Peruskoneen tärkeimmät ominaisuudet ?

Discussion in 'Uutta tietokonetta ostamassa' started by Pirta, Jul 13, 2013.

1. Pirta

Pirta Member

Trophy Points:
    16
    Hei kaikki viisaat !

Mihin seikkoihin pitää tai kannattaa kiinnittää huomiota, kun on ostamassa konetta peruskäyttöön ?
    Eli kone tulisi pääasiallisesti surffailuun, sähköpostiin, Skybe -puheluihin ja tekstinkäsittelyyn. Hyvin kevyiden nettipelien pelailuun ja kevyeiden nettivideoiden katseluun.

kipuraja on siinä 700 euron huitteilla. Ja tällä hinnalla tietääkseni saa kohtuullisen koneen, kun ei tarvitse olla mikään tehomylly.

Mutu tuntumani on että kun ei puhuta peli- tai multimediakoneista, niin tärkeimmät koneiden ominaisuudet löytyvät kovalevyn koosta (kun ei halua heti olla ostamassa ulkoista kovalevyä) ja keskusmuistin määrästä. (vaikka niitäkin saa ostettua lisää, jos on muistipaikkoja, mutta viisaampaa olisi varmaan katsoa että koneessa on tarpeeksi muistia jo valmiiksi)

Nykyään uusissa koneissa kovalevyjen koot, prosessorit ja muistit ilmoitetaan niin erilailla, että vertailu on hankalaa, kun ei ole asioihin paremmin perehtynyt.

Näytönohjain vaatimukset ei varmaankaan näyttele peruskäyttäjän koneessa niin isoa roolia, kun koneen ei ole tarkoituskaan tulla pelikoneeksi. Varmaan kaikissa koneissa on jo sellainen näytönohjain, millä pystyy kevyemmästä päästä olevia nettipelejä pelaamaan.

Jos katsoo että keskusmuistia olisi 8 GB ja kovalevyn koko 1 TB, niin onko sellainen hyvä peruskäyttäjän kone ?
    Ja mitä muuta siis kannattaa konetta ostaessa huomioida ?

Jos on heittää asaillisia ja hyviä liikkeitä Tampereelta, mistä saa realistisia neuvoja ja opastusta myyjältä, niin saa vinkata.

Kiitos jo etukäteen vastauksista.

Last edited: Jul 13, 2013
  2. BPVest

BPVest Senior member

Trophy Points:
    173
  3. Pirta

Pirta Member

Trophy Points:
    16
    Kiitos vastauksesta.

Juuri sen vuoksi yritän kysellä kun asioita "pitäisi vaan tietää" :)

Luulisi yleipätevä nyrkkisääntö kuitenkin olla että peruskäyttöön mikä muisti ja kovalevytila riittää (käyttö on lueteltu ekassa viestissäni)
    Ei luulisi tietokoneguruille vaikeaa neuvoa.

Mistä siis voi tietää jos ei kyselemällä ?

linkittämäsi keskustelu on suljettu jo lähes vuosi sitten. Vaikka se ei olisikaan vastannut minun tarkoitustani, koska on koneen rakentajille. Kysymys on pakettikoneen ostamisesta kuitenkin tällä kertaa.

Paria konetta ollaan katsottu, tai näitä vastaavia.
    Mitä näissä olisi peruskäyttäjän konetta ajatellen pielessä ?

http://www.gigantti.fi/product/tiet...475EO/hp-pavilion-p6-poytatietokone-p6-2475eo

http://www.verkkokauppa.com/fi/prod...2485eo-Core-i5-3350P-8-GB-2-TB-GeForce-GT-640

jos ja kun osaa yleensä sanoa jostain esimerkkikoneesta mikä niissä on pielessä, niin en ymmärrä miten ei osata sitten neuvoa minkälaisessa kokoonpanossa ei olisi mitään pielessä.

No yritys hyvä kymmenen. On vaan turhan kallista ja vaikeaa opetella kantapäänkautta ja siksi yritän kysellä mahdollisimman tarkkaan.

4. lounas

lounas Member

Trophy Points:
    11
    Halvimmalla pääset kun tilaat osina ja siihen vaikka kasaus kaupassa, jos ei itseltä onnistu. Tällöin koneet myös kestävempiä, kun ei ole emo, poweri ynnä muut paskaa.

Prossujen integroidut näytönohjaimet riittää kyllä nettiselailuun ja videoiden katseluun, sekä kevyiden pelien pelailuun ihan hyvin. Eli kun ei tarvii sijoittaa kahtasataa näytönohjaimeen, niin tolla rahalla saa enemmän kun riittävän peruskoneen. Sen saa kyllä hommattua jälkikäteen jos tarvii.

Noissa valmiskoneissa joita saa gigantista, verkkokaupasta jne. on huonona puolena se, että niissä pyritään säästämään laittamalla vähän huonompi poweri, hitaammat ramit, huono kotelo(äänekäs, pölyttyy yms), ja sitten vielä joku 30 euron emo. Sitten siihen heitetään joku kikka, vaikkapa 16GB keskusmuisti jollon saadaan ihmisille se käsitys että kone on tosi tehokas jne.

Helpointa olisi täyttää toi pohja tuolta BPVestin linkkaamasta ketjusta. Eiköhän sulle joku ihan fiksun paketin väsää.

EDIT: Niin kysellä saa niin pitkää kun kysyttävää. Konetta ostaessa myös ihan hyvä että saa selvän käsityksen siitä, mitä ostaa.

5. BPVest

BPVest Senior member

Trophy Points:
    173
    Ei aina se mikä riittää. Sekin missä on järkee. Esim

http://www.jimms.fi/tuote/WD5000AAKX
    http://www.jimms.fi/tuote/WD10EZEX

Maksat 2,90 euroo lisää, saat tuplasti tilaa. Tossa on turha selittää et 500 giganen riittää.

Lukemalla. Ite oon oppinu lukemalla, en kyselemällä.

Häh mitä häh? Voit maksaa liikkeelle et se kasaa koneen. Sillon saat "pakettikoneen". Se mitä meinasin oli toi

Just sen takia me neuvotaan millaset osat pitäis ostaa. Noista koneista.

Gigantin kone: tyhmä prossu, paska emo, paska muisti, paska näyttis ja paskasti asennettu käyttöjärjestelmä.

Verkkiksen koneeseen pätee täysin samat sanat.

Ellet haluu opetella noita juttuja, täytä kaavake ja saat jotain tollasta.

Väärä hinta jne mut tosta näet mitä kantsii ostaa.

6. Pirta

Pirta Member

Trophy Points:
    16
    kiitti taas vastauksesta.

Ymmärrän ja tiedossa toki on, että itse kasaamalla saa parhaiten ja edullisemmin sopivan koneen. hinta/laatu -suhde olisi näin paras.
    Valmis koneissa juurikin on tuo, että samassa paketissa myydään turhan isolla muistilla kallista, vaikka muut osat olisivat huonot.
    Osien erikseen tilaamiseen ja kasauspalveluun ei ole viitseliäisyyttä.
    VArsinkaan kun ei itse tiedä kaikkien osien yhteensopivaisuuksista keskenään, eikä siis sitäkään mihin kannattaa panostaa.
    Itse osaan kasata koneen aika pitkälle.
    Olen vaihtanut ja koonnut koneesta aikaisemmin kaikki muut osat. paitsi en virtalähdettä enkä emolevyä.
    purkanut vanhan koneen olen pariinkin kertaan.
    Silti en luota itseeni kokoamisessa läheskään niin pitkälle, että alkaisin uutta konetta kasaamaan.

vanha aataminaikuinen kone on parasta aikaa harjoittelukoneena. siis että kun vaihtelen osia ja kasaan, ei ole väliä vaikka kone sekoilee tai hajoaa lopullisesti.

näytönohjaimeen mutu-tuntumalla ei kannata peruskäytössä kiinnittää turhaa huomiota tai suhtautua siihen puoleen liian kriittisesti (niinkun jo taisin tuumailla ekassa viestissäni).

BPVestin linkistä aukes keskustelu joka on suljettu. en nähnyt mitään "pohjaa".
    Olen kai sitten vähän tyhmä tai ymmärtämätön mistä taas oli siinäkin kysymys.

Mutta jos kaiken tietäisin, mitä täältä edes kysyisin.

7. BPVest

BPVest Senior member

Trophy Points:
    173
    Miten tän ny sanois?

Tän foorumin päätarkotus on kysellä paketteja joissa on järkevät osat ja jotka sopii yhteen.

Ellet viitti lisätä meidän neuvomia osia ostoskoriin kaupan nettisivuilla, sit pakettikone on ainoo vaihtoehto. Siinä ei tarvitte lisätä ku yks ainoo osa ostoskoriin (kone).

Ellet meihin luota siitä et osat on hyvät ja sopii yhteen, oot turhaan täälä kyselemässä.

Sulla on ihan väärä ajattelutapa. Toivottavasti toi selkeytti.

Otat kasauspalvelun = liike kasaa koneen. Sun ei sillon tarvitte sitä konetta kasata. OK?

Siis muokkaa tosta sellanen mitä itte haluut

Ja mä neuvon sulle osat jotka kantsii ostaa.

Sulla oli vähän väärä kysymystapa. Jos haluut oppia, voin antaa linkkejä. Ellet oo valmis käyttään siihen oppimiseen noin 50 tuntia, sit ei kantsi ees alottaa. Sit vaan muokkaat ton mallin ja hommat jatkuu.

8. rick79

rick79 Senior member

Trophy Points:
    193
    Malli/esimerkkipohja konepaketin kysymiseen:
    Budjetti:
    Tarvitsetko kasauksen?:
    Sisältyykö käyttöjärjestelmä budjettiin?:
    Käyttötarkoitus:
    Aiotko kellottaa?:
    Mitä on jo valmiina?:
    Optinen asema(DVD/Bluray/ei tarvi):
    Koneen koko(ATX/mATX/mITX):

Noihin kyssäreihin vastaat.

Systemastore kasaa koneen 30€ maksua vastaan eli silloin sulle tulee postiin "pakettikone" mutta siellä sisällä on sellaiset osat kun me neuvotaan täällä hommaamaan. ja hinta on sama kun noissa pakettipaskoissa mitä gigantit sun muut myy sumeena, paitsi että kun yhdessä katsotaan järkevät osat SUN tarpeisiin niin saadaa paras hinta/laatusuhde ja todennäkösesti sen koneen elinkaari on huomattavasti pidempi kuin verkkiksen hp:n...

9. BPVest

BPVest Senior member

Trophy Points:
    173
    Tossa olis yks esimerkki, noin 700 euroo ja peruskäyttö sujuu loistavasti

Voit palata suoraan täyttämääsi ostoskoriin osoitteessa:
    http://www.silentrig.com/cart/?prod...ucts[947]=1&products[191]=1&products[2827]=1&

Ostoskorisi sisältö:
    Kpl Hinta Nimi
    =================================================================
    1 119,90 AMD A10-5800K, 4 x 3,8GHz, 100W, boxed
    1 82,80 Gigabyte GA-F2A85X-D3H, A85X
    1 27,80 Thermalright True Spirit 120M BW
    1 37,80 BitFenix Merc Beta
    1 20,90 LG GH24NS DVD-RW
    1 61,90 Western Digital Caviar Blue 1000GB, SATA III
    1 89,90 Kingston SSDNow V300 120GB, 2.5", SATA 6Gb/s
    1 74,90 G.Skill RipJaws-X DIMM Kit 8GB PC3-14900 CL9-10-9-28 (DDR3-1866)
    1 69,80 Super Flower Golden Green Pro 450W
    1 49,00 Kokoamispalvelu yhden vuoden takuulla
    1 94,90 Windows 8 64bit FI OEM
    =================================================================
    Yhteishinta: 741,35e

10. Pirta

Pirta Member

Trophy Points:
    16
    Olen minäkin lukenut paljon ja kun on ollut mielenkiintoa. Mutta mitä pahaa on kysellä viisaimmilta, niiltä jotka ovat lukeneet enemmän ? :)
    Minä taas opin kaikista parhaiten lukemaani ja kokeneimmilta saatujen neuvojen yhdistelemällä sekä kyselemällä.

Ja nyt on sen verran kiire, että ei kerkiä kaikkea lukeakaan, kun oikean sivuston (saatika kirjojen) etsintään ei ole aikaa.

Siis kun tähdennetään peruskäyttöön tulevasta koneesta, niin 8 GB:n muisti on "paska" ?
    ja 1 TB:n kovalevytila on "paska" ?
    Selvä.

Monet koneet voivat megakoneisiin tottuneille käyttäjille kehnoja, mutta vaatimukset eivät kaikille ole niin suureellisia.

Mitä tarkoitaa että "paskasti asennettu käyttöjärjestelmä." ? En tiennytkään (siis sitäkään ) että käyttöjärjestelmän voi asentaa monellakin tavalla.
    Paskoja käyttöjärjestelmiä toki on, niin kuin valitettavasti tämä uusin Win 8, mutta sitähän nyt ainakin valmis pakettikoneissa tyrkytetään.

Edelleenkään ei ole kysymys siitä että en "haluu" opetella noita juttuja, vaan että ei ole tällä hetkellä aikaa. Opiskelen tietotekniikkaa jo useampia vuosia.
    Sen lisäksi että luen ja harjoittelen koneraadoilla ja omassa käytössä olevilla koneilla, olen tottunut kyselemään ja ottamaan viisaimpien neuvoista onkeeni.

Joskus on vaikeaa löytää sopiva keskustelupalsta.
    Luulin tämän olevan oikea paikka, ehkä erehdyin.

Kiitos ja hyvää kesänjatkoa kaikille.

11. BPVest

BPVest Senior member

Trophy Points:
    173
    Ei mitään vikaa muuten mut tollasiin on tosi vaikee vastata lyhyesti.

Eli kantsii luottaa meihin.

Tossa ei sanottu sanaakaan kovosta. 8 GB muisti on paska jos se on 1333 MHz. 1600 järkevämpi ja maksaa about saman.

Toi kovoesimerkki

http://www.jimms.fi/tuote/WD5000AAKX
    http://www.jimms.fi/tuote/WD10EZEX

Toi 500 giganen riittää. Mut 2,9 euroo lisää ja saat tuplasti tilaa. Mitä järkee ottaa toi pienempi? Ei mitään.

Merkkikoneiden käyttiksissä valmistajat pistää 50 turhaa softaa joita saa poistella ikuisuuden. Lisäks kovo on usein osioitu tyhmästi.

Just sen takia et sulla ei oo aikaa opetella, me neuvotaan osat. Kun se koneen kasaama kone vastaa ihan täysin sitä pakettikonetta. Ja pakettikoneet on aina roskaa. Ja kun et kummiskaan halua alkaa opetteleen, miks meidän valmiiks pureskellut neuvot ei kelpaa?

Tää on oikee paikka. Yritä kuitenki ymmärtää et minäki oon selittäny noin 1000 kertaa miks pakettikoneet on paskaa. Enkä välttämättä jaksa selittää sitä 1001. kertaa. Varsinki ku haluut ne valmiikspureskellut neuvot. Kysymystyylis oli pikkusen väärä, ei millään pahalla.

Sait konesuosituksenki, et tässä ei pitäis olla mitään ongelmaa.

12. Pirta

Pirta Member

Trophy Points:
    16
    Okei. ajattelin että eri osat pitäisi haalia vähän sieltä sun täältä ja kolmannesta sitten kysellä kasaamista.
    Sorry sitten jos minulla on väärä ajattelutapakin. Kaikilla meillä on oma ajattelutapamme.

Nyt mulla on väärän ajattelutavan lisäksi vielä väärä kysymystapa... :=)
    No ei hyvin mee mullakaan.

Kysymys ei ole siitä edelleenkään, että en ole valmis käyttämään oppimiseen 50 tuntia, voin käyttää vaikka 1000 tuntia tai niin kauan kun enää elän.
    mutta koska pariin vuorokauteen sisältyy vähän vähemmän valveillaolotunteja kun tuo 50, niin ei oikein veny.

Kun ei ole kysymys edes että olisin itselleni konetta ostamassa, vaan olen vähän tässäkin toisen asialla. ja samalla ajattelin että oppisin jotain minäkin.

Nyt opin toki sen että tämä paikka ei ollutkaan ihan minua varten.
    kun ajattelutapani ja kysymystapani on vääriä.

kumma kun pitäisi ensin kysellä miten ja mistä saa kysyä, ennen kun uskaltaa kysymyksen esittää. että ei vaan kysyisi väärin. :)

Koneen hankkijan edellinen tietokone on kyllä palvellut jo 8 vuotta kiitettävästi, vaikka on tämäkin kaupan pakettikone. Että ei kaikki kokoonpanot peruskäyttäjälle ihan paskoja ole.

Ymmärrän että sitten on eri asia, kun koneelta vaaditaan enemmän niin kannattaa koota itse. Mutta kun ei ole väliä, vaikka joku osa pakettikoneesta olisi "paska".

Pääasiallinen kysymys olikin, että mitkä pari ekaa seikkaa kannattaa ottaa huomioon, kun on peruskoneesta kysymys ?

emosta ja näytönohjaimesta ei kannata niin isoa haloota varmaan pitää.
    tämäkin tosin voi olla monenkin mielestä väärä ajattelutapa.

13. lounas

lounas Member

Trophy Points:
    11
    Selitätkö sitten vielä kerran SELKEÄSTI että mitä oikein tarvitset?

14. BPVest

BPVest Senior member

Trophy Points:
    173
    No tässähän se tiivistyy. Aattelit että oot ostamassa konetta. Tossa sanot ettet ole ostamassa konetta? En tajua.

Uudella foorumilla kantsii

1. lukee tiedotusketjut
    2. lukee muita ketjuja et saa vähän käsitystä

Luet melkein mitä tahansa ketjuja, saat hyvän käsityksen mistä on kyse.

Sulle esitettiin aika hyvin kysymyksiä mihin sun pitäis vastata. Edelleenki ootellaan niihin vastausta.

Esim tossa muistihommassa ei ratkase pelkästään MÄÄRÄ vaan myös LAATU. Okei? Nää asiat ei oo yksinkertasia. 8 gigaa muistia MÄÄRÄNÄ riittää, paskalaatusena ei. Jos mä sanon et 8 gigaa muistia on OK ja meet ostaan 8 gigan verran jotain roskaa, ei se kannata.

Just näin, ite menin sekasin jo kauan sitten.

Jos se oli 700 euron kone peruskäyttöön, se tuli tossa http://keskustelu.afterdawn.com/t.cfm/f-215/peruskoneen_tarkeimmat_ominaisuudet-962801/#5879447

15. rick79

rick79 Senior member

Trophy Points:
    193
    Meinaakohan tää keskustelu nyt lähteä vähän väärille raiteille?

No peruskoneesta on ihan turha periaatteessa katella mitään speksejä minun mielestä koska kaikissa on vähintään se 4gigaa muistia joka riittää peruskäyttäjälle, no okei kovalevyn koolla on merkitystä varmaan kaikille... emo, prossu, poweri, koppa, bloatware käyttis on sitten se mitä saat kylkiäisenä. Pakettikoneen ostajalle varmaan suurin ostokysymys on joku tietty merkki. (mummon naapurin hp on kestäny jo vuosia). Eli kun koneessa ei periaatteessa ole mitään sellasta osaa jolta jotain voisi vaatia niin ne speksit on yhdentekeviä, kaikki nykyajan pakettikoneet pyörittää veisbuukkia ja juutuubia... niin ja niitä skype-puheluita... eli todennäkösesti sen sun kaverin kannattaa kattoa merkki joka tuntuu hyvälle ja jossa on kovalevytilaa tarpeeksi.

Tai sitten kasataan vaikka systemastoresta kone jossa hintalaatusuhde on kohillaan. Kysehän ei ole meidän rahoista täällä, ja kukin saapi ne pennoset sijottaa niinku parhaaks näkee.

16. Pirta

Pirta Member

Trophy Points:
    16
    Tuosta voisin vastaheittona kirjoittaa että sulla on väärä vastaustapa :=)
    (vitsi vitsi)
    Siis listan mukaan jos ostaisin, voisin saada - ja varmaan saisinkin - hyvän koneen käyttötarkoitukseeni. mutta en kyllä tietäisi mitä osia olisin tilaamassa.
    pelkät merkit ja mallit kun ei sano mitään muille kun guruille ja asioita paremmin tunteville.
    minä yleensä haluan tietää mitä tilaan ja mitä kone sisältää.
    Tuosta tunnistan toki mikä on käyttöjärjestelmä ja ehkä mikä on keskusmuisti.

Keskusmuistista puheenollen:
    jos Gigantin koneessa 8 GB:n keskumuisti on "paska", niin tuossa listassasi on saman kokoinen muisti. Jos oikein ymmärsin.

Mun koneessa on 4 GB keskusmuistia (Everestin mukaan 4 MB, järjestelmätietojen mukaan tuo 4 GB - kumpaan sitten luottaa)
    ja Suoritintyyppi 2x Intel Pentium III Xeon, 2333 MHz
    Kovalevyn koko 1000 GB. KÄyttis Win 7.
    Tämä on samanlaisessa käytössä kun ystäväni kone (joka siis on nyt konetta hankkimassa)

Eli kokoan oman koneeni tiedot ja etsin varmaan samantapaisen. Ainoastaan käyttistähän ei saa muutakun kasin, jos ei asenna päälle vanhempaa.
    Tuosta kasista ei ole juuri kokemusta, mutta mitä olen kuullut niin ei ole kovin pidetty. Ja mitä olen muutaman kerran äkkiseltään kokeillut sukulaisten koneissa, niin en ihan heti itselleni hankkisi.

Mutta eiköhän tämä ole siis tässä. Katselen josko joku muu olisi parempi kyselypaikka.

Kiitos kaikille !

17. BPVest

BPVest Senior member

Trophy Points:
    173
    Kun kerran lähet muualle, en viitti noihin sinänsä järkeviin kysymyksiinkään vastata.

Omituinen asenne kun eka kysyt, ja sit sanot häipyväs muualle.

Miten vaan, ei oo mun ongelma.

18. Lurluck

Lurluck Active member

Trophy Points:
    73
    Jätä suosiolla nuo pakettikoneen omaan arvoosi ja osta kunnollinen kone suoriltaan...

Kauppa: SystemaStore

= Kone tulee valmiiksi kasattuna postiin

= 4ydin prossu, jossa on integroitu näyttis (kohtuu tehokas)
    = 8GB muistia ja ainoot joita systemastoressa on varastossa
    = Laadukas 450W poweri
    = Hyvä emolevy
    = 120GB SSD nopeuttamaan kaikkea toimintaa ja 1TB kovalevy
    = Hiljainen cooleri
    = Polttava DVD

Halutessasi voidaan miettiä pienempää koteloa...

Nexus Trio 310 Size case: 468x180x430mm (DxWxH)

19. Pirta

Pirta Member

Trophy Points:
    16
    Kaikki oli ekassa viestissäni. Käyttötarkoituksen selitin.
    Eli en tarvitse konetta kuulentoon. vaan ihan peruskäyttöön sopivan koneen.
    Jos pitäisi selkeämmin selittää, niin tietäisin samalla vastauksenkin minkälaista ja minkälaisella kokoonpanolla koneen ostaisin.

Ja tähdennän että Minä itse en tarvitse konetta. vaan olen kyselemässä toisen henkilön puolesta. Tiedän tietty mihin tarkoitukseen hän konetta tarvitsee.

Selkeästi olen väärällä palstalla.
    Liian oppineet ja kokeneet ei osaa välttämättä asettua kysyjän asemaan.

TArkoituksenani oli kysyä, mitkä pari (siis kaksi - kolme asiaa on nyrkkisääntönä uuden koneen hankkimisessa, mitä pitää tärkeimpänä. kun edelleenkään ei ole kysymys mistään "kuuraketti" koneesta. vaan ihan tekstinnäpyttely + surffaus. skybe -puhelut ja hyvin kevyet nettipelit + -videot.
    that`s it. Parempaan kysymykseen en nyt taivu.

20. Lurluck

Lurluck Active member

Trophy Points:
    73
    Siis ne kaksi tärkeintä asiaa konetta ostaessa ovat:

1# Älä osta koskaan merkkikonetta, jossa on ylihintaa ja laadultaan huonot osat
    2# Ostat tuossa ylempänä olevan setin, jonka laitoin. Se tulee kasattuna postiin ja halutessasi voit lisätä viellä windowsin asennuksen, joka kustantaa viellä sen 30€ ja tällöin kone on valmis käyttöön...

Share This Page