Eli ongelmana on se että, windows (xp, sp2) ei käynnisty. Se jää huutamaan (tuulettimet pyörii täysiä) eikä näyttö avaudu. Ennen tätä ei ole tapahtunut, mutta eilen pelattuani ja pelin kiinni laittamisen jälkeen näyttöön ilmestyi paljon raitoja eikä se enään päässyt työpöydälle. Yön jälkeen kone kuitenkin toimi normaalisti ja menin takas pelaamaan, taas pelin jälkeen (pelasin nyt noin 10min, edellis kerralla 1h 30min) näyttöön tuli raitoja ja jouduin sammuttamaan sen virta napista. Jonka jälkeen kone ei enään lähtenyt päälle. Olisin kiitollinen mahdollisista neuvoista, kiitos.
Näytönohjain on hajonnut, todennäköisesti ylikuumenemisen takia. Uskoisin että toisella näytönohjaimella windows käynnistyy ja näkyy normaalisti.
Vaikuttaisi vähän lämpöongelmilta, mutta näytönohjaimen rikkoontuminen voi olla myös kyseessä. Etkö saa koneeseen enää mitään eloa? Onko kyseessä paketti/kasattu kone? Vähän speksejä kiitos... Edit* Hidas
Paketti kone, näytönohjaimena nvidia geforce 5500, prosessorina amd 2,2ghz. Kokeilin integroitua näytönohjainta, mutta sekään ei toiminut.
Kyllä tässä pitäisi olla vielä vuosi takuuta jäljellä. Huomasin äsken kuitenkin että kovalevy rupeaa heti käynnistyksessä raksuttamaan eikä cd-asemaa saa auki, tuskin näytönohjain vika koko konetta lamauttaa? Itse ajattelin BIOS:in resettaamista, mutta en tiedä miten tämä tehdään.
Joissakin koneissa edes koteloa ei saa avattua ilman sinetin rikkomista, joten älä vain mene sitä rikkomaan, jos takuuta jäljellä. Ilman tarkempaa tietoa ongelmasta, niin vika voi olla missä vain. Tällä hetkellä veikkaisin emolevyä. Mutta tosiaan, jos takuuta jäljellä ja kone sinetöity, niin huoltoon vaan. Eipä siinä sen ihmeempää. Siinä tapauksessa, että saat tehtyä jotain, niin kokeile eri komponenttien vaihtamista kokoonpanoosi (jos sinulla on toisia osia)
No veikkaan että tuon koneen takuu on sitten purkautunut, koska olen sinne joitain osia vaihtanut jne. täytyy sitten viedä vaan korjattavaksi, kiitoksia avusta.
Jos sinulla on tallella niita vanhoja osia, joita olet vaihtanut pois, niin niillä voi saada testattua, mutta huolto on helpoin vaihtoehto tässä tapauksessa. Valmistaudu vaan rahanmenoon. Edit* Ja tuo takuuasia on yleensä liike/konekohtainen, joten en voi tietysti satavarmasti sanoa miten asia on kohdallasi.
Tuota noin, kone käynnistyi nyt normaalisti jne, näyttäisi siltä että kone olisi mennyt sekaisin virtanapista sammuttamisen takia. Tarkkailen vielä tilannetta.
Ok, hyvä idea olisi nyt seurata lämpöjä. Ja kun kerran olet sitä koteloakin availlut, niin imuroida pölyt kunnolla ja tarkistaa kaikkien johtojen liitännät.
Ei takuu siihen katkea että kotelon avaa. Muistia saa lisätä. Toisen kiintolevyn voi lisätä. Yleensäkin kotelon saa avata jos koneeseen lisätään jokin laite minkä vuoksi kotelo on avattava. Jos itse vaihtaa alkuperäiseen kokoonpanoon kuuluneen osan silloin tilanne on jonkin verran epäselvä. Esimerkiksi jos näytönohjain on vaihdettu ja takuuaikana tulee virtalähteeseen vika ei se tarkoita sitä että ei saa takuuna korjausta. Riippuu esim siitä vaikuttaako itse vaihdettu osa vian paikallistamiseen tai onko se vaikuttanut vian syntymiseen. Minä olen lisännyt muistia ja kiintolevyn koneeseen takuuaikana ja silti muihin osiin liittynyt vika on korjattu takuuna. Yleensä näistä saa tapella. Myyjien tietous noista kuluttajansuoja asioista on erittäin heikko.
Okei, kiitos infosta. Lämmöt näyttäisivät olevan suht normaalit, en ole ihan varma mitä komponentteja speedfan tarkoittaa näillä, mutta pistän ne tähän eli: Temp1: 33C, Temp2: 34C, HD0: 32C ja toinen Temp1: 50C.