Hei, Voisiko joku auttaa konepakettiasiassa? Minun pitäisi hankkia pojalle uusi tietokone ja koska en itse tiedä niistä mitään, niin ajattelin jos täältä saisi vähän apuja. Poika pelailee tällä hetkellä enimmäkseen Wow:ia ja Falloutteja, mutta joskus myös lentosimulaattoreita. Budjetti koneella on n. 1000-1200 euroa. Kiitos jo etukäteen.
Tässä olis. Kotelona on siisti storm scout jossa on kahva, eli poika voi helposti viedä konen vaikka kaverin luokse pitämään lanit Tai sit i5 2500k (189e)
Tässä olisi pohjat tosi hyvälle koneelle. CoolerMasterin HAF X on ehkä paras kotelo, minkä tällä hetkellä voi hankkia. Corsairin virtalähde on kehuttu ja sillä pärjää pitkälle tulevaisuuteen, SLI ja Crosshair tietysti mukana. Asuksen Z68 Pro -emo on ihan ykkössarjaa, samoin Intelin i5 2500K prossuna. Corsairin 8 gigan muistille rakennat vaikka millaisen koneen. Nämä ovat ehdottomasti melkein parasta, mitä rahalla saa, ja niistä on hyvä lähteä parantelemaan näyttistä ja lisäämään SSD-asemia sun muita. Tuo Zotacin 560 ti AMP on valmiiksi kellotettu 950 MHz:iin, joten se on sarjassaan ihan kärkeä. Tämä satsi olisi hyvä sijoitus tulevaisuutta ajatellen, koska ydinosaset eivät tule ainakaan heti pettämään.
HAF X on suurimmalle osalle ihmisistä huono valinta. Äänekäs ja erittäin iso kotelo. Puolet halvemmalla saa järkevämmän kokoluokan kotelon joka on kaiken lisäksi paljon hiljaisempi. Ehkä tyhmin idea koskaan ostaa peruskoneeseen 177€ poweri sillä peruskäyttäjä ei tarvitse sitä mihinkään eikä hyödy sen hienouksista. Yli sata euroa halvemmalla saa täysin riittävän ja hyvän powerin eli esim. XFX 550W core editionin. Ja kahden kortin systeemit voi unohtaa saman tien. Emoksi halpa perusemo eli Asrock P67 PRO 3 tai sitten laadukkaampi Asus P8P67. Eikä tehdasylikellotetusta 560Ti mallista kannata missään nimessä maksaa noin paljoa.
Tuossa Jartarilta tulikin viisaita sanoja. virtalähteessä, kotelossa, ja emossa säästämällä saadaan jopa yli 200e säästöt. nämä säästöt laitetaan todella paljon tehokkaampaan näyttikseen (580GTX) jota todella tarvitaan raskaissa peleissä.
Näytönohjaimeksi voit vaihtaa tämän: http://www.jimmspc.fi/tuote/ENGTX560-TI-DCII-TOP Jolloin loppuhinnaksi saadaan yhteensä 955.20€ jos laskin oikein. Kuten huomataan, huomattavasti halvemmalla saadaan pätevää ratkaisua.
Sinulla ei taida olla tuon ikäistä poikaa. Murkkuikäiselle jätkälle Haf X on ehkä cooleinta hottiishittii, mitä olla saattaa. Sen jälkeen Lanit järkätäänkin heillä. On ehkä kaikkein aikojen järkevintä laittaa kunnon poweri, ettei tarvi heti olla ostamassa uutta, jos jälkikasvusta kehkeytyykin asialle vihkiytyvä nörtti. Sama on emolevyn kanssa, se nyt vain on syytä ottaa huomioon, että joku saattaa vaatia koneeseensa SLI:n, oli se järkevää tai ei. Zotacin 560 ti pesee verrokkikortit mennen tullen ja maksaa hassut pari kymppiä enemmän. Jimmsiltä ei taida löytyä kuin yksi nopeampi 560 ti ja sillä on jo lähes 300 hintaa. Ajattelin, että sillä pärjää siiheksi, että katsotaan, onko kunnon kortille edes tarvista. Älkääkä hyvät miehet puhuko mistään säästäväisyydestä ja järkevyydestä, hyvänen aika joku murkkuikäinen jäbä ei ole sanasta järkivielä kuullutkaan, kun iskä maksaa viulut. Käsi sydämelle: ottaisitko Asrockin emon, jos isi kustantaa!
Itse taidan kuulua koneen tulevan käyttäjän kanssa samaan kohde ryhmään olen itse 16v ja ei ne kaikki ledi hömpötykset tee siitä yhtään coolimpaa. Nyt kun on viellä isä maksamassa niin kai hänellä on sen verran päätösvaltaa että ei osta mitään "yybergamingcasea" koteloksi koska se ei ole edes oikeasti kauhen hienoa. Kuten aloitus viestistä sai selville niin jos isä on kasaamassa konetta ymmärtääkö poika ollenkaan itse tietokoneiden raudasta ja siitä mikä on hyvä osa ja mikä huono? Ja kyllä minunkin isi kustantaa kaikkea kivaa minulle ja silti ottaisin sen asrockin emon koneeseeni koska jos se on muuten yhtä hyvä mutta halvempi. Ei kaikkia rahoja aina tarvitse laittaa siihen kalliimpaan mikä kuulostaa hienommalta. Ja kuten joku saattaa epäillä oma perheeni ei ole mikään köyhä ja tämä ei ole pelkkää kateutta tämä viestini kyllä minullekkin on maksettu mopo, kannettava, edellinen pöytäkone ja nyt hankinnassa oleva uusi kone. Jos katsoo vain hintaa ja ottaa aina kalleimman onko siinä järkeä? Olisikohan sitten nuoren aika maksaa osa hinnasta jo itse? Ettei mene ihan ot:ksi niin eiköhän toi RatConin kasaama kokoonpano ole aika hyvä tulevaan käyttötarkoitukseen kun turha se yhteen osaan sijoittaa hirveästi ja ajatella sitä voi käyttää pitkään. Tietotekniikka kuitenkin kehittyy kokoajan joten sijoittaa nyt vaikka 1000€ koneeseen ja sitten kun vanhassa ei riitä enää tehoja hankkii kokonaan uuden koneen joka taas jaksaa muutaman vuoden. E: tarkennan viellä että tuolla gtx560 ti:llä varustettuna, koska siinäkin on tarpeeksi tehoa ja hyvä hinta/laatu suhde.
RatConin paketti näytti omaan silmään ainakin hyvältä, kuten tässä jo japski mainitsi niin ei teini-ikäisiä aina tollaset ledi kammotukset miellytä, itse olen 15v ja pidän tuota define r3:sta huomattavasti HAFX:ää komeampana.
Olen sanaton... Ei muuta kuin kalleimmat tietokoneosat, vaatteet ja oma autokuski sille murkkuikäiselle pojalle. Raha on "rakkautta" ja mitä enemmän sitä antaa, sitä "onnellisempi" poika on ja sitä enemmän hänellä on "kavereita"... Hintaluokka huomioon ottaen valittu hyvät osat. Kuitenkin voisi vielä koneen suunnittelijalta kysyä onnistuuko kasaus ja ohjelmien asennus. Lisäksi jos se pojan pelaama lentosimulaattori ei ole erityisen raskas niin on mahdollista rakentaa kone selkeästi alle tonnin ja siltikin saa laadukkaat osat ja erittäin vakuuttavaa pelitehoa.
No kamoon, tietokoneitahan nämä vaan ovat, eikä liene syytä ruveta annelitempakoimaan. Jos joku ei tiedä, niin Anneli Tempakka veti radiossa murkkuohjelmaa tyyliin "Mikä masentaa nuoren mielen". Mulla on 15-vuotias, isäänsä fiksumpi poika ja oletan arvaavani aika likelle mitä hän haluaisi, jos scratchistä lähdetään hänelle uutta konetta rakentamaan.
Niin, tunnetusti kaikki saman ikäiset ovat samanlaisia joten yhden nuoren perusteella voi tehdä päätelmät koko ikäluokkaa silmällä pitäen
Sinä valitsit 186e maksavan Z68 emolevyn. Itse valitsit 118e maksavan Z68 emolevyn. Mitä oleellista eroa näet noiden kahden välillä, kun ajatellaan peruskäyttäjää (pelaaminen etc tietokonekäyttö). Sama pätee myös näytönohjaimeen. Sinun näyttis on 50Mhz ytimestä nopeampi, ja muisteista 200mhz. Miten tämän eron konkreettisesti huomaa ? Paljaalla silmällä ? Ja meinaat että se on 30e arvoinen juttu verraten Asuksen TOP CU2 versioon, jossa jäähdytys taitaa olla vieläpä tehokkaampi kuin Zotacissa ? Lisäksi puhuit powerin riittävyydestä. Tuo nexus 630W on valittu myös hiljaisuutensa ansioista, tuo Corsairi ei välttämättä kuulu siihen kastiin. Ja meinasitko että kahden näyttiksen setti on nyt pakko ottaa huomioon, ikäänkuin se olisi väistämättä edessä ? Vai mihin korttiin vaaditaan yil 600W powerilta ?
Kiitos kaikille jotka vastasivat viestiini. Ehdotukset tuntuivat hyviltä ja eiköhän noista osista saada pojalle kone pariksi seuraavaksi vuodeksi kasattua. T: airtis