Kaikki täällä suosittelee tietokoneen kasaamista itse, mutta miksei pakettikonekin voisi toimia pelikoneena? Monissa keskusteluissa on sanottu, ettei pakettikoneella "voi pelata kuin miinaharavaa". Mitä vikaa esimerkiksi HP G5384 pöytätietokoneessa on? Siinä on Intel Core i3 -suoritin, ATI Radeon HD 6450 -näytönohjain ja 1 TB kiintolevy. Lisätietoja löytyy gigantin sivuilta, joita en valitettavasti voi uutena käyttäjänä linkittää. Tuo tietokone täyttää ainakin Assassins creed II laitteistovaatimukset, sekä Sims 2 ja 3 vaatimukset. Onko tuossa esittelyssä nyt jotain valehdeltu, jos niiden mukaan pelien pitäisi pyöriä koneessa ihan hyvin, mutta todellisuudessa siihen pystyykin vain itse kasattu kone? Jos taas nuo tiedot ovat tosia, niin eikös silloin tuota halpaa pakettikonettakin voisi kutsua pelikoneeksi, kerta se pyörittää pelejä, eikä edes minimivaatimuksilla vaan ylittää ne reippaasti?
Pakettikoneissa on kaikissa samat ongelmat: Ahdas kotelo, luokaton virtalähde ja todella yksinkertainen emolevy. Suuria lukuja korostetaan (muistin määrä näyttiksessä ja keskusmuistin koko), mutta niistä ei ole mitään hyötyä käytännössä. Tuossa sitä vikaa. i3 ja HD 6450 eivät ole mitään pelikoneen osia. Niillä voi jotain pelata, mutta yhteenkään pelikoneeseen niitä ei kehtaa suositella. Sen takia tuo ei mielestäni ole missään nimessä pelikone. Minimivaatimukset eivät kerro käytännössä mitään. Peli lähtee päälle ja sitä voi pelata alimmilla grafiikoilla pienellä resoluutiolla, jos kone täyttää juuri ja juuri minimivaatimukset. Ei mikään hääppöinen kokemus, jos verrataan siihen että peliä pystyisi pelaamaan natiiviresoluutiolla grafiikat kaakossa tai edes keskivaiheilla. Tiivistettynä ei ole mitään hyvää syytä ostaa pakettikonetta kasattuun verrattuna. Ainoa poikkeus on todella halpa tarjouskone, jonka saa Windows-lisenssin kanssa johonkin 200-300€, sille ei oikein saa kasattua parempaa vastinetta. E: Typoja.
Varmasti pakettikoneilla voi pelata. Mutta kysymys on sitten että mitä pelejä ja millaisilla asetuksilla. Pakettikoneissa (varsinkin Gigantin, Citymarketin jne) on hinnassa ilmaa ja päivitettävyys olematon. Myös käsittääkseni tuota Gigantin koneen Radeon HD 6450:aa ei voi hyvillä kiikareillakaan kutsua pelinäytönohjaimeksi (vaikka se voi ehkä joitain uudempiakin pelejä pyörittää low-asetuksilla). Kannattaa lukaista: http://keskustelu.afterdawn.com/t.cfm/f-215/pakettikone_vai_kasattu_jos_mietit_lue-885573/ Tässä vielä nopea esimerkki itse kasatusta (emolevy on sinne päin, kannattaa tarksitaa josko about samaan rahaan löytyisi emo mille luvataan AM3+ tuki, myös prossucooleri kannattaa tosiaan vaihtaa). Kpl Hinta Nimi ================================================================= 1 58,90 BitFenix Shinobi 1 77,80 ASUS M4A87TD/USB3 1 119,80 AMD Phenom II X4 965 (C3) Black Edition, 4x 3.40GHz, boxed 1 38,90 Elixir 4GB PC3-10667U CL9-9-9-24 (DDR3-1333) 1 49,90 Samsung Spinpoint F3 1TB 1 45,80 XFX Core Edition PRO 450W 1 18,90 LG GH22NS50 DVD-RW 1 99,80 Windows 7 Home Premium 64bit SP1 FI OEM 1 133,00 Club 3D Radeon HD 6850, 1024MB 1 11,25 Toimituskulut ================================================================= Yhteishinta: 654,05e Linkki koriin: http://www.silentrig.com/cart/?prod...ducts[503]=1&products[193]=1&products[923]=1& Lapstore saattaa voittaa näissä halvemmissa koneissa, joten kannattaa sieltäkin tsekata (luultavasti saat hiukan halvemmalla). Tuolla paketilla pelaa varmasti paremmin kuin tuolla Gigantin myyntiosaston pukumaurien valitsemalla koneella.
^Kiitos vaivautumisesta, mutta noissa itse kootuissa on pari ongelmaa. En itse ole mikään tietokone-expertti ja noissa itse kootuissa koneissa ei taida olla juurikaan mitään takuita. Tai jos onkin niin alle vuoden ja nekin on osa kohtaisia... Entäpä mitä mieltä olette Radeon HD 5450 näytönohjaimesta? Pyörittääkö hyvin esim Sims II ja Assassins creed II? Vai onko ihan lelu?
Siis minulla ainakin on vähintään 2v takuu joka osalla. Itse kasattu ^^ Paremmat takuut on itse kootuissa kuin paketti koneissa. Liike antaa 1v kasaustakuun eli, jos kone on rakennettu väärin lisäksi on vielä osa kohtaiset takuut ja takuuta riittää vaikka kuin kauas. Riippuu tosin mitä osia koneeseen pistät. Eli kasatun koneen takuu vie paketti koneiden takuut 100-0. Edit. jäähyllä on vain vuoden takuu.
Aijaa no sepä kiva, että takuu onkin pidempi. Entäpä mitä mieltä olette Radeon HD 5450 näytönohjaimesta? Pyörittääkö hyvin esim Sims II ja Assassins creed II? Vai onko ihan lelu? Luin mikropc.net sivulta kerran ostajan oppaan, jossa sanottiin että kootuissa koneissa voimassa ovat korkeintaan osatakuut ja ainoa huoltomies on kokoaja itse. Myöskään ohjelmia ei ole valmiiksi asennettu mikä on mun kohdalla aika iso miinus..
Ohje Ja Ajurit ladataan valmistajan sivuilta Nvidian ajurit Esim Nvidian näyttiksen ajurit täältä laitetaan malli sitten uusimmat ja lataa nappia. Sitten asennat se on kuin peliä asentaisi. Jos jokin osa menee rikki olen lähettänyt koko koneen liike on etsinyt vian ja vaihtanut osan. Yleensä kaikki viat ilmenevät parin ekan kk aikana, jos on jokin viallinen osa. AJurien ja käyttiksen asennuksen saa ostaa myös, mutta en suosittele on sen verran helppo opetella.
HD5450 on lelu näyttis pelikoneeseen. Alimmillaan sen pitäisi olla vähintään HD6850 tasoa tai Nvidian puolelta GTX460. Kaikelle saa takuun. Jos itse kasaat niin tottakai silloin takuun työlle annat itse. Mutta jos otat kasaus palvelun ja ohjelmiston asennus palvelun niin silloin saat käytännössä "pakettikoneen" mutta vain paljon laadukkaamman. Jokaisella verkkokaupalla taitaa kasauspalvelu ym olla valikoimassa. Tuossa Jimsin tarjontaa: http://www.jimmspc-store.fi/listaa/110529/470 Tuossa toinen hyvä pulju SilentRig: http://www.silentrig.com/category/98/asennuspalvelut
Pakettikoneissa toi ohjelmat valmiiks asennettuna = saat asennella 2 tuntia käyttistä sun muita. 1 tunti lisää turhien ohjelmien poistoon. 5450 on peleissä romu. 6450 pelikoneeseen, naurua.
Samaa mieltä, vaikka joku voikin pelailla tyytyväisenä huonommallakin kortilla. Sims 2 ei vaadi ihmeitä koneelta, mutta Assassins Creed 2 vaatii näyttikseltä jo enemmän. Jos (ja tässä tapauksessa ilmeisesti kun) koneen haluaa ostaa kasauspalvelun kanssa, niin halvimmalla pääsee Silent rigissä tai Lapstoressa, joissa kasaus maksaa 40€/25€. Jimsin hinta on huomattavan kallis noihin nähden.
Budjetti on pieni, toivoisin selviäväni 800-900 eurolla, johon sisältyisi jo jonkinlainen näyttökin ja näppäimistö. Hiiri on omasta takaa ja noitahan voi ostella parempia sitten kun tarttee. Kysyin vaan tota Radeon HD 5450, kun meillä sattuu olemaan se vanhassa pöytäkoneessa ja se kone on pyörittänyt sims 2 lisäosineen ihan moitteettomasti. Latausajat joskus ärsyttävän pitkiä, mutta niin ne kai onkin (8-12s). Grafiikka-asetukset on korkeimmillaan ja peli pyörii eikä töki. Se riittää mulle. Halusin vaan vähän vertailupohjaa siis kun kaikki näyttikset on teidän mielestä surkeita, mutta mulle riittää se vähän huonompikin kone. Olisi kiva pelata korkeimmilla asetuksilla, mutta kyllä ne keskitason asetukset riittää. Miten siis olisi Radeon 5550 tai jokin sen tapainen? En siis tarvitse pelaamisesta mitään superelämyksiä, kun opiskelijana mulla on melko vähän rahaa käyttää koneeseen. Riittää että sillä voi pelata tökkimättä noita mainitsemiani pelejä ja sillä tavalla, ettei grafiikka yms asetukset ole ihan huonoimmasta päästä..
Kuten sanottu, Sims 2 on jo vanha peli, se pyörii nykyisillä työpöytänäyttiksilläkin aika hyvin. Assassins Creed 2 ei pyöri kovinkaan sujuvasti varsinkaan suurilla resoluutioilla millään HD 5400- tai 5500-sarjan kortilla. HD 6850 tai GTX 460 ovat suhteellisen edullisia, mutta tehokkaika kortteja, joten sellaisen pohjalta itse alkaisin budjettipelikonetta kasaamaan. Esimerkiksi antsukin kasaama paketti on jo hyvä pelikone. E: Vertailun vuoksi toinen budjettipaketti:
Axu veti kovanvedon, laitan nyt esille kun kerran aikan tuhersin. Tällainen paketti http://imageshack.us/photo/my-images/69/konepaketti27052011.jpg/ Siis emoksi vaikka jompikumpi näistä http://www.jimmspc.fi/tuoteinfo/P8P67-M-REV-3.0?pid=1306513155217 http://www.jimmspc.fi/tuoteinfo/P67-PRO3-B3?pid=1306513198199 Hiiri sitten käden mukaan, mikä istuu parhaiten esim. jos istuu? http://www.jimmspc.fi/tuoteinfo/910-000616?pid=1306511888826 Prossu cooleri jos tarvii esim. http://www.jimmspc.fi/tuoteinfo/CAC-SXHH3-U08?pid=1306511636575
Axu, tuo kone näyttää mukavan hintaiselta. Onko siinä kaikki muu paitsi käyttis? Entä sopivatko nuo osat varmasti yhteen? Kiitos kaikille hyvistä ehdotuksista, en oikein osaa päättää mikä olisi mun tapauksessa paras.. Se Radeon HD 6850 kuulostaa hyvältä näyttikseltä, kerran sillä voi pelailla noita pelejä? Jotenkin vaan tykkäisin radeon näyttiksestä kun sellaisia meillä on aina ollut ja ne on pelittäneet ihan hyvin. Voiko lapstorelta tilata koneen kasattuna? Saako siihen siis jonkun takuun siihen koko koneelle osien lisäksi? Olen ihan untuvikko näiden asioiden kanssa niin kaikki täytyy vääntää rautalangasta..
On kaikki osat, ja sopivat yhteen. Näyttiksen voit vaihtaa HD 6850:n, hinta taitaa olla parinkympin marginaalilla sama. Lapstoresta saa koneen kasattuna, se maksaa vuoden takuulla 25,01€. Kysele, jos jotain vielä jäin epäselväksi.
Sitä vielä, että eihän tuo näyttis, radeon 6850 ole kuumenevaa sorttia/ovatko nuo jäähdyttimet tarpeeksi tehokkaat? Mun nykyisessä läppärissä on tuulettimet rikki ja se on kyllä ihan vihoviimenen riesa.. Roskiinhan tää on menossa heti kun saan uuden koneen hankittua.. Mutta kiitoksia tosi paljon teille Hankin varmaan tuon Axu_n ehdottaman listan, lisänä suomenkielinen seiska käyttis ja näytönohjaimen vaihdan radeon 6850 Toivottavasti tossa pari tarjousta ei ehdi lähtemään, kun meinasin tilata tän koneen vasta muutaman viikon päästä kun eka palkka tulee..
Ei tule ongelmia lämpöjen suhteen (kellotukseen tietty parempi prossujäähy, jos sellaista rupeet harjoittamaan). Ota sitten 64-bittinen Seiska, 32-bit on vanhaa tavaraa eikä tue koko neljän gigan muistia.