Plagiointi

Discussion in 'Vapaata keskustelua' started by somebodyy, Oct 6, 2010.

1. somebodyy

somebodyy Regular member

Trophy Points:
    46
    Osaako kukaan sanoa että mitä ohjelmaa käytetään yleisimmin kouluissa plagioinnin tarkistamiseen?

Voisiko se olla ns. Urkund?
    http://www.urkund.fi/om_URKUND.asp

Lainaus uutisesta, joka viittaa "tekstien säilytykseen ohjelmassa" kun ne on sinne ladattu. Urkundin sivuilta löytyy myös tarkistus sinne ennen lähetettyjä dokumentteja vastaan, joten luulen että ohjelma on sama.

Ymmärrän kyllä, että teksti tarkistetaan muita kohtaan plagioinnin estämiseksi, mutta se että oma työni jää tuonne palveluun, sai minut ärähtämään opettajalle! Käytännössä jos teksti on lainattu jostakin, se paljastuu ohjelmalla ja on mielestäni oikein. Mutta jos olen sen itse kirjoittanut, ja opettaja tarkistaa sen ohjelmassa, se jää sinne, vaikka mitään yhteyksiä muihin teksteihin ei ole.

Asian laita on vain niin, että en halua luovuttaa työtäni kolmansille osapuolille. Onko minulla oikeus kieltää teoksen tarkistaminen kyseisellä ohjelmalla?

Entä jos haluan tekstin olevan julkista? Urkundin sivuilla lukee oppilaan näkökulmasta, että "Urkund suojelee tekijänoikeuttasi". Jos haluan tekstin olevan tekijänoikeusvapaata, menevat asiat pahasti ristiin!

EDIT: Ymmärtääkseni tästä tulisi myös ilmoittaa ja pyytää lupa jokaiselta erikseen, koska prosessissa tapahtuu tahatonta "kopiointia". Jos joku virke onkin sitten sattumalta sama jonkun toisen työssä, ohjelma näyttää, että mistä se alunperin on - joka nyt saattaa olla se minun työni. Tällöin dokumentti saattaa tulla julkiseksi, mikä on periaatteessa tekijänoikeusrikos (opettaja ei voi päättää teoksen tekijänoikeuksista eikä levittämisestä, ne kuuluvat aina tekijälle). Ja tällaista tarkistamista tapahtuu koko ajan; sain vasta kuulla tästä käytännöstä, kun opettaja alkoi leuhkimaan kuinka kaikki plagiaatit paljastuvat tällä keinoin. Mitä mieltä te olette?

Esimerkki (alkuperäinen teos saattaa paljastua näin) kyseisellä ohjelmalla: https://secure.urkund.com/view/910867-491406-764390

Löysin kuitenkin kirjoituksen Oulun Wikistä, lähde alla:
    https://wiki.oulu.fi/display/ok/Urkund+-+plagioinnintunnistusohjelma

Uutisen lähde:

Last edited: Oct 6, 2010
  2. 1pertti

1pertti Senior member

Trophy Points:
    243
    Varsinainen ongelma jäi jotensakin epäselväksi. Ensin olet huolissasi tekijänoikeuksistasi ja sitten oikeuksistasi julkaista vapaasti lainattavaa tekstiä.

Kirjoittamasi mukaan Urkund suojelee tekijänoikeuttasi. Se ei siis levitä kirjoittamaasi tekstiä netissä tai muutenkaan. Jos joku sitten lähettää jotenkin saamansa sinun kirjoittaman esseen opettajalleen omanaan, tekijänoikeusloukkaus paljastuu.

Jos taas haluat julkaista tekstisi netissä vapaasti kopioitavaksi, voit sen tietysti tehdä. Ilmoitus vapaasta kopiointi- ja käyttöoikeudesta kannattaa liittää kirjoituksen yhteyteen.

Jos joku yrittää esittää vapaaseen levitykseen kirjoittamaasi juttua omana oppilastyönään, Urkund saattaa sen paljastaa. Vaikka sinun oikeuksiasi ei ole loukattu, opettajalla saattaa olla kahdenkeskistä asiaa oppilaalleen, joka tarjosi kirjoitusta omanaan.

Share This Page