Moro Tuli tilattua uusi näytönohjain Pixmanian sivuilta. Omia kokemuksia puljusta ei ole mutta pikaiset searchit eivät ainakaan lupailleet kovin hyvää. Toivottavasti en kuulu epäonnisten joukkoon. Tilasin siis pakettini FedEX 24-48h palvelulla. Nyt heräsi pelko että ei kai se S@@t@n@ maksa miljoonaa? Katselin erilaisia foorumeita joissa palvelu maksaa sadasta eurosta tonniin? Meinaan tuleepa hintaa kortille jos vielä luovutuksen yhteydessä alkaa pikkupoika posteljooni vinkumaan että pitäs kuule poju tuohta saada! Joten ne kanssaeläjät jotka ovat tuolta tilanneet, onko palvelusta tietoa/ kokemuksia ja jos on niin millaisia? Tietämätön kiittää.
Itse tilasin kesällä näytönohjaimen Pixmaniasta. Otin muistaakseni hitaimman kuljetusvaihtoehdon, silti näyttis tuli viikon myöhemmin kuin oli luvattu (tuotetta oli varastossa tilaushetkellä ja sen jälkeen). Laite oli asiallisesti pakattu. Kyllä ne minulle ainakin tilaukseni toimittivat, kesti vain melko pitkään. Tuosta FedExin palvelusta en osaa sanoa. En tiedä oliko tämä mitenkään aiheeseen liittyvää, mutta olipahan kokemukseni kyseisestä lafkasta.
Pahoin pelkään että saattaa olla kallis lasku tulossa sillä mikäli muistan oikein niin tuo FedEx taisi olla tuo yritys joka lentää omilla koneilla paketit sinne minne pitääkin. Luulisi moisen olevan melko tyyristä. En ole täysin varma sekoitanko nyt kokonaan toiseen yritykseen mutta mikäli en, niin tuo 100-1000 kuullostaisi ihan sopivalta palvelun tasoon(omat kuljetuskoneet yms.) nähden.
Koeta vielä tarkistaa toimituskulut tilausvahvistuksesta ja jos epäilyttää niin kannattaa yrittää ottaa yritykseen yhteyttä mahd. pian tilauksen peruutuksesta tai ainakin toimituksen hinnasta. Testasin nopeasti ostoskoriin asti tilausta ja pixmania näytti minulle näyttiksen posteiksi tällaista:
jees. no tämä miettiminen lähti siitä että kun valitsin sitä toimitus tapaa niin siellähän oli tarjolla ne perinteiset postin vaihtoehdot. Eli tyyliin noudettavissa klo 14 sekä klo 16, kotiinkuljetuksella ja sitten tuo FedEx. FedEX palvelun hinta oli jotain 20e:n luokkaa. Ymmärsin täysin niin että tuo on se summa ja sillä siisti. Aloin sitten selailla eri kuriiri firmojen sivustoja ja alkoi pieni pelko herätä että noinkohan 20e:llä tulee euroopasta 24-48h sisään? Kyllähän esim hardwaresandilta saksasta tulee 30e:n toimitus kuluilla mutta pidemmällä toimitus ajalla. joten mille välikädelle tuo Pixmanian 20e lähetys sitten mahtaa mennä. Oman maan sisäiseen postitukseen? Toivottavasti hinta on 20e tänne suomeen ja kotiovelle asti. Toivon tätä kuskin kannalta nimittäin kuskilla on yksi sievin kuva ahterissa enemmän mikäli alkaa rahaa kyselemään. Yhdestä todella oudosta tapauksesta luin ko. kuljetusfirman käytännöstä toimittaa paketti tilaajalle. Nimittäin herra X oli tilannut jenkkirautaansa osia jostakin päin pohjois-amerikkaa. Heebo asui kerrostalossa jossa alaovi on aina lukossa. (näin myös meillä) Kuljettaja oli käynyt kokeilemassa ovea ja todennut tämän olevan lukossa. Hänellä oli tiedossa myös tämän herran numero mutta ei soittanut ja ilmoittanut käynnistään. Tämä kuulemma on erikseen tilattava palvelu? Siis mitä Vi**ua! Täytyykö tässä maassa seurata linssit huurussa, nenä vasten lasia että milloin se kurvaa pihaan ja ampua kuin batman alas avaamaan ovea? Vai olisiko omien aivojen käyttäminen laitonta. "ei kuulu heidän toimenkuvaan."
Sitten, kun paketti saapuu kerro toki kokemukset, jos vaikka tuolta jotain uskaltaisi tilatakkin Ja BTW, jos siinä lukee, että tuo toimitus 24-48h maksaa 18 euroa, se maksaa 18 euroa. Ja jos pyytävät enemmän sanot, että haistakoot pitkän paskan näin sivuilla luki ja näin maksan. Ei kukaan voi enempää pyytää mitä on tilauksen yhteydessä sovittu, ellei näillä ole siihen jotain vippaskonsteja.. Mutta sanot vaan suoraan, että näit sivuilla, ettei kuljetus yli 20e maksa, joten se ei sitä maksa. En kyllä usko, että tulee maksamaan, mutta kerro näytönohjaimen saatuasi kokemuksesi
Sormet ristissä itse toivon myös näin. Jotain hyvääkin tuossa FedEXin palvelussa on. Monet ovat sanoneet että heidän palvelunsa on pettämätöntä. Siis siinä mielessä että paketin saapuminen ilmoitetaan minuuttien tarkkuudella. Ja usein paketti myös saapuu minuuttien tarkkuudella. Nyt luovutus näyttäisi tapahtuvan 27 päivä klo 18. Paketti siis on vielä ranskassa joten katsotaan saapuuko paketti tuohon aikaan Takuuasiat sekä kauppojen perumiset ovat tuossa firmassa varmasti "tökänneet." Joskus paketit ovat myös menneet väärään maahan ja kuitattu siellä vastaan otetuksi. Toisaalta ymmärrän tämän koska Pixmania ei todellakaan ole mikään R-kioskin kokoinen pulju. Sehän toimii useassa maassa ja yksittäinen hallitilakin on varmaan miljoona neliötä. Sitten kun pakettejakin lähtee se puoli miljoonaa päivään niin en ihmettele jos jokunen paketti eksyy väärään paikkaan. Perin ikävää jos paketti on maksettu etukäteen. Takaisin maksu voi nimittäin KESTÄÄ! Olen myös ymmärtänyt että kuluttajasuojalaki ei päde mikäli tavara on ostettu suomen rajojen ulkopuolelta. Palautus asioiden "toimitus aika" on pitkä. Myös palautuksen yhteydessä takaisin maksu on erikseen "anottava" eivät siis maksa automaattisesti takaisin. Lähetykset myös maksetaan omasta pussista eivätkä he näitä summia palauta. Olen kuullut paljon hyvää esim juurikin tuosta hardwaresandista. Ensin ajattelin tilata sieltä kavereiden kanssa vähän reilumpi mälli niin 30e:n postit eivät olisi tuntuneet niin pahalta. No arvatenkin tuo kaunis saksan kieli ei oikein taipunut ja jätin tilaamatta. Esim kaikki sähköpostit tulevat saksaksi eivät englanniksi. Sivun "yleis" kielen voi toki vaihtaa englanniksi mutta tietyt ehdot ja pykälät eivät silti muutu englanniksi vaan muodostavat kielimuurin.
Kuriiripalvelut (DHL, UPS, TNT, ...) euroopan sisällä maksavat tuon kokoisille tavaroille yleensä muutaman kympin. 19 EUR kuulostaa ihan järkevältä hinnalta, kun firmalla kuitenkin on pitkäaikainen soppari kuriirifirman kanssa. Se on tietysti selvä, että sillä hinnalla tavaran saajaa ei kovin kauaa pyöritä etsimässä. Suomen lait eivät tietenkään päde ulkomailla, mutta firmaa, joka tarjoaa palvelua suomeksi suomalaisille (eli käytännössä toimii Suomessa) voi käsittääkseni silti koskea suomalainen kuluttajansuojalaki. Riitatapausten ratkominen on kyllä luultavasti normaalia hankalampaa.
Siinä olet oikeassa, että heihin ei koske Suomen lait, mutta ei myöskään kuluttajansuojalaki. Moni ulkomainen sivusto joka kauppa suomeksi suomalaisille pitää yllä samoja periaatteita mitä kuluttajansuojalaki vaatii suomalaisilta kaupoilta, mutta tämä laki ei velvoita heitä mihinkään. Pixmania onkin osoittautunut monelle huonoksi kokemukseksi ongelmatilanteissa. Liike onkin yleensä erittäin hyvä, niin kauan kuin tuote pysyy ehjänä. Kauppoja ei voi riitauttaa, etkä oikein voi mitään jos kauppa nostaa kädet pystyyn ja sanoo ettei tee asialle mitään.
Pixmaniasta tilatessani UPS (Taisi olla nimi) päivän myöhässä tuli mutta ennen toimitusta soittelivat ja tiedustelivat milloin olisin paikalla että toisivat paketin kotiovelle.. Ei tarvinnut mitään lisää ainakaan silloin maksaa siis pixmaniaan pelkkä toimitusmaksu
Suomen laki (mukaanlukien Kuluttajansuojalaki) koskee käsittääkseni kaikkia Suomessa toimivia yrityksiä. Sitä en tiedä, missä Pixmanian kaltaiten firmojen sitten katsotaan toimivan, siellä missä serveri on, sielä missä pääkonttori on, vaiko jotain muuta. Muistelen kuluttajaviranomaisten kommentoineen, että Suomeen suunnattu myynti katsottaisiin Suomessa toimimiseksi. Lakien noudattamattajättäminen on tietysti oma lukunsa. Suomalaisen oikeusistuimen päätösten voimaansaaminen esim. Ranskassa voi olla lähellä mahdotonta. Eikös EU:ssa myös ole oma kuluttajaviranomaisensa (Euroopan kuluttajakeskus ?), jonka kautta EU-alueen firmoja voi koittaa kovistella? edit: http://www.ecc.fi/fi-FI/usein-kysyttya/: "(Jos olet ostanut tuotteen) ... etämyyjältä (verkkokauppiaalta, postimyyjältä, tv-kaupalta) , joka suuntaa markkinointinsa Suomeen ja jos olet lisäksi tilannut ja maksanut tuotteen Suomessa, tapaukseen saatetaan soveltaa Suomen lakia." -- Kuriirifirmat eivät tietääkseni rahasta, toimittavat vain tavaran ja ottavat kuittauksen. Ainakaan ne eivät voi vaatia lisärahaa, josta lähettäjän (myyjän) kanssa ei ole sovittu.
Ok no tuo varojen perintä luovuttaessa helpotti hieman omaa mieltä.. mutta huomenna niiden pitäisi tulla.. toivotaan parasta.. Tähän mennessä kaikki on toiminut aikataulun mukaan. Laitoin tilauksen sisään perjantaina mutta ymmärrettävästi se käsiteltiin nyt maanantaina josta tuo aikataulu lähti käyntiin.
Huomenta ja täällä taas... Ensimmäinen Pixmania/ FedEX palvelu takana onnistuneesti. Paketti siis lähti matkaan maananataina illalla ja nyt ennen klo 11 aamulla tyttö soitteli ovikelloa pakkaus kainalossa. Niin ja ilman kustannus pyyntöjä. Eli target time oli lupaus Toivottavasti takuu asiaoita ei tule eteen. Ne voivat olla hieman kimurantteja selviteltäviä ulkomaalaisen firman kanssa. Vinkkinä näin vielä että mikäli tilaat jotain Pixmanian kautta ole varma siitä että tuote löytyy varastosta. Muuten toimitus aika voi olla todella pitkä.. oho.. tuplat.. no tämänkerran..
Hyvä, että homma selvis ja hoitu hienosti. Tuota takuuasiaa voisin kommentoida sen verran, että omat kokemukseni ulkomaisista palveluista ovat huomattavasti suomalaisia positiivisempia. Eroja firmojen välillä varmasti on paljon niin Suomen sisällä kuin ulkomaillakin.
Olen itsekkin tilannut Pixmania:sta tavaraa homma tuntuu pelaavaan mutta .... Pixmanian siuilla ei turvallisuudesta piitata eli kaikki tilausliikenne lukuunottamatta laskun maksua (erillinen tapahtuma) menee pelkän http: liikenteenä salaamattnoma. Eli esim. kirjautumiseen käytetään sähköpostiosoitetta ja salasanaa ... Edelleenkin kaipaan tänne verkkokauppoista ranking tyylistä palaute sivustoa missä voisi arvostella ja antaa palautetta ja vinkkejä verkkokaupoista. onko se nyt kovin vaikeaa vai miksei sitä voi tehdä?
Siis 20e maksoi noinkin nopea kuljetus? ei ollu sit kyllä paha hinta loppujen lopuksi kyllä sen hinnan pitäisi se olla mikä lukee toimituskuluissa.
Joo saattaa olla näiden ulkomaalaisten firmojen takuuasiat paremmat, sillä firmalla on jo vähän enemmän katetta (suurempi firma, isompi liikevaihto, enemmän rahaa) Ja kannattaa tuota 24/48h juttua käyttää, jos se ei 20e enempää maksa, mutta onko järkeä ostaa ulkomailta alle 5 komponenttia, jotka eivät maksa 300 euroa enempää, en tiedä, mutta jos tuo osoittautuu hyväksi kaupaksi niin voisi sieltä tilatakkin jotain arvokkaampaa Kerro kokemuksia takuuasioista, jos sellaisia tulee eteen. Itse olen kuullut vain huonoa Pixmanian kuljetuksista, mutta jos ne pöljät eivät ole katsoneet, että tuotetta löytyy varastosta, niin tottakai se toimitus kestää niinkuin suomessakin.
Niin. Ainahan tilaajan tulisi olla kärsivällinen ja eteenkin jos ulkomailta tilaa. Kuten sanoit, pixmania on suuri pulju joka toimii monessa erimaassa. Leikitään vaikkapa ajatuksella että jokin suomalainen firma lähettää reilu 100 tuotetta päivään. Pixmania lähettää 100 000 päivään. Halli tilaa on niin järkyttävä määrä ettei suomi poika edes osaa kuvitella. Pariin otteeseen olen siis lukenut että tuote on päätynyt aivan erimaahan ja on siellä kuitattu vastaanotetuksi. Ikävä tapausmuoto sinänsä koska jos paketti on maksettu ennakkoon olisi kiva tietää missä mennään. Itse olin valmis ottamaan sen riskin että tuotteet toimivat moitteitta ja takuuasioihin ei tarvitse puuttua. Kotimaasta ostetun tuotteen takuut on varmasti nopeammin hoidettavissa kuin esim pixmaniasta tilatuissa tuotteissa. En voi sanoa ensimmäisen tilaukseni pohjalta muuta kuin että tilasin siis perjantai iltana ja se lähti matkaan maanantaina. Luonnollisesti koska he eivät toimita niitä viikonloppuisin. Jokatapauksessa paketti oli keskiviikkona ennen puoltapäivää minulla ja priimakunnossa ja turvallisesti pakattuna. Ostokuittia ei paketissa ollut mutta se toimitetaan sähköpostiin tilausvahvistuksen yhteydessä. Tuo hinta on luonnollisesti verrannollinen pakkauksen kokoon ja painoon mutta näytönohjain, kiintolevy sekä pari pikkuista osaa maksoivat ~20e. Voi olla että tilaan toistekkin mutta sen ratkaisee tuote itsessään kannattaako ja uskaltaako tilata sitten...
Siis ei tullut mitään tuhansien eurojen lisä kustannuksia? Jumalauta meinasi hypätä sydän kurkkuun kuin tuota sinun tekstiäsi, itse meinaan tilasin eilen näytönohjaimen pixmanian sivuilta kyseisellä FedEX palvelulla. Anteeksi kielenkäyttöni mutta olen niin iloinen jos näin ei käynyt, olet varmaan ollut helvetin tyytyväinen kun ei tullut lisäkustannuksia tuosta.