ennen sitä hankin kuitenkin SSD levyn. Halvin 40GB malli irtoaa 100e:llä. Soveltuu hyvin järjestelmä levyksi. Isompia hinnan laskuja ei varmaan tarvitse odotella ennen syksyä. Kunhan tekniikka hieman yleistyy niin tottakai hintakin tuolloin tulee alaspäin. Tottakai teoreettinen nopeus Sata III:llä on 6GBit/s mutta mihin se todellisuudessa yltää sitä en tiedä. Nämä uudet Phenom II C3 mallit kellottuvat yleensä ottaen todella hyvin.
Tavalliselle kovolle riittää jopa SATA 1, ei tarvitte SATA 3. Toi SATA 3 1 TB on täysi kusetus. Syksylle lupailtiin 25 nm tekniikkaa SSD:n. SATA 2 pääsee johonki 270 MB/s, eli eiköhän tolla päästä johonki 550 MB/s. Jo nykyset SSD:t hyötyisi SATA 3:sta. Mutta eka tietysti rahastetaan.
tjaa? Vai että 25nm tekniikkaa. pieneksi menee ^^ Jospa tuolloin nämä "vanhatkin" hieman halpenisi. Onko kentien Intelin/Kingstonin kovoille vai miltä valmistajalta noita on ensisijaisesti tulossa? Rahastetaanpa hyvinkin.. Uutuudet ovat niin ihanan kalliita SSD tuo paljon hyvää mutta valitettavasti kukkaron nyörit ovat vielä monella melko pitkään tiukasti kiinni.
Asiat eivät ole noin yksinkertaisia. 550BE on melkein yhtä nopea kuin 955BE jos ytimien avaus onnistuu. Pienellä kellotuksella menee selvästi ohitse eikä jäähyä tarvitse edes vaihtaa. Jos kuitenkin ostat 955BE mallin ja haluat sitä enemmän kellottaa niin prosessorin jäähyn osto on edessä. 47€ saat varata parempaan jäähyyn...
Asiaa pidemmän aikaa tarkasteltuani, olen tullut jälleen uusiin ajatuksiin, tai pikemminkin palannut edellisiin. Ostan 555be/550be prossun, yritän availla sammutetut ytimet ja kellotan tuon taivaisiin Mugenin avulla... tai ainakin pyrin tähän. Mikäli ytimien avaus ei onnistu, hommaan uuden lankun vanhaan koneeseeni ja hommaan uuden prosessorin uuteen konepakettiin. Vanha kone menee tuttavalle, ja saan siitä muutaman sata euroa. Ja vaikka homma ei välttämättä olisi 100-prosenttisen varma, olen silti ihan mielenkiinnostakin mukana tässä avaus-touhussa. Vaikkei tuo raha puissa kasvakaan, ikävä kyllä. :<
Paketti Jimssistä tulisi siis näyttämään tältä: Phenom II X2 555 Black Edition, 3.20 --- 112.00 Mugen 2 rev B CPU-cooleri LGA775/115 --- 47.00 500GB Caviar Black, SATA II, 7200RPM --- 63.00 2x A-data 2GB, DDR3 1333MHz, CL9 --- 112.00 Ati Radeon HD 5770, 1GB GDDR5, 128-b --- 150.00 M4A87TD EVO, AM3, AMD870, SATA 3, US --- 105.00 Windows 7 Home Premium 64-bit FI DVD --- 120.00 500W, Strider Essential, ATX 2.3, 80 --- 56,00 Asgard Gamer ATX-kotelo, Musta --- 40.00 Yhteensä (EUR): 809.00 Emo tukee siis tarkoituksella sata3, vaikkei kovalevy kyseistä kastia vielä edustakaan. Satsaan siihen sitten syksymmällä, josko hintataso olisi laskenut hieman. Löytyykös paketista mitään huomautettavaa, korjausehdotuksia tai ihan vain vaihtoehtoisia komponentteja?