En ole koskaan ennen pakannu mitään coodekkeihin joten olen aika aloittelija tässä. Minulla on avi tiedosto, mitä ei ole pakattu mihinkään codeckiin vaan otin digivideokameraltani ja siirsin koneelle. Kun katon GSporilla, se sanoo codeciksi DVSD Name DVC/DC video. Tämä tiedosto on aika suuri. 6gb avi jossa on 30min. Haluasin pakata johonkin kunnon codecciin että voisin vähän tinkiä kuvan laadusta ja se veisi vähemmän tilaa. Voiko joku antaa ohjeet mulle?
Haet ohjelman nimeltä virtualdub. Löytyy täältä afterdawnista helpoiten "etsi" -toiminnon takaa. Myös alkuperäinen divx 5.x pitää olla asennettuna. Esim. ffdshow ei riitä. Avaat VD:llä avin, valitset Video ---> Full Processing Mode. Sitten Video ---> Filters. Ensiksi valitset deinterlace filtterin "add" -kohdasta, ja valitset ylimmäisen(blend fields together(best)). Sitten uudestaan add ja resize. Jos videosi on 4:3 suhteessa, laita leveydeksi 640 ja korkeudeksi 480. Jos pätkä on 16:9 laita korkeudeksi 360. Filter mode: Precise bicubic(A=-0.75). Sitten Video ---> Comperssion. Valitse Divx kodekkisi ja configure. Profiles -välilehdeltä valitse "high def". Bitrate Control -välilehdellä Variable Bitrate Mode: Multipass, 1st pass. Ja Encoding bitrate 1000. Sitten File ---> Save As AVI. Valitse uusi tiedostonimi. [bold]MUISTA[/bold] valita "Don't run this job now" Sitten Uudestaan Video ---> Compression ---> Configure. Bitrate Control -välilehdeltä vaihda Valiabre Bitrate Control -kohtaan Multipass, nth pass. Sitten File ---> Save As AVI ja valitset taas uuden tiedostonimen. [bold]MUISTA[/bold] jälleen valita "Don't run this job now" Sitten Klikkailet OK niin kauan että ole sammuttanut kaikki ikkunat. Painat F4 ja valitset Job Controllista Start. Nää on aika paljon yksinkertaistetut ohjeet ja muistista vedetyt, eli kysy jos jotain tulee. Lue artikkelit sivulta "Anaforminen DVD-elokuvat divx-aviksi" -tai vastaavan niminen artikkeli ja sieltä bitrate calculator kohta jos haluat laskeskella tiedoston kokoa ja vastaavaa.